grakka skrev:
Hej! Håller på att koppla lite billjud och har lite funderingar kring de få inställningar som går att ändra på slutstegen. Slutstegen och de högtalarna jag har ingick i ett bilköp jag gjorde här om dagen. Då kopplingarna var slarvigt skarvade samt att basen var alldeles för aktiv i alla låtar så bestämde jag mig för att plocka ur allt och göra om det på ett bättre sätt. Har fått allt på plats så som jag vill ha det och har nu kommit till problemet att jag inte vet vilka justeringar som gör vad i praktiken. Har skrivit upp hur allt var från början innan jag plockade ur allt. Observera att jag tycker att basen tog åt sig allt för mycket innan jag plockade ur sakerna. Den var aktiv på för höga frekvenser vilket gjorde att så fort man höjde volymen så utrotade basen allt annat. Nog för att man vill ha bas men inte på det viset.
- Lite info om prylarna:
högtalare i hatthyllan:JBL gto936e 6x9 three-way. 100w RMS. 300w peak.
slutsteg för hatthyllan:PYLE PLA300. 2-channel 300w.
x-over: full / lpf / hfp (var på full).
bassboost: on / off (var på off).
ett skruvreglage med text "level" som var på 2/3 dvs typ 66%.
slutsteg för basen:Lightning Audio "fast and the furious" FF150.2
x-over skruvreglage med en skala från 40hz till 400hz (var på 40).
gain: min / max (var på max).
juice boost 50hz: 0db / 6db (var på 6db).
filter: high / flat / low (var på low).
baslåda:12" JBL power series (finns inga synliga specifikationer och genom att kika på JBLs hemsida så är det iaf inte senaste årsmodellen).
Kanske blev lite mycket onödig text men tog med allt då jag inte har någon aning om vad som egentligen är intressant att veta samt att jag åtminstone inte har missat något eventuellt viktigt. Det jag undrar över är om det går att se att något är helt åt skogen på rak arm. Samt att jag undrar vad dessa möjligheter betyder och gör i praktiken. Blir säkerligen lättare att få det att låta bättre då.
En sista fråga. Är 6mm2 kabel för liten för att koppla en bas med?