3679
Sök

En fråga inom övningskörning

5 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej,

I min handledarbok står det angående starta och stanna i motlut att man ska kunna TRE manöver:

Eleven kan starta i medlut (nedförsbacke) och motlut (uppförsbacke).
Eleven kan starta i motlut med och utan parkeringsbroms.
Eleven kan starta i motlut med hjälp av färdbroms och en så kallad ”uppfångning”.

Min fråga är, kan nån förklara mer utförligt vad uppfångning är? Jag har förstått det som att man ska kunna slippa stanna i motlut för att slippa "starta i backe".

Nån schysst själ som vill förklara? smile

Tackar ödmjukast! big_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 oktober 2009
#2
de där med uppfång är att du ska stå still i en backe enbart ha bromsen så du står still och samtidigt ha dragläge släppa bromsen och åka iväg.. lungt och försiktigt..

svårare än så äre inte


5 oktober 2009
Trådstartare
#3
Hm. Innebär det när man startar i en backe eller också när man kommer till en backe och ska slippa stanna? Kan du förklara mer utförligt? smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 oktober 2009
#4
Uppfånget är då du ska iväg i en start i uppförsbacke. Du ska du ta hjälp av färdbroms eller handproms för att INTE rulla bakåt innan du kommer iväg. Alltså ska du kunna balansera broms och koppling så du inte rullar bakåt vid start i uppförsbacke.

Varför skulle du behöva stanna innan en backe? Eller vad menar du?

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (5 oktober 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 oktober 2009
Trådstartare
#5
te_wik skrev:
Uppfånget är då du ska iväg i en start i uppförsbacke. Du ska du ta hjälp av färdbroms eller handproms för att INTE rulla bakåt innan du kommer iväg. Alltså ska du kunna balansera broms och koppling så du inte rullar bakåt vid start i uppförsbacke.

Varför skulle du behöva stanna innan en backe? Eller vad menar du?

Mvh Tommy

Som jag förstod det så ska man hitta ett dragläge istället för att bromsa helt med koppling och färdbroms. Detta borde ju vara viktigt att kunna tex om det skulle bli kö i en uppförsbacke eller har jag förstått fel?

4 005 Inlägg
5 oktober 2009
#6
Eleven kan starta i motlut med hjälp av färdbroms och en så kallad ”uppfångning”.

motlut = uppförsbacke
färdbroms = fotbroms
uppfångning = samspelet mellan broms, koppling och motoreffekt för att åka iväg i uppförsbacke utan handbroms.

1. Bilen står i backe med handbroms i, motorn avstängd, växeln i friläge.
2. starta motorn
3. tryck ner fotbroms, tryck ner koppling.
4. släpp handbroms (titta ut, ev signalera)
5. dra sakta upp kopplingen tills du känner att kopplingen börjar ta (varvtalet sjunker och bilen vibrerar lite)
6. släpp fotbromsen försiktigt. Tanken är att du i samma takt som du släpper upp koppling ska släppa bromsen lika mycket. Slira hellre mer på koppling tills du har lärt dig samspelet till 100%.
Edit: Om du har en motorsvag bil så var snabb att gasa lite så du slirar på kopplingen med.
7. titta i döda vinklarna, signalera och kör ut.

Om du är snabb så kan du släppa kopplingen litegranna och sedan fort över till gasen, men ge inte full gas då kommer du slira på koppling för mycket alternativt göra däckspinn. smile

På lastbil med tryckluft är det ännu änklare. Bara trycka i bromsen hårt och sedan gasa iväg då det tar 1 sek innan bromsen släpper efter 3/4 ansättning.
Senast redigerat av linuslinje (5 oktober 2009)


5 oktober 2009
Trådstartare
#7
Linuslinje!

Din beskrivning var väldigt tydlig. Jag hade nog missförstått att det skulle finnas någon direkt skillnad mellan att starta med färdbroms och uppfångning men nu förstår jag ju vid din förklaring att det snarare är ett sätt att starta med färdbroms. Tack som fan! big_smile

9 108 Inlägg
5 oktober 2009
#8
Nej nej ni är ute och cyklar lite. Vid uppfångning ska man inte använda bromsen alls. mad
finemangsministern var på rätt väg innan ni förvirrade honom wink

Det innebär att man kör som vanligt i en uppförsbacke (man kanske närmar sig en korsning man ska svänga i t.ex.) och helt enkelt saktar in mot målet, frikopplar och låter bilen sakta ner av sig själv, när man preciiis står stilla ska man fånga upp bilen så den står stilla med hjälp av enbart kopplingen och lite grundgas, sedan ska man stå still i ett par sekunder och sedan titta, blinka och köra iväg. Snabbt förklarat men jag tror ni förstår?

Inga större svårigheter alltså utan sådant man gör dagligen i olika situationer vid rödljus/köer i lutning osv.

Sedan ska man inte blinka ut förrän man är helt redo att köra, helst redan ha hittat dragläget med andra ord.

Ett litet tillägg är att jag aldrig kommer att lära ut att använda fotbromsen samtidigt som man söker dragläge i uppförsbackar, hatar det sättet.. Det leder ofta till motorstopp och det är ju faktiskt ingen som använder sig av det sättet när man väl har körkort. Är det extremt uppförslut och man har en bil parkerad i röven kan man använda sig av handbromsen men i vardaglig körning är det "släpp bromsen, ge grundgas och samtidigt hitta dragläget" ("proffsstart" smile) som gäller.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 oktober 2009
#9
Håller med Millen här, enbart koppling och lite gas är uppfångning. Du ska kunna stå helt stilla utan att använda broms i uppförsbacke. Man fångar med koppling
Senast redigerat av Mortalis (5 oktober 2009)


236 Inlägg
5 oktober 2009
#10
hoppas bilarna har sk "Hillholder" smile tryck i broms och koppling= bromsen släpper inte fören kopplingen tar

Man måste ha humor

SAAB-Dåre
192 Inlägg
5 oktober 2009
#11
Jag fick lära mej samma som millen säger smile

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D

5 oktober 2009
Trådstartare
#12
MilleN skrev:
Nej nej ni är ute och cyklar lite. Vid uppfångning ska man inte använda bromsen alls. mad
finemangsministern var på rätt väg innan ni förvirrade honom wink

Det innebär att man kör som vanligt i en uppförsbacke (man kanske närmar sig en korsning man ska svänga i t.ex.) och helt enkelt saktar in mot målet, frikopplar och låter bilen sakta ner av sig själv, när man preciiis står stilla ska man fånga upp bilen så den står stilla med hjälp av enbart kopplingen och lite grundgas, sedan ska man stå still i ett par sekunder och sedan titta, blinka och köra iväg. Snabbt förklarat men jag tror ni förstår?

Inga större svårigheter alltså utan sådant man gör dagligen i olika situationer vid rödljus/köer i lutning osv.

Sedan ska man inte blinka ut förrän man är helt redo att köra, helst redan ha hittat dragläget med andra ord.

Ett litet tillägg är att jag aldrig kommer att lära ut att använda fotbromsen samtidigt som man söker dragläge i uppförsbackar, hatar det sättet.. Det leder ofta till motorstopp och det är ju faktiskt ingen som använder sig av det sättet när man väl har körkort. Är det extremt uppförslut och man har en bil parkerad i röven kan man använda sig av handbromsen men i vardaglig körning är det "släpp bromsen, ge grundgas och samtidigt hitta dragläget" ("proffsstart" smile) som gäller.

Aha! Det där låter ju mycket mer vettigt (förlåt linus), för det här är ju verkligen något som är annorlunda än att använda bromsen. Jag ska iväg och träna liknande idag och i min körkortsbok står det inget om just uppfångning så jag tackar dig mjukast. HON tackar dig mjukast! wink

9 108 Inlägg
5 oktober 2009
#13
Det blir 500:- tack wink


Sleeper
3 084 Inlägg
5 oktober 2009
#14
linuslinje skrev:
Eleven kan starta i motlut med hjälp av färdbroms och en så kallad ”uppfångning”.

motlut = uppförsbacke
färdbroms = fotbroms
uppfångning = samspelet mellan broms, koppling och motoreffekt för att åka iväg i uppförsbacke utan handbroms.

1. Bilen står i backe med handbroms i, motorn avstängd, växeln i friläge.
2. starta motorn
3. tryck ner fotbroms, tryck ner koppling.
4. släpp handbroms (titta ut, ev signalera)
5. dra sakta upp kopplingen tills du känner att kopplingen börjar ta (varvtalet sjunker och bilen vibrerar lite)
6. släpp fotbromsen försiktigt. Tanken är att du i samma takt som du släpper upp koppling ska släppa bromsen lika mycket. Slira hellre mer på koppling tills du har lärt dig samspelet till 100%.
Edit: Om du har en motorsvag bil så var snabb att gasa lite så du slirar på kopplingen med.
7. titta i döda vinklarna, signalera och kör ut.

Om du är snabb så kan du släppa kopplingen litegranna och sedan fort över till gasen, men ge inte full gas då kommer du slira på koppling för mycket alternativt göra däckspinn. smile

På lastbil med tryckluft är det ännu änklare. Bara trycka i bromsen hårt och sedan gasa iväg då det tar 1 sek innan bromsen släpper efter 3/4 ansättning.

OBS! glöm inte att lägga i växel wink hihi

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

4 005 Inlägg
5 oktober 2009
#15
hehe tack för korrigering. smile

Ja, det bästa är nog att låta utlärandet till trafiklärarna. smile

Det är svårt att beskriva något man redan gör av automatik.

Min tanke med att hålla bromsen och släppa kopplingen litegranna var att man står i extrem backe och inte får använda handbroms.

Annars kan man ju göra en-fot-broms-gas-metoden där hälen bromsar och tårna gasar men det är nog inget bra sätt att lära någon nybörjare. smile



Sök