3880
Sök

Vad ska man tänka på när man ska bygga ett eget insug ?

SHRA Borås
54 Inlägg
15 september 2009
Sharky skrev:
6 bars undertryck??...roll

Nåja.

Läs vad jag skrev om referensram och om aktivt arbete. Burken utför inget aktivt arbete för att suga in vattnet - vattnet utjämnar en tryckskillnad.

/Göran

r3c skrev:
Men jag vill ha det så här för att liknelsen skall stämma överens någorlunda med verkligheten Du tar burken med säg 6 bars undertryck och sänker ner i vattnet , det omgivande vattentrycket på burken är, säg 1 bar , du öppnar burken och vattnet sugs in. 
Så vill jag ha burk-liknelsen wink

om man struntar i vattnet och tar luft i ställer , blir det inte så att det som har störst differenstryck mot atmosfäriskt tryck "vinner" eller tänker jag fel ?

10 287 Inlägg
15 september 2009
Vatten, luft eller hallonsaft är inte det intressanta. Det som är intressant är vilken referensram man har.

Jämför med att jorden roterar med en sjujäkla hastighet. Du som står still på jordens yta gör det om referensramen är just jordytan. Men om referensramen är månens yta så rör du dig med en jäkla fart.

Samma med burken eller cylinderns, dvs är det luften/hallonsaften som är referens elller burken.

/Göran

P.S Om du har en atmosfärs absolut tryck runt omkring dig så kan du max ha 1 atmosfärs undertryck, dvs absolut vakuum. Du kan inte ha 6 bars undertryck.

r3c skrev:
om man struntar i vattnet och tar luft i ställer , blir det inte så att det som har störst differenstryck mot atmosfäriskt tryck "vinner" eller tänker jag fel ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SHRA Borås
54 Inlägg
15 september 2009
Sharky skrev:
Vatten, luft eller hallonsaft är inte det intressanta. Det som är intressant är vilken referensram man har.

Jämför med att jorden roterar med en sjujäkla hastighet. Du som står still på jordens yta gör det om referensramen är just jordytan. Men om referensramen är månens yta så rör du dig med en jäkla fart.

Samma med burken eller cylinderns, dvs är det luften/hallonsaften som är referens elller burken.

/Göran

P.S Om du har en atmosfärs absolut tryck runt omkring dig så kan du max ha 1 atmosfärs undertryck, dvs absolut vakuum. Du kan inte ha 6 bars undertryck.

r3c skrev:

aha ja det e ju helt logiskt att det inte går att ha mindre än inget smile hehe

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 september 2009
kolvas skrev:
evil_ananas skrev:
kolvas skrev:

Får du någongsin ett tryck som överstiger det atmosfäriska när du kör N/A-motor?
Svar NEJ, alltså suger den inte i sig luft utan det atmosfäriska trycket utjämnas mellan insug & cylinder när insugsventilen öppnas just p.g.a atmosfäriska trycket.

Försök starta en N/A motor i ett rum som har 1 bar under atmosfäriskt tryck, hur mycket du än varvar startmotorn så kommer den inte att lyckas suga i sig någon luft.

Jag ska göra som Torpis och gå å låta kaffemuggen suga i sig lite kaffe

Som jag skrev så är det inte ett övertryck i en sugmotor, det är bara ett atmosfäriskttryck och ett undertryck i motorn. Då insugsventilerna öppnas kommer luft/bensinblandningen att "sugas" in i motorn och trycket kommer att neutraliseras.
Det är grundläggande för ottomotorns funktion.

Enligt ditt exempel så är skillnaden mellan motorns undertryck och -1 bar tryck oftast negativt då en motor inte har 1 bars undertyck i sig, därför kommer luften inte sugas in i motorn och den kommer inte att starta.

Har du någonsin kopplat en vaccummätare på en motor? öppna fullt spjäll och se hur mycket vaccum du får.

Funkar inte en sugmotor lite som en spruta? När kolven dras nedåt eller såväl draggrejjen på sprutan så skapas ett tomrum som måste fyllas med luft(undertryck) vilket gör att luft rusar in i sprutan/motorn. Är det inte så väder och vind funkar med?

Har för mig att det var så det var sagt på biologi/fysik lektionerna.

Rätta mig gärna om jag har fel

Eliminator
1 441 Inlägg
28 september 2009
Så här ser det ur i vart fall, om det faller/sugs/trycks in i cylindern eller inte är upp till var och en att avgöra.

http://www.youtube.com/watch?v=sEf8va1S7Sw&NR=1

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök