3380
Sök

Volvo s40 2,0t -00 turbobyte?

24 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har kollat runt lite och insett att de flesta uppgraderar sina 2,0t men en turbo från t4 som är en 14t. Den ska tydligen passa rakt av utan modifikationer, stämmer detta? Och får man ut mer effekt och respons?

Kollade lite på priser och hittade en 16t som ska passa den också och priset var samma för denna! Men då kommer väl knappast bränslesystemet att palla med? Och om man byter det lär man väl få byta spridare för att få det att lira? tongue

Är det ett bra sätt att få ut mer hk/vrid vid byte av turbo? Har nu ett steg 1 chip från autotech men priset för steg 2 går över mina resurser!

Ni får gärna skriva hur jag ska trimma min bil på annat sätt för att få upp effekten!

Mvh Emil smile

8 251 Inlägg
18 oktober 2009
#2
Byta turbo i sig ger inget direkt, utan man lär ha chip för det med.


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
18 oktober 2009
#3
OM jag skulle gjort något med min 2,0t hade jag börjat med andningen. Att se till att bilen får ordentligt med kall luft är grunden till allt trim.

Sportluftfilter, friskluftsintag till det, downpipe och grövre avgassystem (racekat, sportdämpare) hade alltså varit förstasteget. Ger inte mycket, men utan de åtgärderna är övrigt trim rätt bortkastat. smile

Dessutom, se till att allt du har jobbar som det ska, bilen ska vara nyservad, ha bra kablar, stift osv.

Ungefär som att du själv inte kan prestera och bygga muskler utan att få ordentligt med luft, ha bra mat och så vidare.

smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2009
#4
Vivendi skrev:
OM jag skulle gjort något med min 2,0t hade jag börjat med andningen. Att se till att bilen får ordentligt med kall luft är grunden till allt trim.

Sportluftfilter, friskluftsintag till det, downpipe och grövre avgassystem (racekat, sportdämpare) hade alltså varit förstasteget. Ger inte mycket, men utan de åtgärderna är övrigt trim rätt bortkastat. smile

Dessutom, se till att allt du har jobbar som det ska, bilen ska vara nyservad, ha bra kablar, stift osv.

Ungefär som att du själv inte kan prestera och bygga muskler utan att få ordentligt med luft, ha bra mat och så vidare.

smile

Här är en lathund  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Bilen är i original utrustad med en luftburk som suger kall luft i framskärmen att byta till sportluftfilter med friskluftsintag försämmrar funktionen.

även resterande prylar är dimensionerat i överkant för en 2.0t. tänk på att T4 steg 1 ger 235hk.

Man når alltså 235hk genom att bara byta turbo och justera till programvaran.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#5
Så om jag har förstått detta rätt ska ja sätta i ett ersättningsbart sportluftfilter i min org. luftburk! för att slippa byta LLM o.s.v. Och eftersom jag har steg 1 så räcker det med att byta till en 14t turbo? Eller måste jag ha ett t4 steg 1?

Och så vore ett system för lite bättre flås en bra idee!

tack för alla svar och ideer

163 Inlägg
18 oktober 2009
#6
jag har samma fråga som mrkekke. jag har oxå steg 1 på min 2.0 T kan man bara byta till 14 snurran eller? och vårda bilen? alla trimtips är välkomna! låna tråden lite bara:D

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2009
#7
svaren står i länken ovan till motordatatråden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

24 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#8
Det behövs alltså en om-mappning vid turbobyte? Annars kan det bli för varmt och smälta sönder ? och en mappning går på ca 10 000kr ! Känns dyrt men ja kanske har fel......

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 oktober 2009
#9
mrKekke skrev:
Det behövs alltså en om-mappning vid turbobyte? Annars kan det bli för varmt och smälta sönder ? och en mappning går på ca 10 000kr ! Känns dyrt men ja kanske har fel......

Du är på rätt spår, dock finns detchippare som klarar av att lyfta ut T4:ans mappar och implementera i ditt chip, men långt ifrån alla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 oktober 2009
#10
mrKekke skrev:
Det behövs alltså en om-mappning vid turbobyte? Annars kan det bli för varmt och smälta sönder ? och en mappning går på ca 10 000kr ! Känns dyrt men ja kanske har fel......

Det stämmer rätt bra...

Edit: Torpis var snabbare.
Senast redigerat av Busgrabb (18 oktober 2009)

Autotech

Cupra_
24 oktober 2009
#11
torpis skrev:
mrKekke skrev:
Det behövs alltså en om-mappning vid turbobyte? Annars kan det bli för varmt och smälta sönder ? och en mappning går på ca 10 000kr ! Känns dyrt men ja kanske har fel......

Du är på rätt spår, dock finns detchippare som klarar av att lyfta ut T4:ans mappar och implementera i ditt chip, men långt ifrån alla.

Tips på en sådan chippare?

163 Inlägg
24 oktober 2009
#12
tips på någon som kan överföra filer från t4 till 2.0T ?

Cupra_
24 oktober 2009
#13
yes

163 Inlägg
24 oktober 2009
#14
hehe asså jag undrar samma sak som du!!! big_smile

Cupra_
24 oktober 2009
#15
V-tec skrev:
hehe asså jag undrar samma sak som du!!! big_smile

Jaha fan vad dumt det kan bli ibland tongue

29 Inlägg
24 oktober 2009
#16
Tjena Grabbar!

Att plocka över en T4 snurra på en 2.0T blir/funkar kanon - så länge man skaffar en programvara för det!
( ca 5000.- )..

Jag rekomenderar att man tar en T4 turbo från  T4 01- ( något större ).

Om man har en T4 års mod 98 el 99 så vinner man ca 15-20hp genom att plocka på ett topplock från 00-wink


Mvh Patrik


29 Inlägg
24 oktober 2009
#17
V-tec skrev:
tips på någon som kan överföra filer från t4 till 2.0T ?

Förmodligen bara 2 som kan göra detta... + några till som tror att dom kan det roll

Hur som helst så är det inte samma komp förh. / cyl vol etc på dessa - så flytta mappar hmm

Mvh Patrik


163 Inlägg
24 oktober 2009
#18
2.0 t klarar av t14 snurran vill bara veta vem som kan flytta över t4:an mappar till min snurra?

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 oktober 2009
#19
V-tec skrev:
2.0 t klarar av t14 snurran vill bara veta vem som kan flytta över t4:an mappar till min snurra?

Patrik ovan fixar det. 0520-480520

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök