4170
Sök

Nåt som slöar ner datorn oehört. Hjälp?

378 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Har problemet att det är något som slöar ner datorn och internet. När man tar upp fönster, eller liknande. Så laggar de upp typ. Om någon fattar. Men de går hur bra somhelst att spela spel mm. Och när jag är inne på nån webbläsare (kvittar vilken) så tar de sån lååång tid. Nästan hopplöst att sitta här ibland. Men det går hur fint som helst att ladda ner. Har 2mbit bredband från telia.
Har fått misstankar om routern. Har kollat upp den, och den suger fett. Men den ska ju ändå göra sitt jobb tycker jag. Routern heter Netgear WGR614. Och modemet heter Zyxel Prestige 600.

Har sökt genom datorn flera gånger med NOD32. Men den hittar inget.
Har även använt diskfragmenteraren och Ccleaner, men inget hjälper.

Mycket tacksam för hjälp för jag håller på att bli tokig:O

Kanske något av detta som inte ska finnas där?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62200/782515_9taar7.jpg
Till forumet.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Batman
52 Inlägg
13 oktober 2009
Gör om, gör rätt...

Saab 9000cs "Siiben" - Projekt A
Saab 9000cse 2.0T "Importaren" - Projekt B

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
13 oktober 2009
Ominstallera internet, kolla så du har uppdaterade drivrutiner till grafikkortet. Även det senaste kanske på internet explorer om dte var det du använde, annars prova avinstallera o installlera firefox, se om dte hjälper. Prova köra spybot - search and destroy eller ad adware för bortagning av spionprogram.

Du kan dock först prova att koppla bort routern o bara köra genom modemet, se om det är den som krånglar. annars formatera hela datorn eller släng ut den genom fönstret

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

378 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
SatansWrath skrev:
Ominstallera internet, kolla så du har uppdaterade drivrutiner till grafikkortet. Även det senaste kanske på internet explorer om dte var det du använde, annars prova avinstallera o installlera firefox, se om dte hjälper. Prova köra spybot - search and destroy eller ad adware för bortagning av spionprogram.

Du kan dock först prova att koppla bort routern o bara köra genom modemet, se om det är den som krånglar. annars formatera hela datorn eller släng ut den genom fönstret

Slänger nog ut skrotet genom fönstret.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Lyckades få en bild på hur de ser ut när jag flyttar runt ett fönster, eller liknande. Går somsagt hur bra somhelst att spela spel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62200/782564_s437cb.jpg
Till forumet.

Batman
52 Inlägg
13 oktober 2009
Bytt windows, jag kan komma och hjälpa dig en dag när du inte pillar med körkortet...

Saab 9000cs "Siiben" - Projekt A
Saab 9000cse 2.0T "Importaren" - Projekt B

378 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
V-Me skrev:
Bytt windows, jag kan komma och hjälpa dig en dag när du inte pillar med körkortet...

Gör du de=)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
14 oktober 2009
Rensa användarprofilen, defragmentera disken, rensa bland autostart i msconfig, ta bort grafiska tillägg på fönster o.s.v. Typ...

Ljudbyggare
170 Inlägg
14 oktober 2009
Hexenhammer skrev:
Rensa användarprofilen, defragmentera disken, rensa bland autostart i msconfig, ta bort grafiska tillägg på fönster o.s.v. Typ...

Diskrensing (nej inte formatera) Jag kan få samma ibland. Gå in på hårddisken via egenskaper. Tryck "diskrensning" sen söker den igenom efter gammalt skit som bara muppar i vägen för det du vill göra. Sen får du en liten ruta med hur mycket det var. Ta bort, sen klart.

VARNING! Kan ta en helvetes tid beroende på hur mycket det är!

207 Inlägg
14 oktober 2009
Har du öppnat och kollat i datorn, kanske är dammfest i både CPU kylare och GPU kylare, om de blir för varma så kan de uppföra sig konstigt smile Kollat temperaturen på dem?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 oktober 2009
Testa att köra disk defragmentering, ccleaner för att rensa i registret på massa gamla onödiga nycklar (kan speeda upp rejält efteråt), hur ser CPU- användningsprocenten ut när det är sådär "laggigt"? (ser du i aktivitetshanteraren)
Hur mycket internminne har du och vad ligger använingen på?
Har du massa autostarter (startmenyn-kör-msconfig-autostart) som du kanske inte behöver ha igång?
Vad har du för temperatur i datorn? (ladda ner speedfan och kör t.ex.) Visst du säger att du inte har problem i spel, men ändå rätt intressant...
Kör Ad-Aware + Spybot S&D

Kan väl börja där iaf å så får vi se sen.

1 814 Inlägg
14 oktober 2009
Mortalis skrev:
Testa att köra disk defragmentering, ccleaner för att rensa i registret på massa gamla onödiga nycklar (kan speeda upp rejält efteråt), hur ser CPU- användningsprocenten ut när det är sådär "laggigt"? (ser du i aktivitetshanteraren)
Har du massa autostarter (startmenyn-kör-msconfig-autostart) som du kanske inte behöver ha igång?
Vad har du för temperatur i datorn? (ladda ner speedfan och kör t.ex.) Visst du säger att du inte har problem i spel, men ändå rätt intressant...

Kunde inte ha sagt det bättre själv! smile

Har du vista så är 2GB ram nästan minimum.

378 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:

Enligt speedfan så är alla temperaturer under 450-50 grader. Och jag använder XP SP3. Ska pröva med dessa tipsen. Tack=)

378 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:

Förresten nu när du säger de. När jag flyttar runt ett fönster de minsta lilla så att det laggar och blir vitt runt om som jag visa på nån bild innan. Så jobbar CPU på 100%.

Sök