3927
Sök

Ställa gain mha. oscilloskop

51 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Min kompis har tillgång till ett oscilloskop på jobbet och jag tänkte testa att ställa gainen på mina steg mha. denna.

Jag har läst mig fram till att man ska höja gainen tills att man ser att sinuskurvan klipps av på toppen (blir platt) och jag antar att man ska göra detta med högtalare inkopplade och HU uppskruvad till 3/4ar. Har laddat hem en 0dB 50hz ton som jag tänkte använda när detta görs för basen iaf.

Det jag undrar framförallt är hur själva oscilloskopet ska kopplas in och ställas in. Min kompis kan ju hantera det hyffsat men är ingen expert. Jag antar att man kopplar in sig på högtalarutgången på steget?

En annan fråga är om jag verkligen ska ställa mitt steg så det ger maximal effekt utan att klippa/dista då det är på 450watt rms och basen ska "tåla" 300watt rms?

Tacksam för svar från någon som gjort detta förut? smile

Läst lite på denna sida men hittar inte en "steg för steg guide"..

http://www.bcae1.com/settinggainswithscope.htm
Senast redigerat av daniz (8 oktober 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 oktober 2009
Ställ steget på nära på maximalt du, dom 450Wrms som det kan ge ut kommer du ju bara upp i på just full volym vid 50Hz sinuston, och om den signalen är ren så tål basen det. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

51 Inlägg
8 oktober 2009
Trådstartare
Tja tänkte bara rapportera hur de gick.

Ställde framsystemet med oscilloskopet så högt de gick utan att signalen gick sönder. Vid 20 volt upmätt på högtalarutgången gick gränsen (då stog gainpotten typ "5-minuter i tolv"). Steget är ett asbilligt mutant nw280sp som ska lämna 80 watt rms i 4 ohm. Räknar man 20 volt vid 4 ohm så ger det exakt 100 watt (antar att det blir peak då och inte rms). Basen ställde jag lite på måfå för tiden tog slut men basen känns galet överdimensionerad för mitt framsystem ändå och jag har en remote gain till bassteget draget fram till HU smile Tycker jag börjar få till inställningarna nu.

Spelar jag högt i vissa låtar så kan det låta som de slår igenom lite i framsystemet men jag tror det har mest och göra med monteringen. Ska ordna MDF-bafflar snart och hoppas det blir bättre då. Så länge så har jag valt att dela av framsystemet lite högre, vid 80 hz.

Var ett kul expermient att använda oscilloskopet. big_smile
Senast redigerat av daniz (8 oktober 2009)

4 693 Inlägg
9 oktober 2009
Ställ ner basen på HU så slår dom väl inte igenom? Bas får du ändå så det räcker tycker jag det låter som smile

Booyakasha!

51 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Kör helt rak EQ på HU och det låter bra. Däremot så delade jag av så framsystemet bara spelar ner till 80hz istället för 50hz och då slår de inte igenom.

10 287 Inlägg
9 oktober 2009
Kör du med ett hål då mellan 50 - 80Hz eller ställde du upp HP på basen till 80Hz?

/Göran

daniz skrev:
Däremot så delade jag av så framsystemet bara spelar ner till 80hz istället för 50hz och då slår de inte igenom.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Kör basen upp till 80hz så de går i varandra men med olika dB på filtret som jag förstått det (basen har 18dB brant filter och framsystemet 12dB). Tycker det låter hyffsat men ska som sagt montera ordentliga bafflar i dörrarna och hoppas det hjälper till lite. Dörrarna är dämpade med en hel del M1 matta men har plastbafflar som man kan köpa på t.ex. brl och de är ju inte så stadiga.

Hursomhellst så syntes det rätt tydligt när det började dista, sinusvågen gick sönder när jag körde t.ex. 24 volt ut på högtalarutgången. Ska se om jag kan scanna in bilderna så ni kan se smile
Senast redigerat av daniz (9 oktober 2009)

10 287 Inlägg
9 oktober 2009
Där har du en anledning till att middarna slår igenom. Har du möjlighet så prova med 18dB.

/Göran

daniz skrev:
och framsystemet 12dB.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

51 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Delar via HU och det går inte att ställa hur brant den ska dela så kan inte ändra där. Och steget delar HP som lägst vid 125hz tror jag så det är inte ett alternativ.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 oktober 2009
daniz skrev:
Kör basen upp till 80hz så de går i varandra men med olika dB på filtret som jag förstått det (basen har 18dB brant filter och framsystemet 12dB). Tycker det låter hyffsat men ska som sagt montera ordentliga bafflar i dörrarna och hoppas det hjälper till lite. Dörrarna är dämpade med en hel del M1 matta men har plastbafflar som man kan köpa på t.ex. brl och de är ju inte så stadiga.

Hursomhellst så syntes det rätt tydligt när det började dista, sinusvågen gick sönder när jag körde t.ex. 24 volt ut på högtalarutgången. Ska se om jag kan scanna in bilderna så ni kan se smile

Det som nästan är mer intressant är vilken spänning och form du hade på insignalen...för det är den som bestämmer när det skiter sig på utsidan, dvs högtalarutgången.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

51 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
Jo men tänkte att jag ställde HUn till 3/4 max läst att de brukar börja dista där ungefär. Men visst hade man varit riktigt nogrann så borde man börjat där. Men jag kom på att jag gjorde en tabbe igår när jag testade. Hade HPF på 63hz när jag gjorde testet vilket innebär att jag ställde nog steget för högt. Signalen jag använde var ju på 50hz så tack vare hpf så hade jag alltså en lägre volym på 50hz än vid 63hz och uppåt, därför de slår igenom lite nu.

Jaja, de var ett kul experiment iaf smile

Sök