Hejsan!
Jag har ett problem med min mazda,nämligen för hög bränsleförbrukning.
Jag undrar vad det kan bero på?
Jag börjar med hur allt började.
Först började bilens tändspolar att smälta!(mazdan har 2 st)så fort man hade bytt den ena smälte den andra.Så en ny tändspole smälte efter ungefär 2-3 mils körning.Jag höll på att bli tokig !!(håller fortfarande på).Motorlampan tändes när tändspolen höll på att smälta med felkodstext : ojämn cylinder/kompressions fel.
Vi började med att byta tändkablar samt stift.Problemet kvarstår.Vi jordade om tändspolarna men nix problemet kvartstår.Under denna tid förbrukar bilen vid blandad körning 1,5-1,7liter milen vilket är tokigt!
Nästa steg var att mäta generatorn och tändspolarna samt batteri och några andra saker(en bil elektriker gjorde det)mätningarna visade inget fel utan värdena var normala(enligt bilelektrikern).
En sak som upptäcktes också var att motorn fick "arbetstemperaturen"jätte fort dvs temperatur mätaren var i mitten efter 3 km!!Plus att den går ej över det normala.
Vi misstänkte lambdasonder samt att katalysatorn kanske hade nåt med det att göra ,då mättes avgas värderna katen avgav och dom var normala!Inget fel på katen alltså.
Vi bytte sen båda lambdasonderna och då började det hända grejer.Förbrukningen gick ner till 0,75l/milen! tändspolarna slutade smälta och man trodde att problemet var löst(dock så blev motorn varm licka fort).Efter en vecka så tändes motorlampan ,den kopplades in på datorn och felmeddelandet var att det var fel på katalysatorn,.Mekanikern nollställde och sa att det kunde hända när man bytte lambdasond .Jag åkte därifrån och efter tre dagar tänds motorlampan igen samt bränsleförbrukningen börjar att öka igen till 1,2l/milen .Den kopplas in samma felmedelande .....Meken misstänker att vi måste byta katalysatorn men han sa att han skulle göra ett titt hål för att se hur den ser ut på insidan???(vilket jag inte visste man kunde göra eller kan man?)
Nu i skrivande stund väntar jag på att han ska göra denna titt håls undersökning för att få reda på om den är okej ,men avgas värderna var ok så då borde katen också vara det tycker man.
Hur som helst nu blev inte detta något vidare kortfattat inlägg men jag vill försöka få in så mycket information som möjligt.Har någon någon ide om vad det kan vara för fel?tittar man på helt fel grejer?någon gav tips om kallstarts ventilen?
HJÄLP !!Jag blir tokig på fanskapet!!!!!
p.s jag kontaktade en mazda verkstad i Stockholms regionen och beskrev problemet och deras svar var att jag skulle skrota bilen ........
Jag har ett problem med min mazda,nämligen för hög bränsleförbrukning.
Jag undrar vad det kan bero på?
Jag börjar med hur allt började.
Först började bilens tändspolar att smälta!(mazdan har 2 st)så fort man hade bytt den ena smälte den andra.Så en ny tändspole smälte efter ungefär 2-3 mils körning.Jag höll på att bli tokig !!(håller fortfarande på).Motorlampan tändes när tändspolen höll på att smälta med felkodstext : ojämn cylinder/kompressions fel.
Vi började med att byta tändkablar samt stift.Problemet kvarstår.Vi jordade om tändspolarna men nix problemet kvartstår.Under denna tid förbrukar bilen vid blandad körning 1,5-1,7liter milen vilket är tokigt!
Nästa steg var att mäta generatorn och tändspolarna samt batteri och några andra saker(en bil elektriker gjorde det)mätningarna visade inget fel utan värdena var normala(enligt bilelektrikern).
En sak som upptäcktes också var att motorn fick "arbetstemperaturen"jätte fort dvs temperatur mätaren var i mitten efter 3 km!!Plus att den går ej över det normala.
Vi misstänkte lambdasonder samt att katalysatorn kanske hade nåt med det att göra ,då mättes avgas värderna katen avgav och dom var normala!Inget fel på katen alltså.
Vi bytte sen båda lambdasonderna och då började det hända grejer.Förbrukningen gick ner till 0,75l/milen! tändspolarna slutade smälta och man trodde att problemet var löst(dock så blev motorn varm licka fort).Efter en vecka så tändes motorlampan ,den kopplades in på datorn och felmeddelandet var att det var fel på katalysatorn,.Mekanikern nollställde och sa att det kunde hända när man bytte lambdasond .Jag åkte därifrån och efter tre dagar tänds motorlampan igen samt bränsleförbrukningen börjar att öka igen till 1,2l/milen .Den kopplas in samma felmedelande .....Meken misstänker att vi måste byta katalysatorn men han sa att han skulle göra ett titt hål för att se hur den ser ut på insidan???(vilket jag inte visste man kunde göra eller kan man?)
Nu i skrivande stund väntar jag på att han ska göra denna titt håls undersökning för att få reda på om den är okej ,men avgas värderna var ok så då borde katen också vara det tycker man.
Hur som helst nu blev inte detta något vidare kortfattat inlägg men jag vill försöka få in så mycket information som möjligt.Har någon någon ide om vad det kan vara för fel?tittar man på helt fel grejer?någon gav tips om kallstarts ventilen?
HJÄLP !!Jag blir tokig på fanskapet!!!!!
p.s jag kontaktade en mazda verkstad i Stockholms regionen och beskrev problemet och deras svar var att jag skulle skrota bilen ........
0
0
0
0