2801
Sök

Saab 9000 2.3 16V -91:a. Diverse problem.

113 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hallå på er alla där ute!

Köpte mig en ny bil här i veckan eftersom min kära mazda 323F är lite för rostig på fel ställe för att charma besiktningsmännen på bilprovningen smile
Blev en Saab 9000 2.3 16V av årsmodell 91.
Har aldrig haft en saab innan, så tänkte att jag ställer mina frågor här.

Bränsleförbrukningen är minst sagt skrämmande.. Snittar 1.25 liter milen blandad körning, och då har jag verkligen snålkört.. Motorväg är inga problem, ligger runt 0.9.
Bilen är utrustad med färddator, som inte stämmer för fem öre tongue
Men vad jag noterat är att när jag står still och har den i friläge så går mätaren för bränsleförbrukningen ner i botten (3 liter milen).
Vad är egentligen normal förbrukning på dom här bilarna?

Har funderat på om det är hål i nån slang som gör att när det blir motstånd för soppapumpen så trycker den ut soppan genom det, men har inte nån pöl under bilen så har inte kollat närmare.
Tankläckage är uteslutet eftersom det är lika mycket soppa i tanken som när jag t.ex. parkerade den dagen innan.


Nummer två är tempmätaren som aldrig går upp till där den ska ligga. Är givaren kopplad direkt till instrumentpanelen eller går det via nån fin styrbox?
Är det någon som vet vilket motstånd givaren till tempmätaren har vid 10 och 90 grader C?
Kan vara så att den faktiskt fungerar och att termostaten är kass.. Men tänker inte stå och mecka av den för att testa innan jag vet om givaren fungerar eller inte.


Fråga nummer 3 är en fråga om reservdelar. Hur är priserna på originaldelar, billiga eller dyra?
Mazda är t.ex. mycket billigare än Mekonomen, plus att deras grejer passar.. smile


Om ni har några allmäna tips eller bra info om dessa bilar så är de också välkomna smile


1 513 Inlägg
5 oktober 2009
#2
den drar nog ungefär vad alla dom gör å angående soppan på tomgång så stämmer de för den räknar ut ett värde beroende på gas läge hastighet å varv.. å när du står still så har du bara en faktor delvis varvet de kan den inte räkna på..

de e nog thermostaten som e kass annars brukar dom dö helt å den går direkt till instrumentet


e väl helt okej i reservdels priser.. många grejor presis som till din mazda e billigare org än pirat..


113 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#3
Det va ju en idiotlösning att beräkna förbrukningen istället för att mäta faktiskt förbrukning, men förklarar varför det inte stämmer.
Ska koppla bort AC'n så får jag väl ner förbrukningen en del iaf.
Får mecka av termostaten o testa när jag får en stund över.. Redan trött på saab tongue


1 019 Inlägg
5 oktober 2009
#4
DoomDevil skrev:
Det va ju en idiotlösning att beräkna förbrukningen istället för att mäta faktiskt förbrukning, men förklarar varför det inte stämmer.

Ööh, om du står still med bilen på tomgång så kommer du noll mil per timme, alltså drar bilen oändligt mycket bensin per mil, eftersom du inte rör sig. Det spelar ingen roll om du räknar ut det eller mäter det.


113 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
#5
Garfield skrev:
DoomDevil skrev:
Det va ju en idiotlösning att beräkna förbrukningen istället för att mäta faktiskt förbrukning, men förklarar varför det inte stämmer.

Ööh, om du står still med bilen på tomgång så kommer du noll mil per timme, alltså drar bilen oändligt mycket bensin per mil, eftersom du inte rör sig. Det spelar ingen roll om du räknar ut det eller mäter det.

Det är inte snittförbrukningen per mil vi talar om, utan momentanförbrukningen. D.v.s. vad den drar för tillfället...


1 019 Inlägg
5 oktober 2009
#6
DoomDevil skrev:
Garfield skrev:
DoomDevil skrev:
Det va ju en idiotlösning att beräkna förbrukningen istället för att mäta faktiskt förbrukning, men förklarar varför det inte stämmer.

Ööh, om du står still med bilen på tomgång så kommer du noll mil per timme, alltså drar bilen oändligt mycket bensin per mil, eftersom du inte rör sig. Det spelar ingen roll om du räknar ut det eller mäter det.

Det är inte snittförbrukningen per mil vi talar om, utan momentanförbrukningen. D.v.s. vad den drar för tillfället...

Ja precis! Står du still så drar bilen oändligt mycket bensin per mil, momentant eller hur?


5 710 Inlägg
6 oktober 2009
#7
DoomDevil skrev:
Vad är egentligen normal förbrukning på dom här bilarna?

De är rätt törstiga......din uppmätta (?) förbrukning ligger dock i överkant.
Hur är det med service?
Kollat lufttryck i däcken?
Anligg på bromsarna?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Snål gnällspik
402 Inlägg
6 oktober 2009
#8
Har en 9000 2,3i -95.  Har samma problem med tempmätaren men en erfaren mekaniker sa att det är bara mätaren, inte termostaten. Är kanske inte fel att byta termostat ändå,  men det är troligen mätaren, ganska vanligt tydligen.
Min drar ca 1,3 i stadskörning. 2,3:an är ganska törstig, 2,0 är snålare.  Man kan köra på ca 0,85 landsväg. Det är en stor tung bil med krocksäkerhet och utrymmen, det kostar bränsle.  Japanska bilar är inte heller så snåla nu när de varit tvungna att göra dem krocksäkra... krocksäkerhet betyder vikt helt enkelt.
Om man räknar på det så är oftast bränsle en mindre del i bilägande, om man inte kör felra tusen mil/år. Många med nya bilar förlorar varje månad lika mycket som din bränslenota i värdeminskning.

Reservdelar -finns ju allt på skroten. Allra smartast är ju att köpa sig en reservdelsbil, det sparar man enormt på. Biltema har också det mesta till 9000.

Volvo S80 2,9.

1 019 Inlägg
6 oktober 2009
#9
perzy skrev:
Har en 9000 2,3i -95.  Har samma problem med tempmätaren men en erfaren mekaniker sa att det är bara mätaren, inte termostaten.

Fast det problemet brukar drabba lite nyare årsmodeller än -91.
Åtgärdas så här: http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html



Sök