3618
Sök

Parkeringsböter på gästparkering - går det att bestrida?

Inte Feltema
156 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Hej!

Har haft en "temporär" bil som varit registrerad på en person på annan ort som har stått avställd och obes (körförbud) på områdets gästparkering i ca tre veckors tid. Ja, egentligen är det väl ingen direkt tvekan om att jag har gjort fel.. Så frågan är om det går att bestrida. Jag har fått tre stycken böter med fem dagars mellanrum på alla.

Jag är vet inte exakt, men gissningsvis tror jag inte att det står någonstans hur länge man får stå på parkeringen, men enligt p-boten så är det 24 timmar. Har en polare som har bestridit lite p-böter och han slapp undan nångång när dom bara skrivit gatunamn och inte nummer.. Här är det ju dock ett hyresområde med många olika hus, så dom har bara skrivit gatunamn. Går det att gå vidare på?

Sedan har dom också hoppat över att skriva i fälten klockan från och klockan till, däremot står det i anteckningsfältet t.ex. "090921 kl 14.15 090925 kl 12.00" samt "Avställd + körförbud".

Tacksam för hjälp smile 900 kr skulle suga ett rejält hål i plånboken just nu sad

Mvh // DiskBengt aka GRDL

DFFL
9 020 Inlägg
4 oktober 2009
Ifall 900kr suger ett rejält hål i plånboken så kanske du inte ska felparkera?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Inte Feltema
156 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Nej, och det var inte heller såna kommentarer jag behövde hjälp med att få. smile Men ska jag vara ärlig visste jag inte att man fick stå här max 24 timmar. Däremot vet jag att hyresgäster inte får utnyttja parkeringen, dock så var/är bilen registrerad på annan ort så det var ju lugnt.
Senast redigerat av DiskBengt (4 oktober 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
4 oktober 2009
Om inget annat anges så får man bara stå på en p-plats i 24 timmar.
Så har det alltid varit.

Jag tycker att du ska betala böterna och bita det sura äpplet.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 oktober 2009
Varför ens bestrida när du själv skriver att du har gjort fel??
Bara att betala, bita ihop och se glad ut.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Inte Feltema
156 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt.

Ja, nu vet jag att jag har gjort fel (men inte när jag ställde bilen där). Och om det finns en möjlighet att p-boten är felaktigt utfärdad så tänker jag överklaga, 900 kr är en betydande del av min nuvarande månadsinkomst.

stahre
4 oktober 2009
Kolla om dom stavat fel på adress, fel nummer, fel regnr, något fel bara. Då är det bara att överklaga. Minsta felskrivelse och dom kan typ inte säga något.
Stog på en gata för ett par veckor sedan, där parkeringsförbudskylten var täckt av ett träd och stog jävligt konstigt till, och det stod redan massa bilar längst med gatan. Men i alla fall så hade lisan skrivit Hildurottlinsg. istället för Hildurottelinsg. Och jag behövde inte betala den:)
Senast redigerat av stahre (4 oktober 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
4 oktober 2009
DiskBengt skrev:
Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt.

Ja, nu vet jag att jag har gjort fel (men inte när jag ställde bilen där). Och om det finns en möjlighet att p-boten är felaktigt utfärdad så tänker jag överklaga, 900 kr är en betydande del av min nuvarande månadsinkomst.

Att du inte visste om den generella regeln 24 parkeringsregeln kommer inte hålla juridiskt då det är så att varje trafikant har skyldighet att hålla koll på reglerna och uppdatera sig om nya.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
5 oktober 2009
Jag fick en parkeringsbot häromdagen på 600:- och där hade dom fyllt i att det var en chevrolet fast det är en Gmc .   kan man bestrida den då ??

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 oktober 2009
Jag hatar folk som tar upp gästparkeringar med sina lik, så för en gångs skull så tycker att det är riktigt jävla välförtjänt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
5 oktober 2009
Klorin_Elvis skrev:
Jag fick en parkeringsbot häromdagen på 600:- och där hade dom fyllt i att det var en chevrolet fast det är en Gmc .   kan man bestrida den då ??

självklart för du har väll ingen cheva smile det är helt fel märke smile

ungefär derför man köper en skoda pickis och kör med vw caddy märken på så slipper man alla böter smile
eftersom dom anger fel modell och märke

Kör fort så hinner inget hända...

8 883 Inlägg
5 oktober 2009
Growe skrev:
Klorin_Elvis skrev:

ungefär derför man köper en skoda pickis och kör med vw caddy märken på så slipper man alla böter smile

GMC och Cheva är same shit different name dvs General Motors.

Fotograf på tierpidag.se

Diktator
968 Inlägg
5 oktober 2009
Hamilton skrev:
Growe skrev:
Klorin_Elvis skrev:

även i reggpapprerna? nää, skulle nog inte tro det, alltså har dom skrivit en bil som inte han äger eller existerar med det reggnumret....

för övrigt så brukar det gälla i bostads områden att man får stå 3 dygn, utan att flytta bilen. du hade lätt kunnat satt dig i bilen och rullat den fram eller bak så hade du haft minst 24 timmar till innan du hittat en bättre plats. dom kör oftast med ventilgummi mätning, och har du flyttat bilen så kan dom inget göra. men nu värkar ju du inte förstått vinken med att dom bötfällt dig flera gånger att dom numera vet att den bilen inte rör på sig, pice of cake att tjärna cash på

BMW fantast
1 172 Inlägg
5 oktober 2009
du kopmmer nog inte undan. den vanliga blåa skylten med ett stort vitt P i betyder 24 timmars parkering, om där inte är en tillläggsskylt som säger en mindre tid, eller någon tillfällig skylt som säger dygnet runt... då brukar skylten dock övertäckas... så är det på min gata just nu..

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

8 883 Inlägg
5 oktober 2009
Brandis skrev:
Hamilton skrev:
Growe skrev:

även i reggpapprerna? nää, skulle nog inte tro det, alltså har dom skrivit en bil som inte han äger eller existerar med det reggnumret....

för övrigt så brukar det gälla i bostads områden att man får stå 3 dygn, utan att flytta bilen. du hade lätt kunnat satt dig i bilen och rullat den fram eller bak så hade du haft minst 24 timmar till innan du hittat en bättre plats. dom kör oftast med ventilgummi mätning, och har du flyttat bilen så kan dom inget göra. men nu värkar ju du inte förstått vinken med att dom bötfällt dig flera gånger att dom numera vet att den bilen inte rör på sig, pice of cake att tjärna cash på

Spelar ingen roll om det står GMC eller Cheva på boten, det viktiga är ju reggnummret.
Att han skulle slippa avgiften bara för att det står Cheva är inte troligt
och hur man än väljer att göra så måste boten betalas INNAN man kan bestrida den

Fotograf på tierpidag.se

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
6 oktober 2009
Hamilton skrev:
Brandis skrev:
Hamilton skrev:

Spelar ingen roll om det står GMC eller Cheva på boten, det viktiga är ju reggnummret.
Att han skulle slippa avgiften bara för att det står Cheva är inte troligt
och hur man än väljer att göra så måste boten betalas INNAN man kan bestrida den

FEL.. jag bestred min P-bot innan jag betalade den och det va inga som helst problem.

om du bestriden en P-bot så behöver du inte betala innan dom har gjort en bedömning!

Team Insane Racing

Sök