3549
Sök

Handbromsproblem på en A4 2.6 -95:a

38 Inlägg
21 augusti 2006
Trådstartare
#1
Handbromsen tar ingenting i branta backar och jag kan dra upp handbromsspaken ända upp med lite kraft. och jag har funderat på vad det kan vara, jag tror min bromsbelägg är slitna, men kan det vara därför? för annars så tycker jag när jag är ute och kör, så bromsar bilen lika ra som innan. snäll behöver hjälp, den ska snart besiktigas så måste fixa till det här problemet.

Tacksam för svar!

Mvh
Andreas


37 Inlägg
21 augusti 2006
#2
Har du tur räcker det med att byta belägg eller skivor bak, på dom bilarna är det dubbelverkande ok därbak om jag inte missminner mig så ska dom vara självjusterande.
Att du har bra bromsverkan beror förmodligen på att bromsarna tar mestadels på framhjulen och inte så mycket därbak.
Om det är oken som börjar ge sig så finns det utbytes dylika runt 1000:-/st
Jag vet att dom äldre 100:rna hade en del problem med ok o självjusteringen.
Lycka Till smile

2 652 Inlägg
21 augusti 2006
#3
om det är likadant som på min audi s2 så har dom handbroms i bromsoket . sitter oket fast i ba k så fungerar inte handbromsen .

behövs ett specill verktyg för bakbromsar

38 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
#4
precision skrev:
om det är likadant som på min audi s2 så har dom handbroms i bromsoket . sitter oket fast i ba k så fungerar inte handbromsen .

behövs ett specill verktyg för bakbromsar

det ser ut som att den går in i oket på något sätt. jag har lyft upp bilen och förösökt smörja och kolla, och vad jag såg är att vajern inte rör sig knappt något där bak, bara några milimeter när man rör handbroms spaken. så jag vet fortfarande inte vad det kan vara, men kan det verkligen bara vara bromsklossarna? för skivorna ser fina ut. tror inte det kan vara bromsoken. finns det något annat den kan vara?


2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#5
ja om det är inbyggd andbroms så finns det ett reglage i bak på oket som rör sej när du drar i spaken . prova o smörj samtidigt som en polare drar i spaken . ofta sätetr sej salt o skit o gör så det går trögt .

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#6
hattar jag en guide på de så mailar jag

2 652 Inlägg
23 augusti 2006
#7
hittade en guide men kunde inte länka sidan så jag kopierar o lägger in här

Kärvande bakre bromsok är ett standardfel på många Audibilar. När oken väl har kärvat är det tyvärr ofta så illa att de inte går att reparera, och nya ok för ca 2.000 kr måste monteras. Dusko Kondic på NA's forum har dock kommit på ett sätt att förlänga livslängden på oken, eller kanske helt lösa problemet (de modifierade oken på hans Audi 100 har inte kärvat än iallafall).


Modifieringen går ut på att montera en smörjnippel på själva bromsoket. Genom smörjnippeln trycker man in fett som på så sätt håller axeln inuti oket uppsmord.

Bromsoket är uppdelad i två delar och fettet som trycks in i okets ena halva har inte någon kontakt alls med bromsvätskan. Använd drivknutsfett!

Följande material behövs:

2 st smörjnipplar med 8 mm gänga
Loctite gänglåsning
Fettspruta
8 mm gängtapp
4 mm borr
7 mm borr
Man behöver inte tvunget använda smörjnipplar med 8 mm gänga, det går bra med 6 mm också, eller mindre, men då får man använda andra borr och gängtapp än ovan.

Rengöring av axeln:
Innan monteringen av nipplarna bör man göra rent axlarna från rost och smuts. Det gör man genom att ta bort returfjädern och skruven som fjädern är fäst med. Lyft upp axeln med en skruvmejsel ca 6 mm (där är det stopp) och gör rent med smärjelduk eller liknanade runt hela axeln. Tryck sedan tillbaka axeln till det ursprungliga läget och sätt tillbaka skruven och fjädern.

Montering av nippel - steg för steg:
1. Mät från tätningen nedåt ca.15mm (tätningen =  okets topp runt axeln).

2. Leta efter ett lämpligt ställe där det finns plats för nippeln och markera med 4 mm borren (se översta bilden till höger för lämpligt ställe).

3. Borra försiktigt igenom godset med 4 mm borren tills du stötter på axeln, det märks tydligt eftersom axeln är mycket hårdare än okgodset. Var noga med att borra vinkelrätt mot axelns centrum.

4. Byt till 7 mm borren och borra upp hålet.

5. Gänga hålet med 8 mm gängtappen.

6. Använd gänglåsning på nippelns gänga och skruva in den i det uppgängade hålet. Dra åt nippeln med passande nyckel.

7. Vänta tills gänglåsningen har härdat innan du börjar med fettsprutan. Tryck in fett tills det börjar komma ut mellan tätningen och axeln.

8. Använd skyddshattar (sådana som sitter på luftningsnipplarna) på smörjnipplarna för att skydda dem från smuts.


Sök