3809
Sök

Bygga baslåda :D

1 785 Inlägg
10 juli 2009
Softis skrev:
Drönirettab skrev:
Jag har räknat på bandpasslåda till 4 st 1225X, men den blir stooor. wink

Sluten kammare: 110 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 170 liter brutto, endast dämpmatta i botten.
Portar: 5 st 6" rör som är 10 cm långa.

Finns säkert förslag på mindre låda.

280 liter totalt, har för mig att du rekomenderade samma storlek till mina 6 st 1025x

Med de lådvolymerna kanske ni ska välja en annan bas!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

21 761 Inlägg
10 juli 2009
Men.....stora lådor är väl häftigt? wink

4 693 Inlägg
10 juli 2009
Stora lådor är häftigt wink Sen har jag ändå inte bandpass så de kvittar big_smile

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juli 2009
Drönirettab skrev:
Men.....stora lådor är väl häftigt? wink

Softis skrev:
Stora lådor är häftigt wink Sen har jag ändå inte bandpass så de kvittar big_smile

NEJ...

Stora lådor tar bara upp onödig plats så att man inte kan bruka bilen nämnvärt vardagligt wink

Skall man ha en bil med stora lådor så skall man ha en annan bil man använder.....enligt mig då big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

35 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
håller med vill gärna ha lite plats iaf om man skulle behöva frakta något tongue hihi

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Då lutar det åt sluten låda i så fall. smile

35 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
okeej smile men ja undrar på för att underlätta mycket för mig (A) kan ja bara dubbla antalet liter från orginal lådan ? big_smile

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Hur stor är originallådan då?

jobbar påre
751 Inlägg
12 juli 2009
ORGINAL lådan till dessa basar är inge vidare... räkna ut en optimal låda.. då orginal lådan itne låter ett dugg bra enligt mig...

21 761 Inlägg
12 juli 2009
Optimala lådor är inte lätt att räkna ut. Om man menar de "optimala" lådor som räknas fram i lådprogram så finns det flera olika sätt att räkna ut såna, programmen använder sig av diverse olika formler för den uträkningen.

En form av optimal sluten låda är när Qtc är 0,707 (Butterworth), sedan finns det andra Qtc-värden som anses vara optimalt. smile

35 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
å dra å dtir va jobbigt dä blev nu tongue ja tror att orgilan lådan är på 58 liter eller liknande big_smile

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Har kollat på BRL:s hemsida, man rekommenderar tydligen 33 liter sluten låda till basen. Jag skulle nog kunna tänka mig lite större volym till varje bas eftersom det är en stor kupe, kanske 40 liter per bas.

Mitt förslag är 170 liter totalt med basarna inräknade, sätt mycket dämpull. smile

35 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
okeej de låter ju fin fint dä big_smile men ja har fanimej ne fråga till tongue hur räknar ja ut hur ja ska bygga lådan utifån hur många liter det ska vara ? de har ja klurat på i många dagar nu men de enda ja kmr fram till är att bygga en låda och fylla den med vatten tongue hahah ! och de vet ja att de är itne rätt tongue
Senast redigerat av solkorv_ (13 juli 2009)

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Om du gör lådan utan lutande väggar så är det enkelt att räkna ut måtten, även om lådan har 90 graders vinkel eller är formad som ett "U". smile

Har du funderat på hur lådans form ska se ut för att inte ta upp för mycket utrymme?

16 197 Inlägg
13 juli 2009
Pro_fxr skrev:
ORGINAL lådan till dessa basar är inge vidare... räkna ut en optimal låda.. då orginal lådan itne låter ett dugg bra enligt mig...

men de Gas  basar som sitter i dom färdifa lådorna e INTE samma som de basar man köper löst..

som dom har inte alls samma parametrar.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

35 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du gör lådan utan lutande väggar så är det enkelt att räkna ut måtten, även om lådan har 90 graders vinkel eller är formad som ett "U". smile

Har du funderat på hur lådans form ska se ut för att inte ta upp för mycket utrymme?

ja fundera på om ja ska ha 2 basar uppåt och 2 emot baksätet ? eller de kanske blir taskigt ljud då ? smile

kollade precis upp max måtten i bagageluckan big_smile

bredd: 128cm
höjd: ca 40 cm då ja inte vet var min hatt hylla ska gå tongue
länd: 90 cm
Senast redigerat av solkorv_ (14 juli 2009)

308 Inlägg
17 september 2009
Drönirettab skrev:
Har kollat på BRL:s hemsida, man rekommenderar tydligen 33 liter sluten låda till basen. Jag skulle nog kunna tänka mig lite större volym till varje bas eftersom det är en stor kupe, kanske 40 liter per bas.

Mitt förslag är 170 liter totalt med basarna inräknade, sätt mycket dämpull. smile

BRL rekomenderar 33slutet till allt; )

Sök