Jag undrar om allt tjat om dåliga växelådor och orolig framvagn är befogat. Visst var framvagnen orolig 1978 då Turbon kom i Saab 99. Växelådorna har jag aldrig hört ngt dåligt om, snarare raka motsattsen. Både låda och motor är överdimensionerade i en Saab. Så har det varit ända sedan 1975. Och alla ni som bara kört en Saab ngn enstaka gång, era åsikter är inte så värdefulla pga saknaden av erfarenheter...
Och ang motorrasen så skedde detta endast på missskötta ex som olja inte bytts på vid rätt tillfällen. Om man tex gjort det själv med biltemas mineralolja. Det håller liksom inte.. Bilar som är servade på en verkstad som är auktoriserade på Saab, kommer aldrig och har inte heller fått ngra problem med motorn, eller växellådan för den delen.
Sen är väl inte jag heller ngn stor förespråkare för automatlådor, men de växlar iaf mjukare än vad tex Volvos automater gör, snacka om att man får whiplash skador i dem.
En annan sak som talar för Saab är att man bygger bilar som är säkra från början, och inte som en massa andra biltillverkare (volvo) som bygger sina bilar, sedan bygger in säkerheten.. Varför tror ni att Volvo 850,v70, s60,s80 aldrig blivit krocktestade hos euroncap?