Hallå på er alla där ute!
Köpte mig en ny bil här i veckan eftersom min kära mazda 323F är lite för rostig på fel ställe för att charma besiktningsmännen på bilprovningen
Blev en Saab 9000 2.3 16V av årsmodell 91.
Har aldrig haft en saab innan, så tänkte att jag ställer mina frågor här.
Bränsleförbrukningen är minst sagt skrämmande.. Snittar 1.25 liter milen blandad körning, och då har jag verkligen snålkört.. Motorväg är inga problem, ligger runt 0.9.
Bilen är utrustad med färddator, som inte stämmer för fem öre
Men vad jag noterat är att när jag står still och har den i friläge så går mätaren för bränsleförbrukningen ner i botten (3 liter milen).
Vad är egentligen normal förbrukning på dom här bilarna?
Har funderat på om det är hål i nån slang som gör att när det blir motstånd för soppapumpen så trycker den ut soppan genom det, men har inte nån pöl under bilen så har inte kollat närmare.
Tankläckage är uteslutet eftersom det är lika mycket soppa i tanken som när jag t.ex. parkerade den dagen innan.
Nummer två är tempmätaren som aldrig går upp till där den ska ligga. Är givaren kopplad direkt till instrumentpanelen eller går det via nån fin styrbox?
Är det någon som vet vilket motstånd givaren till tempmätaren har vid 10 och 90 grader C?
Kan vara så att den faktiskt fungerar och att termostaten är kass.. Men tänker inte stå och mecka av den för att testa innan jag vet om givaren fungerar eller inte.
Fråga nummer 3 är en fråga om reservdelar. Hur är priserna på originaldelar, billiga eller dyra?
Mazda är t.ex. mycket billigare än Mekonomen, plus att deras grejer passar..
Om ni har några allmäna tips eller bra info om dessa bilar så är de också välkomna