2480
Sök

Hur många mil för att ladda ett batteri?

12 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#1
Hur långt bör jag köra för att ladda ett ett tomt bilbatteri? (Drar igång bilen med startkablar.) Någon säger man ska köra 30mil innan det är laddat vilket känns enormt mycket och fel. Jag vill ha det till att det räcker att låta motorn gå/köra en 20-30min sen är man good to go... Självklart kan jag ha fel och jag inser också att det är en hel del faktorer som påverkar laddningen därför menar jag väldigt generellt när jag frågar detta.


1 867 Inlägg
20 september 2009
#2
Du kommer aldrig kunna ladda batteriet riktigt fullt bara genom att köra runt, du måste investera i eller låna en riktig laddare.
Är ditt batteri _helt_ tomt kan det behöva stå på laddning i flera dygn innan det är färdigladdat.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

212 Inlägg
20 september 2009
#3
Swantee skrev:
Hur långt bör jag köra för att ladda ett ett tomt bilbatteri? (Drar igång bilen med startkablar.) Någon säger man ska köra 30mil innan det är laddat vilket känns enormt mycket och fel. Jag vill ha det till att det räcker att låta motorn gå/köra en 20-30min sen är man good to go... Självklart kan jag ha fel och jag inser också att det är en hel del faktorer som påverkar laddningen därför menar jag väldigt generellt när jag frågar detta.

dessutom laddar ju generatorn mest de första milen bara, efter ett antal mils körning är det minsann inte mycket den laddar längre så egentligen bör man ju i så fall köra ett tag, låta bilen bli kall och sen köra igen men som sagt kommer du mest troligt aldrig få upp batteriet helt på det viset! betydligt smidigare att bara ladda det på d hederliga viset! smile

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

21 761 Inlägg
20 september 2009
#4
Det beror bla på vilken laddspänning som generatorn har, även i vilket skick som batteriet är i. Att köra bilen i 20-30 minuter och tro att batteriet blir fulladdat är totalt fel, så är det inte. Möjligen kan batteriet ha fått tillräckligt mycket laddning för att orka starta motorn i princip direkt efter att man har slagit av, men om du väntar till nästa dag så är det dött. smile

Det är ju egentligen inte frågan om hur långt man måste köra, det är tidsfaktorn som gäller. Det tar ett antal timmar att få ett normalstort batteri fulladdat, så enkelt är det. Ju kraftigare laddare desto kortare tid går åt, men eftersom laddspänningen i en bil ligger på 14-14,4 V så tar det tid.

12 Inlägg
20 september 2009
Trådstartare
#5
Inte riktigt så jag menade.... Förstår att vill man ladda ett batteri fullt ut så ska det så med en riktigt laddare ett bra tag. Jag menade att om jag drar igång bilen med startkablar och sen stänger av bilen för att direkt försöka dra igång den utan kablar så är det inte säkert det går för batteriet är tomt. (Inte för att man gör så men bara som exempel.) Kör jag en liten stund ist och laddar batteriet med generatorn så kan jag efter det använda bilen som vanligt. Det är dom första milen jag pratar om, hur lång den sträckan/tiden ska vara...

Det är jag och en kille till som har lite tankar om detta så jag frågar er för att reda ut detta :p


21 761 Inlägg
20 september 2009
#6
Då kommer också frågan vad man menar med "tomt" batteri, menar man så pass att det precis inte orkar dra runt startmotorn eller så tomt att inte ens instrumentbelysningen lyser. smile

Det handlar om tidsfaktorn som sagt, inte själva körsträckan.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 september 2009
#7
Sen är ju frågan vad för bil den är? En gammal förgasarmotor käkar inte lika mkt ström som en bil med elektronsik insprutning osv, det är en stor avgörande faktor det med så "rent generellt" finns nog inte.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

164 Inlägg
24 september 2009
#8
Mitt svar kan kanske hjälpa dig. I somras tog jag hand om en släktings BMW 540 under ca 7 veckor. Jag märkte att batteriet kändes halvsegt vilket min släkting också konfirmerade innan han åkte på semester. Efter att ha parkerat bilen i mitt garage så aktiverar jag larm och centrallås varefter bilen får stå okörd i 8 dagar. Därefter tänkte jag använda bilen - bilen var dock stendöd. Den gick inte ens att larma av. Min granne gav mig starthjälp via startkablar. Efter ca 1 minuts tomgångskörning stängde jag av motorn och försökte starta - det gick inte. Ny starthjälp med startkablar och denna gången körde jag ca 20 minuter vanlig landsvägskörning. Väl hemma igen stängde jag av motorn och försökte starta igen - då startade den.

För säkerhets skull laddade jag upp batteriet dagen efter med grannens laddare.

EDIT - anledningen till att batteriet var stendött var att en av elmotorerna som styr centrallåsningen av dörrarna hängde sig i halvstängt läge vilket innebar att motorn stod och drog ström konstant.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 september 2009
#9
En batteri håller inte hur länge som helst, eftersom den användes till rätt mycket elektronic bör man byta den efter ca 5 år om man vill vara på säkrast sida.
Även om du har en bra generator är jag tväcksam för bra uppladning av din batteri om den är för gammal.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

187 Inlägg
25 september 2009
#10
WHAT? en generator laddar väl så mycket som den orkar/ som batteriet kan ta emot.
Därav att den slutar/drar ner laddningen efter ett tag. batteriet e fullt?

Ett batteri börjar ta skada/brytas ner när spänningen ligger under 12.4 volt. ett batteri som bara står skall underhållsladdas varannan var 3e månad.

Sen är det som alain säger..
det håller inte hur länge som helst. 5 år /x antal cycler

2 982 Inlägg
25 september 2009
#11
Swantee skrev:
Hur långt bör jag köra för att ladda ett ett tomt bilbatteri? (Drar igång bilen med startkablar.) Någon säger man ska köra 30mil innan det är laddat vilket känns enormt mycket och fel. Jag vill ha det till att det räcker att låta motorn gå/köra en 20-30min sen är man good to go... Självklart kan jag ha fel och jag inser också att det är en hel del faktorer som påverkar laddningen därför menar jag väldigt generellt när jag frågar detta.

olika generatorer laddar olika mycket, sen har olika bilar olika batteriet i capacitet.
finns ex. taxigeneratorer som ska kunna ladda lite mer under en kort period etc.


Lastbilschaffis
64 Inlägg
25 september 2009
#12
Om ett batteri har varit stendött, så brukar det inte räcka med att köra och ladda. Jag försökte förgäves med mitt batteri för ett tag sen. Prövade också att sätta det på laddning i 4 dagar med vanlig laddare, men det hjälpte naturligtvis inte! Det bästa och nästan enda du kan göra är att köpa en C-tek laddare! Otroligt bra manick faktiskt! Ett annat alternativ är att ta pinnsvetsen och sätta minus på minus och pinnen på plusen och starta svetsen och stänga av den nästan med en gång. Detta är såklart livsfarligt, då det kan hända två saker :Batteriet blir som nytt, eller så exploderar det smile

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 september 2009
#13
NisseCarlsson skrev:
Ett annat alternativ är att ta pinnsvetsen och sätta minus på minus och pinnen på plusen och starta svetsen och stänga av den nästan med en gång. Detta är såklart livsfarligt, då det kan hända två saker :Batteriet blir som nytt, eller så exploderar det smile

Sämsta jävla förslaget den här veckan!!! mad
Föreslå dylika idiotlösningar med tanke på hur jävla mycket elektronik det sitter i modernare bilar. Åkej på en Amazon eller Opel Rekord från sjuttiotvå men att ens komma på tanken att använda en svets på dagens bilar som starthjälp, som man många gånger inte ens bör använda startkablar på visar på riktigt stor inkompetens.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök