2507
Sök

Växellådsval - m46 vs m47?

4 001 Inlägg
17 september 2009
NITROUS skrev:
M1Get skrev:
NITROUS skrev:
om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Har konstaterat nu att det går lättare att få i 1 an och 2an om när man lyfter på backspärren.. Vad är det man ska justera då?smile

ta bort växeldamasken så ser du en platta med två insexskruvar på, lossa dom två och justera plattan i sidled tills det känns bra smile

Lossa skruvarna och lägg i 1:an, justera backspärren så du har ca 2mm mellan backspärren & spaken, lägg i 2:an och kolla så du har samma avstånd mellan backspärr & spaken.
Provväxla lite, nu ska det funka fint, gör det inte det så är bussningarna i spaken slitna och då får du antingen byta dom eller öka/minska avståndet tills det känns bra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 339 Inlägg
17 september 2009
Och om du efter att ha justerat det rätt fortfarande tycker att det är lite segt att få i 1:an och 2:an så passa på och byt oljan i lådan smile Det är aldrig fel i vilket fall speciellt inte när du har OD.

360 Inlägg
17 september 2009
Trådstartare
NITROUS skrev:
M1Get skrev:
NITROUS skrev:
om det går lätt att få i växlarna om du lyfter upp backspärren så går det att justera.

Har konstaterat nu att det går lättare att få i 1 an och 2an om när man lyfter på backspärren.. Vad är det man ska justera då?smile

ta bort växeldamasken så ser du en platta med två insexskruvar på, lossa dom två och justera plattan i sidled tills det känns bra smile

Ofan:) låter enklare än vad jag trodde! smile Tackar för tipset!

Med lem
1 127 Inlägg
17 september 2009
Nu vet jag inte om detta är sant, men låter mycket troligt!

En voc-förare påstog att m47orna är så klena pga de är 2 axlade. 2 växlar på en axel, 3 på andra. Gissar på att 1an och 3an är på samma axel, och 2a 4a och 5a är på samma. Pga detta så sviktar den axel med 3 växlar på såpass mycket så den orkar inte med trycket.

Var visst vanligt att voc-förare som körde m47 tog bort 5an för att slippa detta?

5-växlade M90n är ju 3axlad istället, så detta låter mycket troligt tycker jag.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 september 2009
H3dlund: Det låter ju högst rimligt tycker jag.

Jonas

Sök