3569
Sök

Vanliga Högtalare in i bilen?

21 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Tjenare!
Vill bara påpeka innan att jag är ny inom området smile

Undrar om man kan koppla om vanliga högtalare som man har t.ex till stereon i huset, in till bilen i bagagrutrymmet?
OM man nu kan det.. Hur bär man sig åt?

Har nämligen två sjukt bra och lagom stora högtalare som bara står. Så tänkte om man kan koppla om och in dom i bilen, så slipper jag köpa nytt smile

Tack på förhand
Senast redigerat av Puttt-e (17 januari 2008)

Cruel
17 januari 2008
klart att det går men vettefan om JAG skulle ha gjort det.

men bara till å koppla dom till ett steg.
om det är ett par basar tror jag knappast stereon orkar driva dom iaf.

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
17 januari 2008
har varit med och kopplat vanliga högtalare för inomhus bruk till ett steg. så det funkar fin fint att göra det.

//mackan

134 Inlägg
17 januari 2008
Funkar fint.. har kört så med min bil och jag bara koplade direkt till stereon.. var ju inga värstingar med det var ju sånna vanliga med en 12 och en diskant i!

2 600 Inlägg
17 januari 2008
jag kör me hemma högtalare i dörrana i alla fall bas elemeten tongue funkar fint fint

gör som jag kör gubba racer=)

trucken
563 Inlägg
17 januari 2008
skippa bonnmecket.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 600 Inlägg
17 januari 2008
apoteket00 skrev:
skippa bonnmecket.

vad då bonmeck tongue är ju hifi roll
Senast redigerat av klimpan (17 januari 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 januari 2008
Men hallå! Rätta mig om ja har fel men vanliga hemma högtalare har la mycket mer Ohm??
Tror inte på att det blir (Hi-Fi) big_smile

C H E V R O L E T <3

44 Inlägg
18 januari 2008
apoteket00 skrev:
skippa bonnmecket.

pricis. håler med..

Eclipse;)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 januari 2008
Children-Of-Bodom skrev:
Men hallå! Rätta mig om ja har fel men vanliga hemma högtalare har la mycket mer Ohm??
Tror inte på att det blir (Hi-Fi) big_smile

Impedansen på ett element säger ingenting om hur det låter. Det finns 16 ohms element som låter kanon och 2ohms som låter skit, och vice-versa.

Det som skiljer mellan hemma-elemetn och bil-element i en del fall är att materialen som används i bil har valts för att tåla de extra påfrestningar som blir i en bil. Jag menar då konkret den extra UV-strålningen, den extra värmen och den extra fuktigheten.

Så, om man gör livslängstest på en högtalare i bil, så kommer garanterat ett bil-element att hålla längre tid än ett hemmaelement. Finns exempel på hemma-element som använts i bilar där de gett upp efter ganska kort tid (1 år eller så).

Så man skall gärn atänka sig för en och två gånger innan man monterar det. Speciellt utsatta ställen är dörrmontage (fukt) och instrumentpanel (strålning och värme).

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Filkörning?
852 Inlägg
18 januari 2008
om du nu sätter in dem tänk för fan på att sätta fast dem ordentligt i bilen. om du har dem tex löst liggande på hatthyllan och kör och krockar/tvärnitar är det gaaaanska stor risk att antingen du eller någon annan i bilen får dem i huvudet. och det är inte bra alls. en min farsa kände när han va yngre råkade ut för de. jag vet inte om man kan säga det men har är så dålig att det är synd att han inte dog :S    kanske illa formulerat men jag hoppas ni förstår vad jag menar

2 600 Inlägg
18 januari 2008
för tillfällig lösning så funka det bra=)  tycker jag i alla fall.

8 156 Inlägg
18 januari 2008
Portal skrev:
om du nu sätter in dem tänk för fan på att sätta fast dem ordentligt i bilen. om du har dem tex löst liggande på hatthyllan och kör och krockar/tvärnitar är det gaaaanska stor risk att antingen du eller någon annan i bilen får dem i huvudet. och det är inte bra alls. en min farsa kände när han va yngre råkade ut för de. jag vet inte om man kan säga det men har är så dålig att det är synd att han inte dog :S    kanske illa formulerat men jag hoppas ni förstår vad jag menar

Jag tror att trådskaparen menar högtalarelementen, inte "hela" högtalare...
För övrigt så håller jag med Jonash. Vill man ha hållbara bra högtalare så är det smartare att skaffa sig element som är gjorda för billjud.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Ska självklart bara ha dom tillfälligt. Har ont om pengar då jag ska lägga det mesta om utséendet först smile

14 Inlägg
21 oktober 2009
Lånar tråden lite...

Så det går alltså att koppla in en 8 Ohms hemma bas till ett 4 ohms steg?

297 Inlägg
21 oktober 2009
du kan parralelkoppla 2 st så att du får ut 4 ohm... men att köra på 8 ohm är inte bra... å du vinner inget heller, bara tappar effekt

14 Inlägg
21 oktober 2009
Jonathan_lindgren skrev:
du kan parralelkoppla 2 st så att du får ut 4 ohm... men att köra på 8 ohm är inte bra... å du vinner inget heller, bara tappar effekt

Okej, så paralellkoppla ihop båda basarna (har två toshiba 8:or med låda) och sen bara koppla som vanligt eller? big_smile

Sök