3798
Sök

KIA Sportage -05, förlorar styrförmåga + batteriladdning vid vattenpölskörning

313 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
När jag kör i vattenpölar med min bil så börjar remmen tjuta och styrservot samt generaton slutar att verka i några sekunder. En verkstad har haft nere och konstaterat att remmen är fräsch.

Inga stora pölar, utan mer vanliga vägpölar vid regnväder. ibland räcker det jag kör i hjulspåren på vägen för att det ska börja spöka.

Alla kåpor verkar vara på plats med så det kan inte vara något sådant, om det inte ska sitta någon direkt över remmarna, det vet jag inte, men det gör det iaf inte.

Tycker ju att en liten vattenpöl inte bör skada, speciellt inte en SUV, drog ju ner min saab i en 30cm djupt vattenbad och det fungerade.

Hjärtligt tack för hjälp smile

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

7 275 Inlägg
23 september 2009
Fungerar remspännaren som den ska?

313 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Fungerar remspännaren som den ska?

Antar jag, han som fixade bilen kände på den och sa den va spänd.

Tycker ju det låter som ett remfel, eftersom just remmen går till just generaton och styrservot. Plus att den tjuter, den tjuter aldrig annars, typ vid start av motor (man har ju hört andra gamla bilar tjuta från remmen när dom startas) .

3 235 Inlägg
23 september 2009
Om remmen är lite oljig och det hamnar lite vatten på den så kan den börja slira.

1 513 Inlägg
23 september 2009
sitter motor plasten på under bilen??

313 Inlägg
23 september 2009
Trådstartare
evo_krolle skrev:
sitter motor plasten på under bilen??

Adå, den sitter där.

Ang oljan, hur löser man det? ögnade igen lite googleresultat förut när jag sökte på "REM + VATTEN" och kom in på lite trådar där remmar gnisslade mer konstant, eller av andra orsaker. iaf, stod att dom skulle ta vatten och sopa blandat i en sprayflaska och spraya på. kan jag testa på min? Eller skulle det skada?

Hittade även en länk på engelska med en kille som hade samma problem på sin Sportage 08.

http://tsikot.yehey.com/forums/showthread.php?t=58633

finally got the car back!! the problem was the v-belt and the tensioner.. hope that the problem will never come back again..

V-belt är väl själva remmen och tensioner något hjul? Dom skulle vara okej enligt killen som kollade på det.

7 275 Inlägg
23 september 2009
Rem och spännare wink

4 299 Inlägg
23 september 2009
Även om verkstaden säger att den e sjysst skulle jag testa o byta den.
Brukar sällan kosta så himla mycke sånna där remmar smile

313 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Pratade med Förenade Bil Göteborg idag. Han sa något i stil med detta: Du får helt enkelt undvika vattenpölar, bilen är inte byggd för att köras i vatten/vattenpölar

Jag undrade lite hur man kan bygga en bil som inte klarar av att köra i vägens hjulspår när det regnar utan att få missljud och fel, men han höll sig fast vid att bilen inte var byggd för att köras i vatten.

La mig själv lite under bilen för att leta upp ställen där vatten kunde komma in på remmarna och fann 2 ställen där vatten kunde komma in, ett hål för att antagligen hålla emot ena remhjulet och de andra där täcker skyddsplåten helt enkelt inte.

http://www.mrd-productions.se/bombnedslag/DSC_0105.JPG
http://www.mrd-productions.se/bombnedslag/DSC_0106.JPG

Funderar på att spackla igen så det skyddar bättre, plåten går ändå att lossa med 4st skruvar.
Rekomendationer?

4 299 Inlägg
24 september 2009
Fy fan vilken inkompetent idiot som säger att bilar inte e byggda för o köras i vattenpölar....

Min rekomendation är att du åker till en annan verkstad, för man ska ju inte behöva ändra på bågra skyddsplåtar bara för att remmen ska ha grepp.

1 353 Inlägg
24 september 2009
Du har inte använt något typ "remklister" eller andra mirakelmedel som sägs ta bort remgnissel?

Om inte så tror jag på att det blivit lite oljespill på remmen, har du tur hjälper det med ett rembyte, har du otur så kan olja ha fastnat på remskivor också..

There's no replacement for displacement

313 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Fy fan vilken inkompetent idiot som säger att bilar inte e byggda för o köras i vattenpölar....

Min rekomendation är att du åker till en annan verkstad, för man ska ju inte behöva ändra på bågra skyddsplåtar bara för att remmen ska ha grepp.

lite offtopic men ang verkstaden med den inkopetenta idioten, där servades bilen innan, min morfar (förra ägaren) kände en där och fick massa rabatt pga vänskap. 80 mil upp i norges fjäll är bromsklossarna slut (efter en nyligen gjord service). Vi ringer snubben vi känner och frågar vad dom sysslar med, det visade sig vara ett misstag, helt ok, sedan när vi fixade bromsarna upptäcktes någon annan sak, minns inte riktigt vad, men då ringde vi tillbaka och fick som svar något i stil med att vår morfar hade fått så mycket rabatt innan att dom inte kunde utföra en fullbordad service, även om vi betalat för det.

iaf, nu har vi inget med dom att göra längre, och bilen är numera hos en privatperson som jag aldrig skulle tvivla på. Han har kollat remmarna och även hjulen, han hade till och med hemma en ny rem men såg ingen anledning till att sätta på den.

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig, konstruktionen på min sportage verkar vara sådan, men har ju aldrig någonsin hört talas om en rem som ska tjuta vid vattenkörning. Enligt den inkompetenta idioten så "vattenplanade" remmen vid vattenkörning, och därför förlorar jag styrförmåga. Kan inte mycket om bilar men är ju inte helt borta heller.

Verkar dock ha blivit bättre, testkörde den i några råare vattenpölar idag så det verkligen skvätte, och fick bara tjutet, ingen förlorad styrförmåga eller batterilampa. Slirat bort den mesta oljan om så är fallet kanske?
Ska dra en motortvätt imorn, köra lite extra med  högtryck  på remmarna kanske? Inte skadligt va?

55 Inlägg
24 september 2009
så länge du inte får vatten i någon elektronik så tar de ingen större skada tongue

Sök