Hej antar att jag ryker på att byta slavcylinder på min Saab 9000I 16V 92a När man trycker ner kopplingen så stannar den nere och man får dra upp pidalen med handen man kan endå inte lägga i växel utan får stänga av bilen och starta igen och pumpa på kopplingen och man kan om man har tur få i en växel håller man den på kopplingen så funkar den som en automat dvs den driver bara mer o mer hela tiden sen är det som manahr släppt kopplingen helt
Och det bildas en ganska fin pöl under bilen Så något ät det som läcker förmodar att det är slaven
Hur gör man detta smidigast ? Någon som vet och kan beskriva lite ?
Hej antar att jag ryker på att byta slavcylinder på min Saab 9000I 16V 92a När man trycker ner kopplingen så stannar den nere och man får dra upp pidalen med handen man kan endå inte lägga i växel utan får stänga av bilen och starta igen och pumpa på kopplingen och man kan om man har tur få i en växel håller man den på kopplingen så funkar den som en automat dvs den driver bara mer o mer hela tiden sen är det som manahr släppt kopplingen helt
Och det bildas en ganska fin pöl under bilen Så något ät det som läcker förmodar att det är slaven
Hur gör man detta smidigast ? Någon som vet och kan beskriva lite ?
Tacksam för svar
Du ska veta att jag varit med om detta. För det första: slavcylindern är inget man fixar på en kafferast. Kolla alltså så att inget läcker (främst slangar från bromsvätskan och huvudcylindern(som är både billigare och enklare att åtgärda)).
Annars är det ur med växellådan som gäller för att byta slavcylindern som kostar ca 1200kr, räkna sedan med 7-8 timmars jobb på en verkstad (här låter jag dig räkna själv, då alla mek. tar olika timpris men 400/h och uppåt).
Och gör du det själv ska du minsann veta vad du håller på med. En kompis, som f ö är bilmek bytte endast "reparationskit" som kostar en bråkdel av slaven, vilket gav till följd att efter vxllådan var tillbaka, gav vika. Så tar du bort lådan: byt alla delar som är skadade.
Hörde med en Värkstad här i Värnamo och de skulle ha 4100:- för jobb och slaven inräknat så då är det lika bra att lämna in den hos dem
Ja det är la inga slangar direkt Det är ett rör som går ner till slaven och ett ut som är för lufftning och jag tittade ner på slaven medans min tjej trampade ner kopplingen i matten och den kopplade riktigt bra men Långsamt långsamt släppte den och det droppar hydral olja rakt under kåpan för slaven Så det är garanterat pakningen där som har sakt upp sig
kollade lite mer på bilen nu och lite kinkig att starta och när den väl startar så tänder ten till och dör tredje försöket så bluddrar den igång och går sedan rent på tomgång när man trycker till på gasen så bludrar den till för att sedan varva upp som fan och rena varv inget miständande och inget vandrande på tomgången heller
Och check Engine lyser
Va kan det vara ?
Sen är det ABS på den och det ska la stämma att när man slår på tändningen så tänds ANTI LOCK för att en liten stund senare slokna ? för det gör den.
Men Check Engine vet jag inte enu möjligt det har med bluddrandet att göra !?
kollade lite mer på bilen nu och lite kinkig att starta och när den väl startar så tänder ten till och dör tredje försöket så bluddrar den igång och går sedan rent på tomgång när man trycker till på gasen så bludrar den till för att sedan varva upp som fan och rena varv inget miständande och inget vandrande på tomgången heller
Och check Engine lyser
Va kan det vara ?
Hmm, jag hade börjat med ett tändstiftbyte iaf.
Matte1979 skrev:
Sen är det ABS på den och det ska la stämma att när man slår på tändningen så tänds ANTI LOCK för att en liten stund senare slokna ? för det gör den.
Japp, så skall det vara.
Matte1979 skrev:
Men Check Engine vet jag inte enu möjligt det har med bluddrandet att göra