2798
Sök

Skakningar i bil efter litet missöde.

98 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare, var ute o körde lite idag och hamnade på en skogsväg med en del rötter som stack upp längs vägen, på ett ställe var det en lite större rot så jag skulle undvika att köra över och vrider åt vänster där det tydligen var en mindre sten.. cirka 15-20 cm hög som jag råkar kör över istället.

Och efter detta märkte jag att det skakade lite i ratten men tänkte inte mer på det, men när jag skulle hämta syrran i linköping så märktes det när man gasade på att det skakade/vibrerade allt mer i bilen och ratten speciellt i hastigheter runt 110 - 130 och det känndes även då man bromsade in ifrån dessa hastigheter.

Så jag undrar helt enkelt om det är styrleden som sagt sitt eller om det är något annat som fått sig en redig snyting? (har kollat luft, även luftat dem och sedan fyllt på)

Kan informera er om att jag har en saab 900 2.0T -97:a (fick anmärkning att styrleden var glapp vid senaste servicen som ägde rum den 17 augusti i år)

Mvh Daniel.


Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
26 september 2009
#2
Låter mer som om nåt blivit skevt, kanske en fälg som inte längre är helt rund...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Forummoderator
26 341 Inlägg
26 september 2009
#3
Kolla även att ingen balanseringsvikt från nån fälg har lossnat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

98 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#4
Okej, hur ser dessa ut ifall jag ska kolla upp det och vart sitter de ?


98 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#5
TobbeE_87 skrev:
Låter mer som om nåt blivit skevt, kanske en fälg som inte längre är helt rund...

okeej.


66 Inlägg
26 september 2009
#6
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 september 2009
#7
Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Kallas vikter ...

C H E V R O L E T <3

98 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#8
Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Okej, men efter lite tänkande så tror jag faktiskt inte det är vikterna som lossnat eller att fälgen är skev utan att framvagnsinställningen har blivit fel helt enkelt.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2009
#9
Felaktig framvagnsinställning brukar inte orsaka skakningar, det brukar man märka genom att bilen "drar" åt nåt håll eller att den sliter däcken snett.

Vibrationer i vissa hastigheter brukar bero på obalans/skev fälg. (framför allt efter en sån sak)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
27 september 2009
#10
Du har inte helt enkelt fått en massa skit i fälgarna som skapar obalans då? Tvätta rent fälgarna på insidan och testa.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Evolution Garage
1 299 Inlägg
27 september 2009
#11
Mercedes_c180 skrev:
det är dom små fyrkanterna som är fastlimmade på fälgen ir fast knakadde mellan gymmit och fälgen

Jupp kolla det är garanterat de... en fälg blir inte skev utav det du beskrev, förmodligen någon vikt som hoppat av bara smile

Sky´s the limit...

59 Inlägg
27 september 2009
#12
far till närmaste däckverkstad så kan dem kolla balansen på fälg/däck för ca 150kr


1 353 Inlägg
27 september 2009
#13
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

There's no replacement for displacement

98 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#14
Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.
Senast redigerat av Novemuna (27 september 2009)


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 september 2009
#15
Det låter nästan som en dålig drivknut när du beskriver det så.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

98 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#16
p-nyhlen skrev:
Det låter nästan som en dålig drivknut när du beskriver det så.

Jo jag har funderat lite kring det också, men frågan är om det är inre eller yttre drivknuten.


2 656 Inlägg
28 september 2009
#17
Novemuna skrev:
Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.

min betersig exakt lika dant de e 99% en skev fälg


98 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#18
ekelund88 skrev:
Novemuna skrev:
Batta skrev:
Kan även bara så att du har slagit sönder Korden i däcken, dom brukar gå sönder om man kör ner i s.k potthål eller över ganska så höga stenar, eller åker för fort över trottoarkanter tex.

Okej, för jag har kollat om vikterna sitter kvar och de gör det och det är ingen skit i fälgarna samt att lufttrycket är rätt.

Jag känner mest när jag gasar på men det släpper direkt när jag slutar gasa och det uppkommer när man bromsar ner från 90 och uppåt.

Kan tillägga att när man svänger kraftigt höger så minskar vibrationerna.

min betersig exakt lika dant de e 99% en skev fälg

då ska jag testa att byta till reservhjulet så fort som möjligt.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 september 2009
#19
Om du har ett glapp i en styrled kan den børja skaka om hjulinställningen ändras du borde ju ågärda detta iaf eller hur.

Sen tror (OBS TROR) jag den størsta orsaken nog e att du kan ha fått en skada på fälgen.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

98 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#20
JaggaChafen skrev:
Om du har ett glapp i en styrled kan den børja skaka om hjulinställningen ändras du borde ju ågärda detta iaf eller hur.

Sen tror (OBS TROR) jag den størsta orsaken nog e att du kan ha fått en skada på fälgen.

ska balansera däck och fälg imorgon och se ifall den är skev, sen får jag se vad de säger efter detta.



Sök