2490
Sök

Kan man klippa bort ciggkontakten och dra kablarna direkt på tändningsström?

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Som sagt i rubriken.

Har köpt en sån här:
http://www.kjell.com/content/media/images/items/44128.jpg

Jag tänkte slippa dra ett extra cigguttag bakom handskfack och bös där den ska ligga men det finns färdigdragna kablar där med 12v tändningsström. Kan jag då klippa bort själva kontakten och koppla ihop kablarna direkt till dom som redan finns med tändningsströmmen?

Tänkte om det är någon typ av säkring eller motstånd i ciggkontakten, är inte så insatt i det där.

75 Inlägg
21 september 2009
Ja det ska funka

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
jaaa.
bara du har koll på vilken som är plus å vilken som är jord...vissa komponenter är kännsliga och gillar inte fasvändning och resulterar till bränd..

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Kanon! Jag ska allt mäta upp vad som är vad innan wink

Olika
907 Inlägg
21 september 2009
MilleN skrev:
Kanon! Jag ska allt mäta upp vad som är vad innan wink

Mittstiftet i cigtändaruttaget är plus, det bör även sitta en säkring i stickproppen, sätt en motsvarande säkring på kabeln för att skydda spänningsomvandlaren.

Mvh
Fredrik

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Borde inte den kabeln redan vara avsäkrad någonstans? Tror den går till kylning i handskfacket (som jag inte har).

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
bara öppna å kika så ser du ju:)

892 Inlägg
21 september 2009
Tror det ska sitta en 10A säkring till cigguttaget i bilens säkringsdosa. Är inte så jäkla insatt i ström, men du borde ju kolla hur stark ström den där dosan klarar/kräver, om det är mindre än 10A (vilket det nästan garanterat är... wink) så kan du ju vilja sätta en svagare säkring mellan cigguttaget och dosan.

Tänk på att om du tar mycket ström från cigguttaget kommer förr eller senare den där 10A säkringen att brinna upp, och då lär väl en del grejjer i bilen slås ut, typ innerbelysning osv...dock osäker på exakt vad, om något. smile
Senast redigerat av Android (21 september 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Ska inte använda cigguttaget.. roll

Ska använda kabeln som ska gå till cigguttaget och koppla in i en annan 12v-källa tänkte jag.

511 Inlägg
21 september 2009
Bara till att klippa. Har gjort så på flera saker till min som går på tändningslåset sen smile

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

892 Inlägg
21 september 2009
MilleN skrev:
Ska inte använda cigguttaget.. roll

Ska använda kabeln som ska gå till cigguttaget och koppla in i en annan 12v-källa tänkte jag.

Ok, borde inte vara några bekymmer, men samma sak gäller fortfarande, det kan vara smart att avsäkra för dosans krav. Annars så är det 12v (eller 14v) i cigguttaget normalt, så nått motstånd finns inte.

Om du vet att din källa bara går till handskfackets kylning kan du ju anpassa säkringen i säkringsdosan, blir ju snyggt så slipper du lägga säkringar här och där. Kolla manualen, borde stå vad som ligger på just den säkringen.

I annat fall kan du ju bara avsäkra innan din dosa...så slipper du tänka mer på det. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
21 september 2009
Det sitter en rund liten säkring inne i själva ciggproppen.. Oftast en glas säkring... Men jag vet inte hur många amp den är på.. men jag rekomenderar att du låter den säkringen vara kvar på nått sätt smile
Senast redigerat av HyperSonica (21 september 2009)

Sump Runk Rätt O Slätt!

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Sket i säkringen och än så länge är det inget som brinner wink

Video på hur det blev: (obs ljudet låter fattigt, beror antagligen på kass kamera)
[video]http://www.garaget.org/video/iiatf0zo6vgc[/video]

Är jag ruskigt idiotisk som skiter i säkringen eller är det bara att köra på?

892 Inlägg
21 september 2009
MilleN skrev:
Sket i säkringen och än så länge är det inget som brinner wink

Är jag ruskigt idiotisk som skiter i säkringen eller är det bara att köra på?

Jag citerar mig själv...
Om du vet att din källa bara går till handskfackets kylning kan du ju anpassa säkringen i säkringsdosan, blir ju snyggt så slipper du lägga säkringar här och där. Kolla manualen, borde stå vad som ligger på just den säkringen.

...och lägger till det att om den åtminstone är säkrad, även med en kraftig säkring för handskfacket, är det bättre än inget.

Det handlar inte direkt om det brinner när du kopplar in. Du vill avsäkra för att hindra eventuella fel eller kortslutningar som kan hända i framtiden, vilket senare kan resultera i kabelbrand och vidare utbränd bil, vilket jag personligen skulle tycka var synd på en så fin bil. wink
Senast redigerat av Android (21 september 2009)

Min projekt tråd

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 september 2009
sköna gamla klassikerlåtar smile

jobbar påre
751 Inlägg
21 september 2009
såg bra ut de dära:) fast hade nog satt någon sort säkring....

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Jag får fixa nån liten säkring då, en annan dag smile

1 785 Inlägg
21 september 2009
MilleN skrev:
Som sagt i rubriken.

Har köpt en sån här:
http://www.kjell.com/content/media/imag … /44128.jpg

Jag tänkte slippa dra ett extra cigguttag bakom handskfack och bös där den ska ligga men det finns färdigdragna kablar där med 12v tändningsström. Kan jag då klippa bort själva kontakten och koppla ihop kablarna direkt till dom som redan finns med tändningsströmmen?

Tänkte om det är någon typ av säkring eller motstånd i ciggkontakten, är inte så insatt i det där.

Jag tror du kommer att ångra dig om du inte har något cigguttag i bilen längre. Dra hellre fram en ny kabel till din utrustning du tänkt ansluta och säkra av dem separat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

9 108 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Jag tror du kommer att ångra dig om du inte har något cigguttag i bilen längre. Dra hellre fram en ny kabel till din utrustning du tänkt ansluta och säkra av dem separat.

Antar att det är jag som förklarar dåligt men som jag sagt ett par gånger så är det inte cigguttaget jag ska ta bort utan ciggkontakten i dosan jag visade i förstainlägget. Den ska ju gå till cigguttaget egentligen men jag kapade bort ciggkontakten från dosan och använde en kabel med tändningsström som redan låg bakom handskfacket.

Capiche? wink

892 Inlägg
21 september 2009
MilleN skrev:
Jag får fixa nån liten säkring då, en annan dag smile

Det känns inte helt som du är med på varför du ska säkra. smile

Låt oss säga såhär, ditt bilbatteri ska klara av att leverera ström för att starta motorn, eller rättare sagt driva startmotorn ett tag tills motorn går själv. Startmotorn kan lätt dra över 100 Ampere, vilket du kan jämföra med ett vanligt eluttag du kopplar en lampa eller datorn i, som är avsäkrat upp till 10 Ampere.

I all enkelhet, tänk dig att du får en kortslutning mellan + och - polerna som du har dragit i bilen till nån apparat, utan säkring, och att kabeln klarar kanske 2 Ampere. Har du tur exploderar kabeln, annars är det allt ifrån kabelbrand till exploderande batterier.

Detta är väl ett skräckscenario, du kan ju ha kortslutning som inte märks, men ligger och laddar ur batteriet. Jag vill bara göra dig medveten om riskerna... smile

( Reserverar mig också för eventuella fel, är inte alls särskilt kunnig vad gäller sånt här... roll )

Min projekt tråd

Sök