3586
Sök

850 T5 laddtryck

6 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
Hej

jag bytte ut orginalturbon 15G mot en 19T häromveckan, bilen gick klockrent ett tag men nu så har den börjat ladda för alldelles för mycket upp mot 1.4-1.5 bar, när man gasar fullt vid 3500 varv ungefär sen så sjunker den o lägger sig vid en 1 bar efter 4500 varv, fattar inte varför??? sen så har den börjar kännas riktigt slö under 3000 varv, den vill lixom inte dra iväg innan turbon har laddat på riktigt ordentligt men efter det så drar den på...

nån som har något bra förslag?

tacksam för svar...

5 710 Inlägg
28 oktober 2009
Bytte du programvara samtidigt?

MVH Jonas
..............

724 Inlägg
28 oktober 2009
Fixa ett nytt anpassat chip eller mappning...annars kommer det förbli så där. risk finns att du får fixa spridare och större lmm också.

8 250 Inlägg
28 oktober 2009
Kollat så att alla slangar är hela och sitter där dem ska? Ny wastegate? Povat med annan magnetventil? Rätt justerat grundladdtryck?

6 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
sitter ett bsr chipp i, jag har funderat på magnetventilen, men om den är paj kan väl inte laddet bli högre?
slangar och så är check, och wastegaten är ju ny så den borde ju funka ok tongue

BrEEze
28 oktober 2009
Rdag skrev:
sitter ett bsr chipp i, jag har funderat på magnetventilen, men om den är paj kan väl inte laddet bli högre?
slangar och så är check, och wastegaten är ju ny så den borde ju funka ok tongue

Du har inte tänkt på att chippet kasnke inte är anpassat till den turbon du bytte till?

6 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
turbon är ju inte mycket större, bara större avgasdel om jag fattat rätt, det borde ju inte påverka laddtrycket...?

724 Inlägg
28 oktober 2009
jo det gör det.

8 250 Inlägg
28 oktober 2009
Rdag skrev:
turbon är ju inte mycket större, bara större avgasdel om jag fattat rätt, det borde ju inte påverka laddtrycket...?

Det är kompresordelen som är större. Och det påverkar inte trycket. Men om magnetventilen kärvar så kan man få konstigt tryck om man den inte reglerar som styrboxen vill. Men som sagt, är grundtrycket rätt injusterat? Annars kan det ställa till med en del mysko saker.

5 710 Inlägg
29 oktober 2009
Marlboroman skrev:
Rdag skrev:

Det är kompresordelen som är större. Och det påverkar inte trycket.

Inte trycket nä men luftmassan.
Att åka runt med en 3 nummer större kompressor än original utan att anpassa programmet är enligt mig idioti.
Att den dessutom är chippad gör bara saken sämre.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

6 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
hm ida när jag körde bilen hem från jobbet gick den helt ok, stannade precis vid 1.1 hela vägen...

vet inte om grundtrycket är rätt, hur kollar man det?

ska testa med en annan magnetventil

8 250 Inlägg
29 oktober 2009
jonTe skrev:
Marlboroman skrev:
Rdag skrev:

Det är kompresordelen som är större. Och det påverkar inte trycket.

Inte trycket nä men luftmassan.
Att åka runt med en 3 nummer större kompressor än original utan att anpassa programmet är enligt mig idioti.
Att den dessutom är chippad gör bara saken sämre.

mvh Jonas

Ska man va riktigt noga så skiljer det ju "bara" i syresättningen av luften eftersom luftvolymen är konstant. Men det kanske va det du menade. Sen är ju styrboxen adaptiv och tål en del bråkande. Vill man få ut nåt vettigt av bytet så är ju en anpassad programvara (och helst större spridare och kanske några saker till) bättre såklart, men det är ju å andra sidan inget absolut krav.

Rdag skrev:
vet inte om grundtrycket är rätt, hur kollar man det?

Man rycker ur kontakten till magnetventilen (eller så får man dra en slang direkt från insuget till wastegateklockan och plugga slangen som går från magnetventilen till wastegaten), och så ska den ladda 0,4 bar som mest opm allt är rätt.

6 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
aokej, får testa det oxå då, tack för svaren.

Sök