3153
Sök

Köpråd m3 e36 vs 330 e46

719 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#21
alain skrev:
Biltema delar till en M3? isf, jag tycker inte att du ska köpa en M3! köp en vanlig 330.
M3 är en bil som man vårdar med respekt även om det kostar att laga dessutom tror jag inte att biltema har delar till M3.
M3 - M5 -M6 är såna bilar som klassas lite som special modeller tycker jag och att laga dom med biltema reservdelar förminska värdet rejält.
Min åsikt!wink

Det var ett exempel. Men jag har ändå inga problem med att sätta dit ett stystag från biltema för halva priset mot orginal. Men den diskussionen orkar vi inte dra här igen.

461 Inlägg
16 september 2009
#22
alain skrev:
Biltema delar till en M3? isf, jag tycker inte att du ska köpa en M3! köp en vanlig 330.
M3 är en bil som man vårdar med respekt även om det kostar att laga dessutom tror jag inte att biltema har delar till M3.
M3 - M5 -M6 är såna bilar som klassas lite som special modeller tycker jag och att laga dom med biltema reservdelar förminska värdet rejält.
Min åsikt!wink

Instämmer!

BMW - Better Make Way

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
#23
Inte biltema till en M3a, om "budgetalternativen" ens har delar till en M// är det garanterat sämre delar än orginal...

Det är de M-bilar som inte fått rätt skötsel, rätt delar, rätt olja etc som rasar och jävlas. Vårda den väl istället, det får du igen i slutändan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

719 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#24
Rquired skrev:
Inte biltema till en M3a, om "budgetalternativen" ens har delar till en M// är det garanterat sämre delar än orginal...

Det är de M-bilar som inte fått rätt skötsel, rätt delar, rätt olja etc som rasar och jävlas. Vårda den väl istället, det får du igen i slutändan!

Innan nästa skriver något om biltema delar.
Som jag skrev tidigare så var det ett exempel. Jag frågade om det fanns delar på dom "billigare" ställena, Sluta tjata om att jag inte ska köpa delar från biltema.

342 Inlägg
16 september 2009
#25
Vitamin skrev:
vanten06 skrev:
Tycker du ska ta en M3:a

Kan upplysa att din steg 4 trimmade 850 lämnar inte mer än ca: 270hk på rullarna i motorn.

Kan upplysa dig om att den har lämnat 318hk på rullar. Vet ett flertal som bänkat mer än mig med samma prylar.

Steg3 vet jag inte ger så många hk som utlåvat, men med en större turbo gör det stor skillnad
Kolla denna
Obs inte mitt papper men denna gav ju lite mer än min
http://www1.garaget.org/archive/117/116 … 523974.jpg

Oki, ville inte klanka ner på din bil om du uppfattade det så.

Men har vatt med å bänkat en steg 4 å den lämnade inte mer än 270 på rullarna. Men det beror la lite på hur högt man vågar ställa laddet innan stakarna går. Har nämligen vatt med å sjutit stakarna på 2st 850 motorer då de har kört steg 4 med ett ladd på bristningens gränsen. Alltså runt 320hk.

vinnarskalle!
907 Inlägg
16 september 2009
#26
Jag tror att M3 E36 vs. 330 E46 har varit uppe tidigare. Tror det ska finnas lite gamla trådar med nyttig info. Min åsikt är att det är helt olika typer av bilar. En 330 är ju bra mycket mer komfortabel att köra. Bättre stolar och en tystare bil att köra helt enkelt. En M3a är inte direkt ett komfort-åk tongue Inte E36-karossen iaf. Men jag tycker inte att du ska låsa dig fast på 3,2L-motorn. Det finns väldigt många fina 3,0or oxå. Och dessa 30hk som skiljer bilarna åt är inte jätte-märkvärdigt. Ungefär 1 sek snabbare från 0-200km/h..


___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
16 september 2009
#27
alain skrev:
M3 96 - 97 - 98 har 321 hK
330i  har 231 hK
Jag kan garanterar att om du tar en M3 med 321hK får du en mycket trevligare leksak mellan händerna.
Utan tveckan skulle jag ta M3a
Tänk på att M3 är dyrare på allting.
Själv är jag ut efter en M6.wink

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M6_ … 11&w=1

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 september 2009
#28
lonewolf-holm skrev:
alain skrev:
M3 96 - 97 - 98 har 321 hK
330i  har 231 hK
Jag kan garanterar att om du tar en M3 med 321hK får du en mycket trevligare leksak mellan händerna.
Utan tveckan skulle jag ta M3a
Tänk på att M3 är dyrare på allting.
Själv är jag ut efter en M6.wink

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_M6_ … 11&w=1

Bara att köpa Alain wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

719 Inlägg
16 september 2009
Trådstartare
#29
Casy skrev:
Jag tror att M3 E36 vs. 330 E46 har varit uppe tidigare. Tror det ska finnas lite gamla trådar med nyttig info. Min åsikt är att det är helt olika typer av bilar. En 330 är ju bra mycket mer komfortabel att köra. Bättre stolar och en tystare bil att köra helt enkelt. En M3a är inte direkt ett komfort-åk tongue Inte E36-karossen iaf. Men jag tycker inte att du ska låsa dig fast på 3,2L-motorn. Det finns väldigt många fina 3,0or oxå. Och dessa 30hk som skiljer bilarna åt är inte jätte-märkvärdigt. Ungefär 1 sek snabbare från 0-200km/h..

Tack för ditt svar,

Var mest sugen på en 3.2 för att dom är lite nyare. Ska kika efter 3.0or oxå, Men tror ändå det blir en 3.2 ifall det blir en M

34 Inlägg
16 september 2009
#30
Utan tvekan 3.2an, skillnaden märks. 3,2an hänger dessutom med e46 m3an nästan.

Och nej inte är det dyrare delar till m3an än till vanlig, man anväder inga special grejor utan de mesta hittas på nyare bilar. Vevaxelgivarn är t.ex samma som på en 318i e30.
Bussningar som är helfylda osv är typ vad som skilljer mot en vanlig e36. Byter man sådant brukar det ändå blir polyuretan.
Styrstag å sådant går att köpa var som helst. brukar ändå vara Gerling eller Lemförder (stavning?) alltså samma tillverkare som bmw använder dock mycket billigare.

Ser inga problem med att köra den på vintern heller. Visst man kan inte använda alla 321hp på snö. Men skulle säga den är mycket lättare att köra på vintern än t.ex en 325 e36 pga den förmedlar så mycket bättre till ratten vad som är på väg att hända.
Komma iväg lär inte vara några problem då den har diffbromsen


181 Inlägg
16 september 2009
#31
alain skrev:
Biltema delar till en M3? isf, jag tycker inte att du ska köpa en M3! köp en vanlig 330.
M3 är en bil som man vårdar med respekt även om det kostar att laga dessutom tror jag inte att biltema har delar till M3.
M3 - M5 -M6 -M8 är såna bilar som klassas lite som special modeller tycker jag och att laga dom med biltema reservdelar förminska värdet rejält.
Min åsikt!wink

Håller med dig totalt! dock är du duktig om du hittar en m8 ;D


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 september 2009
#32
Vitamin skrev:
Rquired skrev:
Inte biltema till en M3a, om "budgetalternativen" ens har delar till en M// är det garanterat sämre delar än orginal...

Det är de M-bilar som inte fått rätt skötsel, rätt delar, rätt olja etc som rasar och jävlas. Vårda den väl istället, det får du igen i slutändan!

Innan nästa skriver något om biltema delar.
Som jag skrev tidigare så var det ett exempel. Jag frågade om det fanns delar på dom "billigare" ställena, Sluta tjata om att jag inte ska köpa delar från biltema.

Det var just därför jag inte skrev Biltema utan "budgetalternativ"

Även om det finns mycket gemensamt mellan M och det vanliga modellprogrammet finns där också mycket som skiljer. Köper man en M så får man stå ut med höga kostnader, de bilarna är utvecklade med annat än ägandekostnader i första hand.

Det gäller allt från högre förbrukning till att vissa M-bilar kräver specialolja. Jag har förstått att du inte tänker handla på Biltema, utan jag ville bara göra det klart att en M, AMG, S eller vad det nu är för specialbil kostar mer att äga än ordinarie modellutbud smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök