En 850 ska absolut inte dra nån olja, min har inte gjort det och den funkar perfekt i motorn. Det är normalt med en tunn oljefilm i tryckrören. Har sett små droppar från min intercooler oxå
1L på 100 mil inte konstigt?! Inte ens saabmotorn med oil-sludge problem drar så mycket!
Vitblocken kan dra brutalt med olja. De tidiga har en sämre variant på kolvringar och dessutom lider dessa motorer av korta stakar vilket sliter ut cylinderloppen vilket ger värre oljeförbrukning. När dem var nya från fabrik fick dem dra upp till 0,4 liter per 100 mil. Lägg därtill att det gärna läker på vissa ställen så man kan få upp en rejäl förbrukning / förlust.
En 850 ska absolut inte dra nån olja, min har inte gjort det och den funkar perfekt i motorn. Det är normalt med en tunn oljefilm i tryckrören. Har sett små droppar från min intercooler oxå
Då har du nog mest hafft tur, Har faktiskt hört fler som har en 850 som drar mycke olja än dom som har en 850 som drar lite olja!.
Då har du nog mest hafft tur, Har faktiskt hört fler som har en 850 som drar mycke olja än dom som har en 850 som drar lite olja!.
Javisst har jag haft tur, men en frisk 850 drog ju inte en massa olja när den var ny, att den gör det nu beror på slitage och läckor.
Javisst har jag haft tur, men en frisk 850 drog ju inte en massa olja när den var ny, att den gör det nu beror på slitage och läckor.
Som du kan se vad Marlboroman skrev så drog dom upp till 0,4l på 100 mil vilket är mycket för att vara en ny bil, Så drar min nu ~ 1 liter på 100 mil så är det en höjning på 6dl på 15 år, vilket inte är mycket.
Har nästan samma på min! Fast oljig turbo, skadar ju inte med lite skydd under bilen med! Fyller på olja rätt ofta med, men vad kan man begära efter 30k mil! Vad använder du för olja och vilket körsätt har du?