4129
Sök

Trasig topplocks packning på S40 2,0

59 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#1
Tjena !

Då kom det man minst ville skulle hända. Topplocks packningen gått. Så nu blir det att byta den och förmodligen plana toppen.

Problemet är att jag inte kommer kunna fixa bilen på 1 vecka kanske. Men motorn är ju full med kylarvatten. Oljan ser ut som grädde osv =/.

Kommer det rosta sönder i motorn lagren etc?
Om jag täpper ur oljan och vattnet genom att ta bort oljepluggen bara minskar det risken för att det skadas mer i då ?

Vad kan mer eventuellt ha pajjat ? Kan tilläga att bilen går helt som den ska förutom att de nblir väldigt varm när kylarvattnet försvinner ner i motorn så kör den självklart inte.


Mycket tacksamm för svar smile

//Parkour

2 652 Inlägg
18 augusti 2006
#2
Parkour skrev:
Tjena !

Då kom det man minst ville skulle hända. Topplocks packningen gått. Så nu blir det att byta den och förmodligen plana toppen.

Problemet är att jag inte kommer kunna fixa bilen på 1 vecka kanske. Men motorn är ju full med kylarvatten. Oljan ser ut som grädde osv =/.

Kommer det rosta sönder i motorn lagren etc?
Om jag täpper ur oljan och vattnet genom att ta bort oljepluggen bara minskar det risken för att det skadas mer i då ?

Vad kan mer eventuellt ha pajjat ? Kan tilläga att bilen går helt som den ska förutom att de nblir väldigt varm när kylarvattnet försvinner ner i motorn så kör den självklart inte.


Mycket tacksamm för svar smile

//Parkour

ja det är inte bra att låta vattnet ligga i motor , du kommer få mer att renovera om de börjar rosta -

på verkstan brukar vi öppna olje pluggen o skölja ur motorn så gått de går genom att ta någon billig olja o fylla på tills allt geggigt vatten\olja kommit ut ,

2 652 Inlägg
18 augusti 2006
#3
precision skrev:
Parkour skrev:
Tjena !

Då kom det man minst ville skulle hända. Topplocks packningen gått. Så nu blir det att byta den och förmodligen plana toppen.

Problemet är att jag inte kommer kunna fixa bilen på 1 vecka kanske. Men motorn är ju full med kylarvatten. Oljan ser ut som grädde osv =/.

Kommer det rosta sönder i motorn lagren etc?
Om jag täpper ur oljan och vattnet genom att ta bort oljepluggen bara minskar det risken för att det skadas mer i då ?

Vad kan mer eventuellt ha pajjat ? Kan tilläga att bilen går helt som den ska förutom att de nblir väldigt varm när kylarvattnet försvinner ner i motorn så kör den självklart inte.


Mycket tacksamm för svar smile

//Parkour

ja det är inte bra att låta vattnet ligga i motor , du kommer få mer att renovera om de börjar rosta -

på verkstan brukar vi öppna olje pluggen o skölja ur motorn så gått de går genom att ta någon billig olja o fylla på tills allt geggigt vatten\olja kommit ut ,

för hoppningsvis har toppen klarat sej .

59 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#4
precision skrev:
Parkour skrev:
Tjena !

Då kom det man minst ville skulle hända. Topplocks packningen gått. Så nu blir det att byta den och förmodligen plana toppen.

Problemet är att jag inte kommer kunna fixa bilen på 1 vecka kanske. Men motorn är ju full med kylarvatten. Oljan ser ut som grädde osv =/.

Kommer det rosta sönder i motorn lagren etc?
Om jag täpper ur oljan och vattnet genom att ta bort oljepluggen bara minskar det risken för att det skadas mer i då ?

Vad kan mer eventuellt ha pajjat ? Kan tilläga att bilen går helt som den ska förutom att de nblir väldigt varm när kylarvattnet försvinner ner i motorn så kör den självklart inte.


Mycket tacksamm för svar smile

//Parkour

ja det är inte bra att låta vattnet ligga i motor , du kommer få mer att renovera om de börjar rosta -

på verkstan brukar vi öppna olje pluggen o skölja ur motorn så gått de går genom att ta någon billig olja o fylla på tills allt geggigt vatten\olja kommit ut ,

Jo hoppas toppen klarat sig. Men hur ska jag få oljan att gå runt i systemet om inte motorn är igång?

2 652 Inlägg
18 augusti 2006
#5
det går inte men skölj ur de som går att få ut .

de får du göra sen när du är klar . fyll på med någon billigare olja o låt motorn gå lite o sen byt igen .

59 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#6
precision skrev:
det går inte men skölj ur de som går att få ut .

de får du göra sen när du är klar . fyll på med någon billigare olja o låt motorn gå lite o sen byt igen .

men de kommer ju bara in mer vatten i motorn om ja låter motorn gå

2 652 Inlägg
18 augusti 2006
#7
oj jag gjorde mej inte så förstådd som jag trodde . jag menade att när du sen bytt blockpackning häller i någon billig olja och låter motorn gå så de rensar oljekanalerna .
och sen byta olja igen till den du vanligtvis andvänder .

så brukar vi göra och de går utmärkt .

59 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#8
precision skrev:
oj jag gjorde mej inte så förstådd som jag trodde . jag menade att när du sen bytt blockpackning häller i någon billig olja och låter motorn gå så de rensar oljekanalerna .
och sen byta olja igen till den du vanligtvis andvänder .

så brukar vi göra och de går utmärkt .

Hehe okay big_smile ska följa ditt råd.

2 652 Inlägg
18 augusti 2006
#9
hehe de finns säkert andra sätt också . men de här fungerar iaf

59 Inlägg
18 augusti 2006
Trådstartare
#10
precision skrev:
hehe de finns säkert andra sätt också . men de här fungerar iaf

Okay men verkar smidigt och hyffsad enkelt så satsar på de =P

//Pk


Sök