3045
Sök

Behöver dator hjälp. byt grafik kort och nu hakar bilden vid film vad är fel?

2 600 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
hej köpte ett nytt grafik kort  till min dell dator  för jag ville ha hdmi men nu när man kolla på film så hakar filmerna ibland lite ibland mycket. och varje gång den gör det så står datorn och jobbar (tänker) vad den jobbar med vette tusan är ju inte så bra på detta. men enligt butiken så skulle detta funka.  grafik kortet är ett asus med 1 gb i minne. och min dell har 1024 i ram. kan detta ställa till det att jag har för lite ram menar jag tongue i min dell dator. nån som kan svara på detta? och om ni behöver veta nått så ska jag försöka berätta. hoppas ni fattar vad jag har skrivit. mvh klimpan

gör som jag kör gubba racer=)

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
okej har installerat skivan som kom med. så blir väll att uppgradera ram minnet.

x40
1 209 Inlägg
21 oktober 2009
ja.. uppgradera data med lite mer minne så kommer d att fungerar. e din data gammal lr?

Volvo S40 turbo.

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
den är ifrån 2006 tongue  ska till lägga att vista är installerat på den. var xp på den innan men så gick hårddisken åt skogen.  men ska försöka med nya ram minnen. en fråga bara  sitt ju nu fyra 256 minnen kan jag ersätta dom med ett 2 gb minne eller ska man ha 2 styckna gb minnen  så det blir 4gb istället?

Fotograf
253 Inlägg
21 oktober 2009
Kan du skriva exakt vad ditt grafikkort heter?

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

38 Inlägg
21 oktober 2009
1gb ram på vista är ganska snålt så testa med de eller fixa Windows 7! vad äre för processor du kör med?

66 Inlägg
21 oktober 2009
Gå in på www.kingston.com. På första sidan står det "Search by manufacturer" i en ruta. Välj Dell där och klicka sen vidare till din modell så får du reda på hur mycket minne du kan ha i din burk. Kan ju rekommendera MINST 2 GB och att du då köper två stycken 1GB kretsar (det fungerar snabbare om man monterar i par). Du får även veta artikelnumret på kretsarna, bara markera och kopiera texten och sök sen på komplett.se eller prisjakt.nu efter det billigaste.

Politik är konsten att leta efter problem, hitta dem överallt, ställa fel diagnos och använda fel botemedel.

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
har uppgraderat ram minnet nu till 2,5gb  och grafik kortet heter asuse EN9400GT. är en intel petium 4 processor. det blev bättre med nytt minne men hackar lite fotfarande. och det är dom senaste uppgraderingarna på grafiket.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 oktober 2009
Svårt när man inte får veta vilket filformat/komprimering du försöker spela upp. Är det HD- material så har du troligtvis för långsam processor (äter rätt mkt cpu), eller att du har "fel" program.
Stäng av lite program som ligger och kör i bakgrunden, typ allt, och se om det blir bättre, då vet du ju att det antingen är ram- brist eller cpu brist till slut.

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
kör alltid med vlc spelaren brukar inte ha några program igång synliga i alla fall. har testa blu ray format men det är samma på alla även vanliga filmer utan hd format.

892 Inlägg
21 oktober 2009
Bra att börja med att föreslå att han går och köper en massa nya dyra delar till datorn...lite som att säga till någon att byta motor när luftfiltret är täppt... roll

o En snabb sökning på ditt kort visar att det är ett GeForce 9400GT. Gå in på www.nvidia.com och tanka ner senaste drivare för ditt kort.

o Vad är det för format du försöker spela. Det kan mycket väl vara så att den film du försöker spela är skadad, eller att du inte har codecs för att spela formatet. Vad använder du för spelare?

o Du kan testa med att gå in i din spelares avancerade inställningar och leta efter någon checkbox (eller liknande) som beskrivs som hårdvaruaccelerering (eller "overlay"), det kan strula ibland...

o Vart ligger filmen? Är det en fil, isf hur stor är den? DVD? Nätverk? ...USB?

Börja med detta innan du köper fler delar. Jag säger inte att du INTE har för dålig prestanda, men man kan ju börja med de vanliga problemem (och billiga). smile
Senast redigerat av Android (21 oktober 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
ok ska leta där=) spelare är ju som sagt vlc player och filmen har fungerat innan och även andra filmer hackar och dom är inte blu ray  forma. filmerna ligger på mina externa hårddiskar och spelaren ligger på den den vanliga interna hårddisken. ska kolla om det finns nån inställning. men kan processorn vara så pass dålig så den inte klara av det? men bara för saken skulle så skriver jag nu av vad det står om processorn. intel(r) pentium(r) 4 cpu 3,00ghz 2,99 ghz så står det om den.
Senast redigerat av klimpan (21 oktober 2009)

892 Inlägg
21 oktober 2009
Ok, om du använder VLC så finns det en "overlay" chekbox i avancerade inställningar.

MEN, först så skulle jag testa att kopiera över filmen från din externa disk till din interna. Det kan vara så simpelt att överföringshastigheten mellan den externa disken och datorn inte är tillräcklig. smile
Senast redigerat av Android (21 oktober 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

2 600 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
Android skrev:
Ok, om du använder VLC så finns det en "overlay" chekbox i avancerade inställningar.

MEN, först så skulle jag testa att kopiera över filmen från din externa disk till din interna. Det kan vara så simpelt att överföringshastigheten mellan den externa disken och datorn inte är tillräcklig. smile

japp hittade inställningarna ska testa dom smile och ska testa och föra över filmerna med smile funkar i alla fall bätter nu än vad det gjorde innan (; tack android smile och alla andra .

Sök