Säker? Jag har för mig att du inte får ha något hjul i backen under transport av avställt/obes fordon
Säker, ja.
Om minst en axel är i luften så räknas det inte som ett fordon, utan som efterfordon. Efterfordon kan inte registreras och får enbart dras av ett annat fordon. Efterfordonet kan inte besiktigas och dragfordonets trafikförsäkring täcker hela ekipaget vid transport på allmän väg. 30kmh är högsta hastighet. Efterfordon behöver inte heller vara bromsade.
Har själv blivit stoppad av polisen några gånger med dollly o gamla skrotbilar bakom. Inga somhelst problem, så länge vikten på det man drar inte överskrider dragbilens vikt.
Det du kan göra som är lättast om du vill köra hem den är att ställa på den, då åker du obesiktat men påställt och automatiskt försäkrat. Ställer du av den när du kommer hem kostar det ~200kr
Det du riskerar är 1500kr i böter för obesiktat fordon.
Jag brukar ställa på och försäkra den. Sen får man köra närmast lämpliga väg till verkstad eller besiktning, och det står ju inte auktoriserad verkstad så mitt garage räcker väl? Du måste ha påställningsbevis med dig annars kan de bli griniga eftersom det kan ta ett tag innan det syns i deras dator.