hmm. okej. vad har oljan för tjockhet då? typ 10w50? eller liknande? tror den ska vara 10w40. sen spelar de ingen roll om de är hel eller halv-syntet. bara man byter ofta. typ 1000 mil. eller varje år.
vilket fall. om oljan blir gammal eller är för tunn i varmt tillstånd typ w50 så smörjer de inte tillräckligt bra.
jag hade glömt byta olja i min bmw nu sist. å sista veckan kackade den lite på en ventil. bytte så fort jag kunde och nu är den tyst igen.
den gamla oljan var mycket tunn när den var varm kan jag tillägga.
men du har kollat så oljan ligger på rätt nivå då? så den inte drar massa olja för dej? vet folk som bytt olja och så har de blive fel på grund av nått.. vissa oljor får inte blandas mm. man kan lösa upp "fasttorkad" olja som sedan täpper igen oljekanaler tex.. och så kan de framkalla ventilknack.
man kan förstöra den där skyddande filmen mellan tex kolv och block.
morfars förra bil, en saab 900 bytte fabrikat på oljan, den tok-åt olja började knacka, och den blev aldrig bra igen. då bytte han till ett "bättre" märke också.
mitt toppbyte gick på 2000 kr för planing tror jag. packningssats för hela toppen typ 3500-4000. så var stift och vattenpump inräknad också. är inte helt säker på priserna nu. men ett hum är de iaf.
men hur som helst så börja med de lättaste först. inte kul å börja tokskruva och så är de ett skitfel från början.
Senast redigerat av Frrla (22 september 2009)
Bmw Ownz