3959
Sök

Köpt högtalare till dörrarna till min Saab 9-3 -02..FUNKAR JU INTE

17 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Har en fråga ang stereon i min Saab 9-3 -02 (vet inte om det är As1 eller AS2)
Sitter orginal ett par 20w 6-9or bak  och ett par 3,5 uppe i instrumentpanelen.

Kollade i dörrarna genom att riva ner dörrsidorna och JIPPIE där fanns ju fördragna kablar till högtalare, Åkte och köpte ett par JBL GTO 938 och slängde i där bak och köpte ett par JBL GTO 6528 och monterade in i dörrarna.

PROBLEMET var bara att det kom inte ett ljud från dörrarna, ut med stereon , hittade ej dom färgerna nånstans bak på sterion som var på kablarna i dörrarna, hmmm????hmm

Va fan drar man kablar till dörrarna om dom inte är anslutna för? fortsatte riva lite och tog ner högersidan på mittkonsolen och där fanns dom lösa ändarna.

Fått klart för mig nu att det sitter ett slutsteg där på vissa 9-3 or men inte på min...

Hur gör jag, känns ganska meningslöst att ha två nya JBL i dörrarna som jag ej får att ljuda lol

är ganska novis på detta med billjud.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 september 2009
Som du skriver så ska det mest troligt sitta en förstärkare på de bilar som har större ljudpaket, vilket jag har för mig betyder högtalare i dörrar plus en litem sub i bagaget (iaf på Saab 95?) Så de lösa kablarna bakom instrumentpanelen ska säkert gå från förstärkaren till högtalarna du saknar.

Du ska väl kunna förlänga de lösa kablarna som är färdigdragna till din nuvarande stereo, det är väl enklast.
Men för att få bäst ljud så bör du köpa en liten förstärkare till JBL' arna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 september 2009
hur svårt är det att löda ihop de kablarna med respektive kanal i kablaget till stereon?, inte spec svårt

Du behöver bara en spec på hur kablaget ser ut och vilka kablar som är respektive kanals + och -

17 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Tack för snabba svar.
min tanke har också varit att förlänga dom högtalarkablarna och dra till stereon men har ingen aning var jag ska koppla på dom isåfall.

kan gå ut o ta ett par bilder så ser man lättare hur det ser ut.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
Problemet är ju att alla kanaler i stereon är upptagna nu då både 3,5orna i instrumentbrädan och 6x9orna är inkopplade, så att parallellkoppla dörrhögtalarna med nån av dom befintliga är inte att tänka på då impedansen blir för låg för stereon.

Mitt förslag är att du lämnar tillbaks dina GTO6528 och istället köper ett par GTO6508C. Då kan du ha middarna i dörrarna och 3,5"aren på instrumentbrädan ersätter du med diskanten från kittet. Alternativt att du köper ett (ännu bättre) GTO6583C, då har du 6,5" mid till dörren samt 3,5" mellanregister och 1" diskant till brädan. Dämpa/täta dörrarna, koppla på ett steg å njut av musiken! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

17 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Problemet är ju att alla kanaler i stereon är upptagna nu då både 3,5orna i instrumentbrädan och 6x9orna är inkopplade, så att parallellkoppla dörrhögtalarna med nån av dom befintliga är inte att tänka på då impedansen blir för låg för stereon.

Mitt förslag är att du lämnar tillbaks dina GTO6528 och istället köper ett par GTO6508C. Då kan du ha middarna i dörrarna och 3,5"aren på instrumentbrädan ersätter du med diskanten från kittet. Alternativt att du köper ett (ännu bättre) GTO6583C, då har du 6,5" mid till dörren samt 3,5" mellanregister och 1" diskant till brädan. Dämpa/täta dörrarna, koppla på ett steg å njut av musiken! smile

Hmmm var ju ett förslag iofs, frågan är om dom i affären vill ha tillbaka högtalarna nu bara när man packat upp dom och monterat in dom i dörrarna (kollade ju inte innan att kablarna verkligen gick nånstans dumt nog men tog det för givet....DUMT)

En annan tanke som slog mig om jag skiter i 3,5 orna i instrumentpanelen, klipper dom kablarna och kopplar dörrhögtalarna på den 3,5 ornas plats i stereon?????

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
Om det är syns på högtalarna att dom varit monterade så kan dom nog gå att lämna tillbaks, brukar inte vara omöjligt. Att koppla dörrhögtalarna på kablarna till 3,5orna blir inte så bra, du kommer att få allt ljud nere vid fötterna och tja, om det är så du vill ha det så funkar det väl, men det låter knappast bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 september 2009
om det är ett slutsteg, kolla så att remoten är igång, då de startar steget, annars skulle jag bara kolla vart kablarna går, så märker du de, eller åka till saab och se efter ett kopplings schema på din stereo modell, alltså inte din HU utan allt orginal.

Mvh patrik

17 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
Försökte lägga in några bilder men inte ens det fixade jag lol

Ja kanske inte nån bra ide att koppla in dörrarna istället för där uppe.

Har orginalsterio utan lågnivå,(sett man kan köpa en kabel DIN till lågutg.) och brevid mina högtalarkablar i sidan av mittkonsolen där det inte finns nåt steg verkar även en kontakt med ström o jord finnas.

Hittade två steg på bildelsbasen men två steg (orginal saab) såg precis likadana ut men priset skiljde 1500 för det ena och 2750 för det andra, stod inget om dom,   är det olika styrka i saabs steg??

Vad händer om man kör både 3,5 orna och 6,5 orn i dörrarna ihop??? resp 6,5 orna och 6-9 orna ihop mer än att man inte kan köra fade på bak o fram då eller orkar inte sterions ena kanal driva 4 högtalare tro??
Senast redigerat av Danne51 (21 september 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 september 2009
Att det är olika priser på samma produkt beror på att olika skrotar tar olika betalt, helt enkelt. smile Har själv sett samma fenomen när jag har letat saker på bildelsbasen. Så köp det billigaste du, ingen skillnad på dom.

Att köra flera högtalare på samma kanal på stereon är ingen hit, dels så kommer stereon att belastas väldigt hårt (risk för att gå sönder) och dels så kommer högtalarna att få väldigt lite effekt. Så nej skippa den iden.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

17 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Att det är olika priser på samma produkt beror på att olika skrotar tar olika betalt, helt enkelt. smile Har själv sett samma fenomen när jag har letat saker på bildelsbasen. Så köp det billigaste du, ingen skillnad på dom.

Att köra flera högtalare på samma kanal på stereon är ingen hit, dels så kommer stereon att belastas väldigt hårt (risk för att gå sönder) och dels så kommer högtalarna att få väldigt lite effekt. Så nej skippa den iden.

Ok, tack för allt hjälp ..so far wink

Blir nog till att åka o inhandla sig ett orginalsteg då för att få ljud i dörrarna.

En fråga till då föresten när man ändå är på hugget big_smile

Sett att det som jag skrev tidigare finns en kontakt brevid högtalarkablarna bakom mittkonsolen (till höger) ser ut som + och -, förmodar den ska in i steget ihop med högtalarkontakten plus DINkabel mellan stereo o steg,....är det så simpelt?? eller kommer det bli att dra strömkabel genom torpedväggen till batteriet som med en vanlig installation av ett slutsteg.?.

Tack åter igen för era svar!
Senast redigerat av Danne51 (22 september 2009)

Sök