3732
Sök

Porta 531 (volvo) topp? effekt uppskattning?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 oktober 2009
#21
Nagz skrev:
Nagz skrev:
Kmarcus skrev:
Du behöver inte vara rädd för trådarna. Här har du en guide på hur bygget av LMM går till: http://mappa.nu/gallery3_64.html

Som redan skrivits i tråden så kommer du knappt känna skillnad med en annan topp. Men har du planerat att få upp effekten till omkring 300 så kommer du märka en jäkla skillnad. Så med andra ord så är det väl investerade pengar om du vill ha en bra motor.

det dära underlätta väldigt mkt!
vad har en b230ft motor för stolek på spridarna från början? cc alltså

sen sitter det ett spridar motstånd på min b230ft motor så är det väll låg ohm spridare?

337cc lågohm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#22
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
Nagz skrev:

det dära underlätta väldigt mkt!
vad har en b230ft motor för stolek på spridarna från början? cc alltså

sen sitter det ett spridar motstånd på min b230ft motor så är det väll låg ohm spridare?

337cc lågohm

okej så runt 450 är bra om man ska vässa motorn lite?
orkar en bärnslepump från 740 turbo med att köra ungefär 450 cc spridare på 3 bar?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 oktober 2009
#23
Nagz skrev:
NITROUS skrev:
Nagz skrev:

sen sitter det ett spridar motstånd på min b230ft motor så är det väll låg ohm spridare?

337cc lågohm

okej så runt 450 är bra om man ska vässa motorn lite?
orkar en bärnslepump från 740 turbo med att köra ungefär 450 cc spridare på 3 bar?

Snarare 4.1 bar tryck om du laddar 1.1 bar sen har 3 bar i grundtryck.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#24
NITROUS skrev:
Nagz skrev:
NITROUS skrev:

337cc lågohm

okej så runt 450 är bra om man ska vässa motorn lite?
orkar en bärnslepump från 740 turbo med att köra ungefär 450 cc spridare på 3 bar?

Snarare 4.1 bar tryck om du laddar 1.1 bar sen har 3 bar i grundtryck.

jag kansek var otydlig. 
vilka spridare (cc) skulle du rekomendera om jag vill ladda ungefär 1 - 1.1 bar med en 16t turbo eller nåt sånt?

och vilket bränsletryck?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 oktober 2009
#25
465cc spridare med 3" LMM med ett bra chip borde funka fint. tänk på att -968orna ska ha 3.8 bar grundtryck så om soppapumpen är gammal kanske det är läge att byta den.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 oktober 2009
#26
håller med NITROUS , sen har jag faktiskt ingen aning om dina gamla 240 pumpar orkar ge den mängd sås som behövs.. ... 1.1-1.5 bar säger inte så mycke om effekten egentligen... säg att du söker kanske 25-270 hästar i stället...en dålig maskin ger inte effekt bara för att man våldtar med laddtryck!
ett 16t å över 1 bars ladd bör ge 25-280 hästar som max på en frisk motor med lite  bättre andningsutrustning


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#27
Xuri skrev:
håller med NITROUS , sen har jag faktiskt ingen aning om dina gamla 240 pumpar orkar ge den mängd sås som behövs.. ... 1.1-1.5 bar säger inte så mycke om effekten egentligen... säg att du söker kanske 25-270 hästar i stället...en dålig maskin ger inte effekt bara för att man våldtar med laddtryck!
ett 16t å över 1 bars ladd bör ge 25-280 hästar som max på en frisk motor med lite  bättre andningsutrustning

aa men jag har en ny 740 turbo pump.
tror du att den funkar?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 oktober 2009
#28
Nagz skrev:
Xuri skrev:
håller med NITROUS , sen har jag faktiskt ingen aning om dina gamla 240 pumpar orkar ge den mängd sås som behövs.. ... 1.1-1.5 bar säger inte så mycke om effekten egentligen... säg att du söker kanske 25-270 hästar i stället...en dålig maskin ger inte effekt bara för att man våldtar med laddtryck!
ett 16t å över 1 bars ladd bör ge 25-280 hästar som max på en frisk motor med lite  bättre andningsutrustning

aa men jag har en ny 740 turbo pump.
tror du att den funkar?

jag har faktistk inte en aning...på min kärra har jag bara en pump å den orkar men i ditt fall vågar jag inte uttala mig


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#29
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:
håller med NITROUS , sen har jag faktiskt ingen aning om dina gamla 240 pumpar orkar ge den mängd sås som behövs.. ... 1.1-1.5 bar säger inte så mycke om effekten egentligen... säg att du söker kanske 25-270 hästar i stället...en dålig maskin ger inte effekt bara för att man våldtar med laddtryck!
ett 16t å över 1 bars ladd bör ge 25-280 hästar som max på en frisk motor med lite  bättre andningsutrustning

aa men jag har en ny 740 turbo pump.
tror du att den funkar?

jag har faktistk inte en aning...på min kärra har jag bara en pump å den orkar men i ditt fall vågar jag inte uttala mig

okej. det e vell bara o köpa en bränsletryck regulator och se om den pallar med.

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 oktober 2009
#30
Nagz skrev:
Xuri skrev:
Nagz skrev:

aa men jag har en ny 740 turbo pump.
tror du att den funkar?

jag har faktistk inte en aning...på min kärra har jag bara en pump å den orkar men i ditt fall vågar jag inte uttala mig

okej. det e vell bara o köpa en bränsletryck regulator och se om den pallar med.

alltså, soppapumpen kommer orka att trycka 5-6Kg om du nu sätter bränsletrycksregulatorn på den men om den sen orkar flöda tillräckligt mycke vid de trycket är en annan femma...du får i så fall kolla om ditt soppatryck sjunker med varvtal å belastning... orkar den inte hålla 5kg på 5000 varv å 1 kg ladd så måste du ha värre grejer.

soppapumpen ger kanske 130 liter/ timmen vid 3 bar å din spis vill kanske ha 150 liter/timmen så soppatrycket kommer sjunka gradvis på varv å ladd..


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#31
Xuri skrev:
Nagz skrev:
Xuri skrev:

jag har faktistk inte en aning...på min kärra har jag bara en pump å den orkar men i ditt fall vågar jag inte uttala mig

okej. det e vell bara o köpa en bränsletryck regulator och se om den pallar med.

alltså, soppapumpen kommer orka att trycka 5-6Kg om du nu sätter bränsletrycksregulatorn på den men om den sen orkar flöda tillräckligt mycke vid de trycket är en annan femma...du får i så fall kolla om ditt soppatryck sjunker med varvtal å belastning... orkar den inte hålla 5kg på 5000 varv å 1 kg ladd så måste du ha värre grejer.

soppapumpen ger kanske 130 liter/ timmen vid 3 bar å din spis vill kanske ha 150 liter/timmen så soppatrycket kommer sjunka gradvis på varv å ladd..

ok smile
men hur kollar man om den klarar varv o belstning? mätarn sitter ju i motorrummet.
den blir ingen belstning när man torrvarvar bara.


Sök