3441
Sök

Får inte upp olja till kammarna ? nyrenoverad (update)

677 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja

Efter haft diverse problem med olika saker har jag märkt att jag inte får något oljetrycks värde..... 
Jag får olja fram till oljekylaren samt filtret MEN jag får inte upp olja till kammarna?
Har kört runt bilen på startmotorn och bilen har startat då och då men endast i fåtal sekunder.
någon som har bra tips?
Senast redigerat av Bergkuist (20 oktober 2009)

1 043 Inlägg
18 oktober 2009
#2
Vad för bil?

677 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#3
norpan1 skrev:
Vad för bil?

Toyota supra mk3

Sorry glömde skriva

1 513 Inlägg
18 oktober 2009
#4
har motorn varit helt ner riven så kan de ta en litenstund innan du fått ut olja överallt.. ut me tändstiften å mata på starten.. har du haft nere oljepumpen å bytat/tvättat den så kan du ha ett helvete innan du får tryck..


677 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#5
evo_krolle skrev:
har motorn varit helt ner riven så kan de ta en litenstund innan du fått ut olja överallt.. ut me tändstiften å mata på starten.. har du haft nere oljepumpen å bytat/tvättat den så kan du ha ett helvete innan du får tryck..

ah fyfan, tycker jag har nött på rätt bra, men ska ta bort tändstiften i morgon och köra skiten ur batteriet.
Blev riktigt orolig där ett tag, trodde jag hade fått något som satt igen oljekanalen.

160 Inlägg
18 oktober 2009
#6
du behöver inte dra ur tändstiften ens... är lättare att bara ta säkringen till bränslepumpen o sen bara mata med startmotorn.. smile


677 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#7
Fenne skrev:
du behöver inte dra ur tändstiften ens... är lättare att bara ta säkringen till bränslepumpen o sen bara mata med startmotorn.. smile

Ah fan det är så jag har gjort nu, drog ut EFI säkringen bara.
Jag tror jag höll på i 15 minuter utan något som helst olja till kammarna. Aja får bli nya tag i morgon!!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 oktober 2009
#8
Hmmm jag lyckades å lägga topppackningen fel på en mazda 323 en gång (för måååånga årsen) så hålet för oljan upp till toppen hamna på fel ställe. Blev liksom liknande symptom

Ingen aning om det går på supran men det va bara en tanke

Annars e det ju smartare å både dra ur säkringen + stiften. Motorn går ju lite lättar erunt å får upp högre varv på starten då å då känns det som om den bör få lättare att bygga upp tryck med
Senast redigerat av JaggaChafen (18 oktober 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 513 Inlägg
18 oktober 2009
#9
ja tar du stiften klara motorn snurra fortare vilket i sin tur ger bättre snurr på pumpen......å går de ändå inte så plugga vevhusventen å blås i oljestickeröret så de blir tryck i motorn så tvingas oljan upp i pumpen sammtidigt som du kör på starten... å går de inte då så har du nog fått skit i en kanal...


677 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#10
JaggaChafen skrev:
Hmmm jag lyckades å lägga topppackningen fel på en mazda 323 en gång (för måååånga årsen) så hålet för oljan upp till toppen hamna på fel ställe. Blev liksom liknande symptom

Ingen aning om det går på supran men det va bara en tanke

Annars e det ju smartare å både dra ur säkringen + stiften. Motorn går ju lite lättar erunt å får upp högre varv på starten då å då känns det som om den bör få lättare att bygga upp tryck med

Jo funderade också på det men packningn går endast att lägga på ett hål...
Jag såg lite i morse att det finns väldigigt lite olja nere där lyftarna sitter men ser inge olja när jag matar på med starten. Vet itne om ventil kåporna måste vara monterade






evo_krolle skrev:
ja tar du stiften klara motorn snurra fortare vilket i sin tur ger bättre snurr på pumpen......å går de ändå inte så plugga vevhusventen å blås i oljestickeröret så de blir tryck i motorn så tvingas oljan upp i pumpen sammtidigt som du kör på starten... å går de inte då så har du nog fått skit i en kanal...

Får prova att plugga vevhuset och göra det där, tack för tipset! jävligt smart
Ang skit i kanalen hoppas jag verkligen inte, förstår iofs inte hur jag kan ha fått det.

677 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#11
en liten update då

Jag fick lite tips från supramania att man skulle ta bort oljekylaren och visst fan, den var helt tom yikes
Sen kom jag o tänka på som jag helt glömde nämna att jag har en termostat som inte öppnar sig förran ett viss tempratur så det kan vara en förklaring men då tänkte jag samtidigt på om luften i kylaren skapar enorma lyftbubblor i hela systemet?

Provade även att blåsa i oljestick röret samtidigt som jag drog runt med startmotorn och noterade att oljetillförsen började det läcka olja ur, vilket betyder att olja kommer runt i motorn, fick inget utslag på orginal mätaren eller VDO mätaren. 

Jag hällde på olja på kammarna i går och när jag drar runt den verkar det som kammarna inte blir torrare utan i stället bli mer oljiga. Ska man våga starta bilen och se om oljetrycket reagerar?

3 235 Inlägg
20 oktober 2009
#12
Visst kan du starta bilen, men jag vill gärna föreslå att du skaffat oljetrycksmätare som du kan koppla in.
Om oljan inte vill komma till kammarna finns ju risk att det inte är tillräckligt med tryck.

Torka bort överflödig olja vid kamaxeln(arna), men droppa lite på kammarna, blir lättare se om olja kommer fram.


677 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#13
engolf skrev:
Visst kan du starta bilen, men jag vill gärna föreslå att du skaffat oljetrycksmätare som du kan koppla in.
Om oljan inte vill komma till kammarna finns ju risk att det inte är tillräckligt med tryck.

Torka bort överflödig olja vid kamaxeln(arna), men droppa lite på kammarna, blir lättare se om olja kommer fram.

Jag har 2 oljetrycks mätare, en som sitter i toppen och en som sitter i filterförflyttaren.
Jo tänkte på det men när jag kollar runt i lbocket finns det endast 4 oljekanaler?
1 i vardera ände på båda kammarna och ingen  bland dom andra men det kan fan iinte stämma?

ska ut o göra det nu
Senast redigerat av Bergkuist (20 oktober 2009)

677 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#14
tråden kan stängas!

Plockade i sär hela oljesystemet och upptäckte att jag hade kopplat fel, kopplade tillförsel till utsug.

Tack för alla tips

49 Inlägg
20 oktober 2009
#15
Haha väldigt lätt hänt det där. Fint att du fick igång den iallafall smile Mvh


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 oktober 2009
#16
Altid kul å få veta vad det va lycka till vidare då

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Med.lem
3 759 Inlägg
20 oktober 2009
#17
Tråkitgt om några laget gått torrt nu bara..

15 min nötande på full komp (iom att du inte plockade ur stiften) kan vara mer än nog för att slita dom ordentligt..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

677 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#18
Mr_EmCom skrev:
Tråkitgt om några laget gått torrt nu bara..

15 min nötande på full komp (iom att du inte plockade ur stiften) kan vara mer än nog för att slita dom ordentligt..

Lagrena är det nog inge fara med iomed att jag össte ner olja i kammarna medan jag höll på.
Sen var det inte  konstant nötande. Men blir det lageras är det bara att trimma vidare big_smile



Till resten@

Jo jävligt klantigt! sånt man lär sig på hahah
nu ska jag bara fixa spridaren


Sök