3411
Sök

Hur vet jag om turbon får smörning? Saab 9.3 2.0t 99

273 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Undrade tidigare vad som va fel på min turbo. Plockade ner allt och såg att turbinen inte snurrade. Antagligen skurit. Är det vanligt att en orginal turbo på saab 2.0t 9.3 skär? På nedre delen av turbon kopplas en lite tjockare slang som sedan leder in i motorblocket. tror att de kan vara olje returen. När ja lossade på den ran de varken olja från motorn eller från turbon. Min fråga e om de måste vara ett högt tryckför att oljan ska passera eller om det är stopp någonstans??
Senast redigerat av Zand (31 oktober 2009)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 oktober 2009
#2
hmm går den sönder går bilen skit och oljan åker ut igenom avgasröret.

2slow

1 513 Inlägg
29 oktober 2009
#3
visst kan de vara snurran de e inte så enkelt så WG staget trillat av??


273 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#4
de ryker inte eller något från röret. drar ingen olja. känns abra som turbon inte jobbar. Hur kan jag på lättast sätt se om turbon funkar som den ska elelr inte?
Senast redigerat av Zand (29 oktober 2009)


1 513 Inlägg
29 oktober 2009
#5
ta av DP eller insugs snorklen å känn så den går runt den kan ha skurit också inget som säger att olja å vatten måste spruta


5 089 Inlägg
29 oktober 2009
#6
Kanske bara hål i en tryckslang? eller trillat av helt enkelt.

\Lindgren

273 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#7
insug snorkeln e nog lättast att ta sig förbi. får väl gå ner o se efter=) om den har skurit fast så är det väl lika bra att fixa en ny då


Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
29 oktober 2009
#8
Clipset till wg klockan brukar rosta bort, kolla det först.

Lite för mkt är precis lagom.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 oktober 2009
#9
Två grejor kan göra att allt "tryck" i bilen försvinner rätt av:

1. Clipset som håller WG-staget ramlar av och därmed trillar även staget av och laddtrycksregleringen funkar inte.

2. Kontakten till magnetventilen har lossnat och då funkar inte laddet heller utan det stannar vid slutet på vita markeringen eller på noll bar om man har laddtrycksmätare.


Finns ju mer som kan strula till det men dom två är iaf dom absolut vanligaste.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

152 Inlägg
29 oktober 2009
#10
Mja...håller med. Kolla allt du ser utanpå å känn efter om det kan röra på sej, inte glappar o.s.v.
Sen är det väl APC på såna där? Kolla alla slangar så att de är täta, likaså alla ev. kontakter.
SEN kan du börja fundera på om det är insidan det är fel på.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 688 Inlägg
29 oktober 2009
#11
Kolla säkringen till apc-enheten,  är den trasig så laddar bilen ytterst lyte, endast grundtrycket via wastegatefjädern som jag förstått det. Min 9-3 gick som en pottaskit utan säkringen iaf.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

273 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#12
vart sitter denna APC enheten eller kontakten till magnet ventilen som ska kollas?


371 Inlägg
29 oktober 2009
#13
Magnetventil finns det ingen på den bilen iom att det är en lättrycksturbo. Jag tror på wg-stången smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

3 295 Inlägg
29 oktober 2009
#14
Säger som alla andra, kolla wastegate stången om den har hoppat av wink


5 710 Inlägg
30 oktober 2009
#15
Sedan kan man inte förvänta sig  nått "turbodrag" i en 154hästare.
Laddtrycket är 0.4 bar och det känns knappt.
Men ett kik på staget skadar ju inte då det som sagt är en vanlig orsak till att de laddar 0.
Mäta är ju inte heller fel.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
30 oktober 2009
#16
Sedan kan man inte förvänta sig  nått "turbodrag" i en 154hästare.
Laddtrycket är 0.4 bar och det känns knappt.
Men ett kik på staget skadar ju inte då det som sagt är en vanlig orsak till att de laddar 0.
Mäta är ju inte heller fel.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

273 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
#17
staget satt ordentligt. rörde sig i sidled som den skulle. Kopplade laddtrycksmätare och på den visar den -0.6, sedan vid gas pådrag hamnar den precis under 0-. Nör orginaldumpen plockas bort så känner man bara sug från motorn. Ingen luft som pyser ut när man gasar.


3 295 Inlägg
30 oktober 2009
#18
då går den alltså som den ska wink


273 Inlägg
31 oktober 2009
Trådstartare
#19
Ny fråga! se högst upp smile



Sök