3463
Sök

Lönt att köra 6.9 or utan slutsteg?

101 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
Satte i en baslåda med 2 stycken 12'or (kicker) och ett mutant black monoblock för ett tag sen, funderar på o sätta i ett par 6,9 or i hatthyllan.

Nu till frågan, är det lönt att köra ett par 6.9 or utan slutsteg?

stereon är bytt och get 4x50w. 6.9 orna jag har kollat på är  mds gp 500. Hur kommer ljudet bli utan slutsteg och är det värt att koppla in?

xcOOb
388 Inlägg
16 september 2009
6x9 går att köra utan såklart men blir mycket bättre med steg.. men skulle lagt pengar på framsystemet istället!

Snål gnällspik
402 Inlägg
16 september 2009
Jag är ingen stereoexpert men 50 W räcker säkert till 6*9:or.  Om du inte ska värsta tävlings-dB:n förstås.

Jag har köpt MDS 6,5" en gång. Det blir aldrig MDS igen för mig, lät som om man hade hällt filmjölk i dem.

Volvo S80 2,9.

2 914 Inlägg
16 september 2009
exakt. jag körde med endast 6x9 ibörjan utan att driva på steg, spelade, det gjorde de men inte spec. bra tongue

624 Inlägg
16 september 2009
beror på också,du har ju redan baslåda som tar hand om de djupare tonerna.jag skulle hellre satsat på kit system både fram och bak drivna av ett 4-kanals steg.
man MÅSTE inte ha 6x9 bara för att de flesta har det

jag monterade efter många om och men 6x9 i hatthyllan på min, riktigt dyra saker som är riktigt effektkrävande( fick dem gratis=) ) steget jag har nu är för klent så jag skall skaffa ett kralligare så att de kan pumpa på ordentligt, nu är basen alldeles för klen.

medans tjejens brorsa har billiga gas 6x9 som drivs endast av en gammal pioneer stereo,dunkar riktigt bra faktist..

och med det vill jag ha sagt att det även skiljer mkt emellan också
kanske blir lite kaka på kaka för dig, många högtalare är ju inte alltid = bra ljud..

who´s the man?

ljudfantast
1 372 Inlägg
16 september 2009
det här med att stereon ska ge ut 4X50 watt är  bullshit i det flesta fall. Det är MAXwatt den kan ge ut oftast och i realiteten är det mycket lägre. Men det klart, stereos för 4-5k har väl en säkrare ratio än en för 1000.

All erfarenhet med saker drivna på stereon är dålig enligt mig om man vill ha tryck och det vill man smile

Sök