2693
Sök

Bmw e36 tickar och röker lite vit rök

36 Inlägg
21 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!
har märkt att min bmw e36 328i -96 börjat att ticka från motorn, mest då den är varm, samt att det kommer lite vit rök ur avgas röret, vad är det för fel samt vad kan jag göra för att få bort detta?
Ps: tittade även i kylarvätske burken och upptäckte att det flöt lite grå vätska på toppen vad är detta?
Bilen går i övrigt som den ska inga problem.
Tacksam för snabba svar av dem som vet!


4 586 Inlägg
21 september 2009
#2
Hur ser oljan ut? fyllt på någon kylarvätska?. ryker motorn även när den är varm?

Tror till 90% av att du blåst topplockpackningen i värsta fall spricka i toppen
Senast redigerat av jocke_gronberg (21 september 2009)


36 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#3
Alltså oljan ser ut som den ska, kylarvätskan har jag inte bytt på ett tag sen den vita röken tycks jag inte se när den e varm nej, va å körde ur bilen lite ikv å då var de ingen rök!

Om jag lyckats med det ska inte bilen gå sämre på något vis då?


320 Inlägg
22 september 2009
#4
tickandet beror med största sannolikhet på undermåttlig motorolja. när den blir varm så blir oljan tunnare. därav tickandet upkommer när bilen blir varm. så ett oljebyte, alt tjockare olja denna gång. hur länge sen var de du bytte olja + filter? hur långt har den gått sen dess?

är ledsen att behöva säga detta. men de gråa som flyter i toppen KAN vara avgaser som blandat sig i kylarvattnet. vitröken beror säkert på kylarvatten i förbränningsrummet. så en spricka i toppen är att misstänka starkt.

anledningen till att du inte får rök när du körde ur den kan bero på att sprickan sväller och tätas, eller så har du bara fått beläggningar som sotas bort.

en bmw motor ska gasas ur mellanåt. de står till och med i instruktionsboken. dock bara när motorn är HELT genomvarm. typ 2 mils lugnare körning.

vore jag dig skulle jag ta en titt på följande: Vevhusventilationen är öppen alla vägar, tändstift, eventuellt byta kylarvatten och lufta ut ordentligt!, oljebyte + filter snarast.

ps: har haft samma fel på min bil som du nu har på din. och då var det spricka i toppackningen + fel på de som står alles ovanför.

Bmw Ownz

36 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#5
okej okej, för saken e den att jag bytte oljan + filtret för ca 3-4månader sen, precis innan jag ställde på den för sommaren, bilen har gått 150mil endast sedan detta byte till castrol magnatec full syntets olja!
Och den har aldrig tickat förut men nu så började den bara, oftast bara då den blivit lite varm bilen!
Men om de nu skulle topppackningen vad gick den på att byta? samt var får man evt tag i en sådan om man byter sj till ett bra pris?


320 Inlägg
22 september 2009
#6
hmm. okej. vad har oljan för tjockhet då? typ 10w50? eller liknande? tror den ska vara 10w40. sen spelar de ingen roll om de är hel eller halv-syntet. bara man byter ofta. typ 1000 mil. eller varje år.
vilket fall. om oljan blir gammal eller är för tunn i varmt tillstånd typ w50 så smörjer de inte tillräckligt bra.

jag hade glömt byta olja i min bmw nu sist. å sista veckan kackade den lite på en ventil. bytte så fort jag kunde och nu är den tyst igen.
den gamla oljan var mycket tunn när den var varm kan jag tillägga.

men du har kollat så oljan ligger på rätt nivå då? så den inte drar massa olja för dej? vet folk som bytt olja och så har de blive fel på grund av nått.. vissa oljor får inte blandas mm. man kan lösa upp "fasttorkad" olja som sedan täpper igen oljekanaler tex.. och så kan de framkalla ventilknack.
man kan förstöra den där skyddande filmen mellan tex kolv och block.

morfars förra bil, en saab 900 bytte fabrikat på oljan, den tok-åt olja började knacka, och den blev aldrig bra igen. då bytte han till ett "bättre" märke också.

mitt toppbyte gick på 2000 kr för planing tror jag. packningssats för hela toppen typ 3500-4000. så var stift och vattenpump inräknad också. är inte helt säker på priserna nu. men ett hum är de iaf.

men hur som helst så börja med de lättaste först. inte kul å börja tokskruva och så är de ett skitfel från början.
Senast redigerat av Frrla (22 september 2009)

Bmw Ownz

36 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#7
Jag kör på 5 40 hel syntet !
Skulle tydligen vara bra, idag så tittade jag i kylarburken igen och upptäckte att de va grön färg i burken inte svart som jag misstänkte igår kväll, så de e nog glykolen!
Pratade me en snubbe på en verkstad också som kollade på den å han sa att troligen så är den vita röken inget farligt,bara håll koll på kylarvätskan så den inte försvinner nått för isf äre nog topppackningen.
Tickningarna trodde han också berodde på oljan att jag hade lite tunnare olja sen tidigare å att jag nästa gång skulle he i tjockare olja!


320 Inlägg
22 september 2009
#8
jajemen. då kanske de inte är så farliga fel då.

kolla så inte vevhusventen sitter igen iaf. de är extremt vanligt på dessa bilar.
tänkte inte på att detta KAN framkalla tickningar. min blev bättre. men inte bra förens jag bytt oljan. glömde skriva de förut. nr 6 och oljestickan brukar de bli först.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15
Senast redigerat av Frrla (22 september 2009)

Bmw Ownz

36 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
#9
Vad mena du, att den ha täppt igen elr vad?, svårt å ta lös den då? ja e inge motorgeni måste jag påpeka:P


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
22 september 2009
#10
Tvättat bilen nyligen eller regnat eller dyligt så att det var vart vatten som åkte ur avgassystemet? (ånga)

Prova att byta oljan till en lite tjockare.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

320 Inlägg
22 september 2009
#11
ja den kan ha täppt igen. kolla om du har vit olja på oljepåfyllnings locket. är de så är den garanterat tät. du kan ju haka loss slangen som sitter ansluten längst fram på toppen till oljereturen och kolla i den om de är mycket slagg och svart sotig olja som är typ 2-3mm tjock, borde du plocka ner resten och kolla också. sen vet man ju inte om den är urtorkad av någon annan före dig heller. de va min. därför jag körde så länge utan att kolla reten. å de har säkert skadat motorn på nått sätt under tiden. tex mina lamdasonder är helt slut igen...

Bmw Ownz

36 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
#12
Okidoki, näe de e inge vitt där inte å mina lambasonder e då nyss bytta åså, kan ju bara vara som totten skriver att de e vatten som ligg i rören som kondenserar, sen vädret e ju inge gött nu men ja ska kolla i slangen iaf å se!



Sök