hittade en guide men kunde inte länka sidan så jag kopierar o lägger in här
Kärvande bakre bromsok är ett standardfel på många Audibilar. När oken väl har kärvat är det tyvärr ofta så illa att de inte går att reparera, och nya ok för ca 2.000 kr måste monteras. Dusko Kondic på NA's forum har dock kommit på ett sätt att förlänga livslängden på oken, eller kanske helt lösa problemet (de modifierade oken på hans Audi 100 har inte kärvat än iallafall).
Modifieringen går ut på att montera en smörjnippel på själva bromsoket. Genom smörjnippeln trycker man in fett som på så sätt håller axeln inuti oket uppsmord.
Bromsoket är uppdelad i två delar och fettet som trycks in i okets ena halva har inte någon kontakt alls med bromsvätskan. Använd drivknutsfett!
Följande material behövs:
2 st smörjnipplar med 8 mm gänga
Loctite gänglåsning
Fettspruta
8 mm gängtapp
4 mm borr
7 mm borr
Man behöver inte tvunget använda smörjnipplar med 8 mm gänga, det går bra med 6 mm också, eller mindre, men då får man använda andra borr och gängtapp än ovan.
Rengöring av axeln:
Innan monteringen av nipplarna bör man göra rent axlarna från rost och smuts. Det gör man genom att ta bort returfjädern och skruven som fjädern är fäst med. Lyft upp axeln med en skruvmejsel ca 6 mm (där är det stopp) och gör rent med smärjelduk eller liknanade runt hela axeln. Tryck sedan tillbaka axeln till det ursprungliga läget och sätt tillbaka skruven och fjädern.
Montering av nippel - steg för steg:
1. Mät från tätningen nedåt ca.15mm (tätningen = okets topp runt axeln).
2. Leta efter ett lämpligt ställe där det finns plats för nippeln och markera med 4 mm borren (se översta bilden till höger för lämpligt ställe).
3. Borra försiktigt igenom godset med 4 mm borren tills du stötter på axeln, det märks tydligt eftersom axeln är mycket hårdare än okgodset. Var noga med att borra vinkelrätt mot axelns centrum.
4. Byt till 7 mm borren och borra upp hålet.
5. Gänga hålet med 8 mm gängtappen.
6. Använd gänglåsning på nippelns gänga och skruva in den i det uppgängade hålet. Dra åt nippeln med passande nyckel.
7. Vänta tills gänglåsningen har härdat innan du börjar med fettsprutan. Tryck in fett tills det börjar komma ut mellan tätningen och axeln.
8. Använd skyddshattar (sådana som sitter på luftningsnipplarna) på smörjnipplarna för att skydda dem från smuts.