3854
Sök

Problem med objektiv (Sigma 18-200 OS)

145 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
EDIT: De första posterna är historik. Gå ner till min senaste post för felbeskrivning...

Tjena!

Efter ca 6 månaders funderingar har jag nu fastnat för Canon EOS 1000 kamerahus men jag har ingen aning om vilket objektiv som jag vill ha.

Helst vill jag bara ha ett objektiv för att slippa att hålla på och byta. Jag vill ha från 18 till 200 men jag har fått lite känslan av att detta är en "Jeep + Ferrari i samma" dvs för brett för att vara bra i något av ändlägena.

Finns det ok 18 - 200 objektiv där ute för ca 2 - 2500 kr eller "måste" jag ha två objektiv?

Ge gärna förslag på tillverkare/objektiv...

Tack på förhand // Jonas
Senast redigerat av JonB (3 oktober 2009)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
24 juni 2009
Som default-objektiv skulle jag föreslå Sigmas 18-50 f/2.8 och sen satsa på nån 50-200 eller nåt sånt. O så borde du köpa Canons 50mm f/1.8 också bara för att ha ett riktigt ljusstarkt objektiv också. I och för sig så blev det lite dyrare än 2-2500kr, men det är det värt imo.

Whine whine!

fotointresserad
2 307 Inlägg
24 juni 2009
Som Urkas säger så är Sigmas 18-50 ett schysst objektiv med bra ljusstyrka men vill du ha ett objektiv som täcekr ett stort omfång till ett bra pris får du offra ljusstyrkan. Då skulle du kunna satsa på Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC.

Det är ett objektiv som ska ha fått bra omdömen från både riktiga tester och privatpersoner.
Recension av det finns att läsa här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8403

Kostar 3k hos Cyberphoto nu.

145 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Tackar, skall ta en titt på Sigman smile

145 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Hallå igen. Det blev till slut ett Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC. Är väldigt nöjd med bildkvalitén och kameran i helhet men det finns två ljud som jag tänkte höra med er erfarna om de är normala.

Båda ljuden kommer från objektivet (som har bildstabilisator). Det ena är ett lågt surrande/brummande ljud och det andra är ett väldigt högfrekvent, lågt ljud (ett sånt ljud som om man inte hör syrsorna så hör man inte detta:) ).

Båda ljuden låter över tiden, oavsett vad jag gör med kameran...

Som sagt, är detta normalt??
Senast redigerat av JonB (2 oktober 2009)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 oktober 2009
JonB skrev:
Hallå igen. Det blev till slut ett Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC. Är väldigt nöjd med bildkvalitén och kameran i helhet men det finns två ljud som jag tänkte höra med er erfarna om de är normala.

Båda ljuden kommer från objektivet (som har bildstabilisator). Det ena är ett lågt surrande/brummande ljud och det andra är ett väldigt högfrekvent, lågt ljud (ett sånt ljud som om man inte hör syrsorna så hör man inte detta:) ).

Båda ljuden låter över tiden, oavsett vad jag gör med kameran...

Som sagt, är detta normalt??

Fungerar objektivet så bör det vara okej. Det kan iofs vara lite svårt att avgöra över datorn. Men bildstabilisatorerna brukar låta en del (beroende på objektiv). Även "objektiv-motorn" (AF endast) brukar låta en del, men det kan variera. T.ex så kör Canon på sina "Ultrasonic" motorer som inte ska låta så mycket, om man ska tro dom! wink

145 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Ok, tackar för det HH. Jag skall ta den till ett proffs som kan lyssna på det. Eftersom det är min första kamera så har jag ingen aning om vad som är nomrala ljud eller ej.

Eftersom jag inte fick respons på denna tråd (omredigerad rubrik etc) så skapade jag en ny tidigare. Den finns här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=153292. Om någon har något mer att tillägga så kan vi göra det på den andra tråden.
Admin, ni kan stänga eller slänga denna tråd.

Tack // JB

8 156 Inlägg
5 oktober 2009
Tråd låst.
/Moderator Phaetoon

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök