3411
Sök

Gnistrar om generatorn (Volvo 745GLT 16v -88)

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
Tjenare, bytte nyligen ut motorn i min 745 GLT 16v till en lite lägre milad motor.
I samma veva bytte jag även batteri och generator.

Efter det här så har det börjat gnistra runtom och på generatorn.. Generatorn är relativt nyrenoverad (av mig själv, riktigt noggrant) och den satt tidigare på den andra motorn ("långmilaren"), men det är ju identiska motorer så borde inte ha någon betydelse.

Jag har kollat kablarna till generatorn och dom stämmer mer än väl!
Kan detta bero på jordfel någonstans i motorutrymmet?

Jag har kollat felkoder i felsökningsdosan och den visar inga fel. (Långsökt om den visat fel men man vet ju aldrig med Volvo)

Jag märkte också att batteriet laddade ur sig på bara någon vecka, och det batteriet var inte så gammalt.
Bytte då tillbaka till det gamla batteriet och det laddar ur sig sakta men säkert också, så nu är batteriet urkopplat helt och hållet tillsvidare.

Inte kan väl generatorn stå och dra tjuvström? Eller missade jag den lektionen i skolan? smile

Mvh Johan

Live long and prosper

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
Nej definitivt inte! Renoveringen var för ca 2 månader sen, och den har ju funkat sen dess.. Fram tills nu då, och jag blåste rent den riktigt ordentligt o.s.v. under renovering.

Så det är uteslutet smile

mvh

Live long and prosper

1 008 Inlägg
14 oktober 2009
Det låter som någon diod i generatorn strukit med och ligger och kortsluter.
om den drar ur batteriet, kolla om generatorn blir ljummen.
Vid diodfel kan även laddlampan lysa svagt fastän allt är avstängt.

9 Inlägg
14 oktober 2009
Kontrollera jordpunkterna till motorn. jag fick samma problem vid motorbyte då jorden mellan blocket och torpedväggen inte var dragen. kanske samma bekymmer här.

Lev i Nuet

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
15 oktober 2009
Trådstartare
Laddningslampan lyser inte, mer än innan start, som den ska då! smile

Jordflätan mellan blocket och torpedväggen har jag kollat 3 gånger, för att vara 110% säker på att den är ok!
Däremot har jag för mig att det sitter en jord från batteriet till under/bredvid remskivan, i närheten av oljetråget på dessa motorer.. men jag kan ha fel? Generatorn är helt ok i övrigt, inga missljud eller liknande och han blir inte varmare än vad vädret tillåter smile

Ska kolla igenom alla jordpunkter igen, kan ha missat någon.. Thanks!

Mvh

Live long and prosper

StaticVikings(Member)
53 Inlägg
16 oktober 2009
Trådstartare
Fixat, var ett jordfel smile

Mvh

Live long and prosper

Sök