3678
Sök

Formatera om hårddiskar i en stationär dator?

85 Inlägg
22 september 2009
Trådstartare
Hej!
Jag håller på och ska formatera om min dator med XP skiva och börjar som vanligt med att stoppa i den så jag kommer in på den. Hårddisken börjar formatera om sig och blir klar. När jag sen ska installera om Windows så bryts det på ett och samma ställe (direkt efter man har valt nätverk). jag har provat några gånger och gjort rent skivan och allt sånt för det visade sig att det var en repa i skivan som jag har fått från något. Jag har har ingen mer skiva som  jag kan formatera med och undrar om det finns något program man kan använda som formaterar om hårddisken. tacksam för all hjälp jag kan få.

MVH David.

Knegare
718 Inlägg
22 september 2009
du kan formatera via BIOS, tryck "DELETE", "f10", "f2" eller "f8" (olika beroende på moderkort) vid uppstart av datorn.. direkt du klickat på startknappen ska du börja klicka, du ska då komma in i en meny som är helt blå.
Där ska du ha sex eller tio "huvudmenyer", om du går omkring i dem med hjälp av piltangetnerna och "f1"(för att gå bak) ska du snart hitta något som stämmer överens med vad du söker, där du kan formatera diskarna... Efter det ska du bara behöva starta upp med skivan igen och installera som vanligt..

OBS, det var sjukt många år sedan jag installerade ett OP själv, så jag kan ha helt fel... tongue

/M.

William 2009-02-20

1 814 Inlägg
22 september 2009
Murvald skrev:
du kan formatera via BIOS, tryck "DELETE", "f10", "f2" eller "f8" (olika beroende på moderkort) vid uppstart av datorn.. direkt du klickat på startknappen ska du börja klicka, du ska då komma in i en meny som är helt blå.
Där ska du ha sex eller tio "huvudmenyer", om du går omkring i dem med hjälp av piltangetnerna och "f1"(för att gå bak) ska du snart hitta något som stämmer överens med vad du söker, där du kan formatera diskarna... Efter det ska du bara behöva starta upp med skivan igen och installera som vanligt..

OBS, det var sjukt många år sedan jag installerade ett OP själv, så jag kan ha helt fel... tongue

/M.

Esc (escape) rbukar också vara en "bakåt-knapp"

Menyn kan vara andra färger än jsut blå också, men huvudsak är det enfärgat med text i vitt/svart.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
22 september 2009
Murvald skrev:

/M.

Ja det märks att det var ett tag sen du installerade ett "OP" då det verkligen inte går att formatera hårddiskar i BIOS-setupen då det faktiskt bara är just en BIOS-setup.

Men förstår dock inte vad skarmarn ska behöva nåt annat än en windowsskiva att formatera med (för jag antar att det är den du använder iom att det finns alldeles utmärkta verktyg på den att frmatera med). Ditt problem är ju inte formateringen utan din installationsskiva (eller faktiskt så kan det vara minnet eller cpun som protesterar också, men troligtvis inte), så du måste nog ändå skaffa en ny sån.

Whine whine!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
23 september 2009
Formatera har du säkert gjort om du kommit så långt i steget. Det du behöver göra nu är väl att skaffa en skiva som inte är repig...

85 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Jag kan formatera om hårddiskarna med OP skivan men det är just det att den inte reagerar på någon annan skiva för tillfället. Jag har aldrig haft detta problemet förut med datorer, det har alltid varit att bara sätta i skivan köra igång formatera och sen installera. Jag lånade 2 skivor av en kompis och prova med den reagera inte på dom heller.
Har inte Ubuntu någon version som funkar så man kan installera på en tom disk? det borde väl finnas någon version?

2 271 Inlägg
23 september 2009
Händer i bland att vissa skivor lirar och vissa inte, bör dock funka om du sätter cd/dvd va du nu
har som första Bootdevice, i bios.

Sök