3898
Sök

Golf MK5: Byta 6.5" högtalaren i framdörren

3 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
I vardera framdörr sitter totalt 3st högtalare.

Jag har tänkt byta ut den större i framdörren mot mina egna (6.5") och driva dem via ett slutsteg.
Ska även byta huvudenhet.

Fråga 1: Kan jag fortsätta köra de andra två högtalarna (4" & 1" tror jag) via vanliga stereon, eller blir det tokigt då man plockar bort den större? Överbelastade?

Fråga 2: Hur är dörrhögtalarna kopplade från original stereon?
Direkt från stereon? Via ett delningsfilter? eller via en förstärkare?

Fråga 3: I tidigare installationer har jag från min förstärkare gått på original kablarna till dörrhögtalarna direkt bakom stereon, och då sluppit dra nya kablar ut till dörrarna. Är det något man kan överväga nu med, att köra mina 6.5 samt de andra två original via mitt slutsteg? Mina tål nog lite mer effekt än de andra så tror inte det går. Steget är på 2x100W RMS,

51 Inlägg
12 oktober 2009
1. Det ska fungera att driva högtalare via huvudenheten medan du kör t.ex. dina 6.5 via ett steg. Det fungerar iaf. på min Pioneer 5100ub. Men använder det inte.

2. kan jag inte svara på.

3. Det jobbiga är inte att dra den sista biten in i dörren, det är allt annat, lister osv.. Gör du såpass ordentligt att du kopplar in slutsteg till framhögtalarna kan du ju lika gärna dra högtalarkabel hela vägen ut i dörren.

I övrigt så se till att ha bra jord och ett annat tips är att dämpa upp dörrarna ordentligt. Köp m1 matta på brl och sätt massor i dörren. Använd det för att täta så det dörren blir som en låda för högtalaren. Blir mycket bättre ljud.

16 197 Inlägg
12 oktober 2009
att dra kabeln hela vägen ut i dörren kan va ett helvete då man har "dörrkontakt".. man måste då borra hål genom hela kontaktstycket å de kan va knepigt om man inte vet hur man gör.. gör man fel så kan man få STORA problem.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 853 Inlägg
12 oktober 2009
Tjena du behöver sådan hära för att kunna byta ut till andra 6,5:or i dörrarna. (om du inte tillverkar egna då..)

ArtNr: 430841 (MDS)
229:- styck (2 pack)

så ska du byta alla får du köpa 2 stycken...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/573066_85ustx.jpg
2x VW GOLF V, Speaker Adapters 165mm, front & back

/mvh soyd

3 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
OK, tack!

Hur kopplar man bäst strömkabeln (33mm) på batteriets pluspol?
Originalkabelskon ser lite annorlunda ut och går ut en bit innan kablarna sitter fäst på den.
Så antar att bilens egna kablar inte räcker fram om man byter ut den.
Bara att gå på originalskon med en ringkabelsko kanske....

Innan jag byter högtalare ska jag göra ett försök med att köra
originalhögtalarna via ett 2x100W RMS slutsteg och höra hur det låter.

Sök