3895
Sök

svetsa med tig. -hur svårt är det.

104 Inlägg
28 augusti 2006
om jag skulle ha svetsat i någon bil skulle jag ha tagit en MAG eller MIG.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
28 augusti 2006
Jo klart de är de bästa men de går fortfarande med TIG o pinne...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

104 Inlägg
28 augusti 2006
jo visst går de.. men med pinne kan de vara svårt att svetsa 0,8 plåt med

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
28 augusti 2006
Jo men omöjligt är de inte om man verkligen KAN svetsa..!

452 Inlägg
28 augusti 2006
Jag utbildar mig till svetsare sedan 1 år tillbaka.
Har då gått igenom pinne, mag med homogen och rörtråd + tig.
Kört 2mm plåt och håller på nu med 5mm plåt ..

Tig är riktigt lätt att syssla med! Tar ju ett litet tag innan får kläm på det men när det väl rullar på så sitter det! Har flera stycken i skolan som sliter och drar sig i håret av ren frustration men men tongue 5mm kunde man lika bra dra med mag .. 3 strängar med tig .. lite små kämpigt att få roten bra .. men jag började typ precis med det. Efter detta övergår jag till rör sen rostfritt.
Testat svetsa lite rostfritt innan och det är smidigt som fasiken!

Min lärare säger att tig är för kärringar big_smile
Det skall vara pinne eller mag där det händer lite iaf när man väl sätter i gång, hahaha!
0,8mm plåt med pinne kanske inte är att rekommendera .. funkar säkert men fan inte de lättaste!
TIG är mer finlir .. fint skall de va .. litet och nätt lixom ..
Pinne och mag är bara rent köttande .. tongue Tjocka plåtar, smutsigt och extremt manligt, hehe
Senast redigerat av Raised (28 augusti 2006)

914 Inlägg
28 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Ronnie.L skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Tig är bland det lättaste man kan köra om man kan svetsa någorlunda hyffsat innan. Köp en MMA  istället! Finns en Kemppi Minarc 150 som är riktigt bra! Värd alla pengarna! Liten o smidig! Kan du använda överallt men de krävs bra med erfarenhet! Men köper du en sån har du en bra början...

mma? det är väll mest balkar och sånt man har nytta av den ? Blir nog inte så bra om man har en sån till plåtjobb och sånt vilket det verkar vara det han vill ha svetsen till om han funderar på en tig eller mig svets.

NEJ verkligen INTE! Du kan svetsa allt från 1,6mm plåt till balk om du så vill! Lika bra till allting! Vi kör endast med dessa svetsar och de funkar skitbra!

hmm vart på bilen har du 1,6mm plåt på nån som är nyare än årsmodell 1980 ?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
29 augusti 2006
Ronnie.L skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Ronnie.L skrev:

mma? det är väll mest balkar och sånt man har nytta av den ? Blir nog inte så bra om man har en sån till plåtjobb och sånt vilket det verkar vara det han vill ha svetsen till om han funderar på en tig eller mig svets.

NEJ verkligen INTE! Du kan svetsa allt från 1,6mm plåt till balk om du så vill! Lika bra till allting! Vi kör endast med dessa svetsar och de funkar skitbra!

hmm vart på bilen har du 1,6mm plåt på nån som är nyare än årsmodell 1980 ?

Jag drog till 1,6mm för de är ju inte så många som kan svetsa under den tjockleken! snälla nån

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
29 augusti 2006
Raised skrev:
Jag utbildar mig till svetsare sedan 1 år tillbaka.
Har då gått igenom pinne, mag med homogen och rörtråd + tig.
Kört 2mm plåt och håller på nu med 5mm plåt ..

Tig är riktigt lätt att syssla med! Tar ju ett litet tag innan får kläm på det men när det väl rullar på så sitter det! Har flera stycken i skolan som sliter och drar sig i håret av ren frustration men men tongue 5mm kunde man lika bra dra med mag .. 3 strängar med tig .. lite små kämpigt att få roten bra .. men jag började typ precis med det. Efter detta övergår jag till rör sen rostfritt.
Testat svetsa lite rostfritt innan och det är smidigt som fasiken!

Min lärare säger att tig är för kärringar big_smile
Det skall vara pinne eller mag där det händer lite iaf när man väl sätter i gång, hahaha!
0,8mm plåt med pinne kanske inte är att rekommendera .. funkar säkert men fan inte de lättaste!
TIG är mer finlir .. fint skall de va .. litet och nätt lixom ..
Pinne och mag är bara rent köttande .. tongue Tjocka plåtar, smutsigt och extremt manligt, hehe

Öhhh okej.... =/ Du verkar inte kunna mkt du precis... *Tjocka plåtar*?? Okej... Vad kör du vitt rör med då?? Mag?? Haha! Mm visst läraren ska man ju lyssna på... haha nee skulle inte tro de!  Han sa till mig att fjärren var till för kärringar och  aldrig används.... hmm... På firman använder vi våra dagligen vid varenda svets! SÅ bra är tydligen lärare!

Sök