4086
Sök

Installera kamrem första gången Volvo 850

103 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har precis lagt på kamremmen för första gången på min nyrenoverade B5234T motor från Volvo 850 utan VVT drev.
Däremot så blev jag inte helt nöjd, tycker att remmen mellan kamaxeldreven är lite slapp... Någon med erfarenhet som vet om detta är normalt? Eller tightar den till sig om man snurrar den ett par varv?

Är det någon som vet eller har Volvos beskrivning på hur man installerar kamremmen för första gången?
Jag gjorde enligt följande:
Kamaxlarna är låsta med verktyg i bakkant, vevaxeln är låst med verktyget som man trycker in i ett hål bak i blocket. Så allt är nollat.
Installerade kamaxeldreven med 2st skruvar var utan att dra åt dom så iprincip kan dreven röra sig en hel del.
Jag drog på remmen, runt vevaxeln -> runt insugsdrevet -> runt avgasdrevet ->runt spännaren -> och sist runt vattenpumpen.
Drog ur sprinten ur hyudraulspännaren (båda dreven fortfarande lösa) knackade försiktigt ett par gånger på remmen mellan kamaxeldreven, och knackade sedan försiktigt ett par gånger på remmen mellan avgasdrev och vattenpumpen, därefter drog jag åt alla skruvar på kamaxeldreven så dom var låsta.

När detta var klart så tyckte jag remmen kändes lite slapp mellan dreven insug och avgas, så vågade inte släppa på kamaxellåsningarna och dra runt motorn...
Nu har jag aldrig inspekterat eller bytt en kamrem på en Volvo 850 tidigare så vet ju inte riktigt om den ska vara tight där uppe mellan dreven eller om det ska finnas liiite slack där?
Sen funderar jag också vad kamdrevs markeringarna är bra för... För det finns ju inte en chans att dom linar upp med "hacken" i kamremskåpan... Även om man ställer det rätt när man börjar så är ju dreven fria att röra sig under dit sättning av remmen liksom? Eller gör jag helt fel?
Eller är det enklaste att bara släppa lite på avgasdrevetsskruvar och manuellt röra den nån millimeter moturs så att remmen tightar till sig mellan dreven?

Tacksam för era tankar kring det hela eller om någon har en officiell instruktion på hur man gör.
Mvh

3 312 Inlägg
för 14 timmar sedan
#2
Du har gjort rätt, och det krävs ju oljetryck för att hydrualspännaren ska funka riktigt.
Dom Volvo 5or jag bytt på har förvisso haft fjäderspännare, men det var V70 med VVT.

Varför det ens finns märkningar på kamaxlarna kan man fråga sig.  Har nog lurat massor av människor att sätta kamremmen fel.

103 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Du har gjort rätt, och det krävs ju oljetryck för att hydrualspännaren ska funka riktigt.
Dom Volvo 5or jag bytt på har förvisso haft fjäderspännare, men det var V70 med VVT.

Varför det ens finns märkningar på kamaxlarna kan man fråga sig.  Har nog lurat massor av människor att sätta kamremmen fel.

Fast oljetrycket påverkar inte hydraulspännaren, hydraulspännaren är en sluten enhet så den har ingen anslutning till motorns oljetryck.
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ka … s_v40.html

8 253 Inlägg
för 9 timmar sedan
#4
Så länge inget av dreven slår stopp mot bultarna som håller dem mot kammarna så har du gjort rätt. När man drar ur sprinten så kommer remmen spännas och dreven vrids lite. Och så länge inget drev hindras från att vridas som det vill av bultarna så är det rätt spänt sedan. Sedan när motorn börjar snurra så kommer spännaren justera efter behov.


103 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Så länge inget av dreven slår stopp mot bultarna som håller dem mot kammarna så har du gjort rätt. När man drar ur sprinten så kommer remmen spännas och dreven vrids lite. Och så länge inget drev hindras från att vridas som det vill av bultarna så är det rätt spänt sedan. Sedan när motorn börjar snurra så kommer spännaren justera efter behov.

Fast kamremsdreven är ju fixed, så det kan ju inte spännas något mellan dom?
Jag menar remmen kan ju inte sträckas mellan dreven då det inte finns någon spännare där, det skulle isf innebära att någon av kamaxlarna skulle flytta sig någon grad för att det ska bli spänt där emellan.

3 312 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Lehto skrev:
Fast kamremsdreven är ju fixed, så det kan ju inte spännas något mellan dom?
Jag menar remmen kan ju inte sträckas mellan dreven då det inte finns någon spännare där, det skulle isf innebära att någon av kamaxlarna skulle flytta sig någon grad för att det ska bli spänt där emellan.

Men...
Då har du ju inte gjort som du beskrev.

Lossar du kamdrevens skruvar mot medbringaren på kamaxeln är dom ju lösa gentemot kamaxeln.
Hela poängen med att lossa dom tills remmen är spänd är just för att dreven rör sig lite när remmen spänns för att fördela sig, och EFTER det ska dreven låsas mot kamaxlarna. Kamaxlarna sitter ju fixerade med blockeringsverktyget i bakkant.

Det är ju också därför man inte kan utgå från markeringarna på kamdreven,  precis som du påstod tidigare.

Har aldrig bytt på 850, men V70.
Ska vara lika så enl vad jag förstått.
Har bytt en utan VVT för länge sedan, och även med VVT. Samma egentligen, men man måste ha VVT i botten också.


Eller om du menar det pyttelilla ändring som blir av en ej perfekt spånnd rem så är det försumbart.
Flera har bytt rem enl markeringarna och fått kugg fel. Bilen har gått bra men "bra". = Märkbar förbättring efter rätt utfört byte.
Senast redigerat av Mossan1 (för 2 timmar sedan)


Sök