OM jag köper en bil på avbetalning och sen säljer den till någon annan, då får ju den personen med mitt "lån" men om denna personen har betalningsanmarkningar vad händer då?
OM jag köper en bil på avbetalning och sen säljer den till någon annan, då får ju den personen med mitt "lån" men om denna personen har betalningsanmarkningar vad händer då?
Förmodar du menar ett billån som den nya ägaren ska ta över?
Den nya ägaren får inte med billånet med automatik som du säger eftersom det är kopplat till låntagaren (dig själv) men man kan ansöka om att få flytta över billånet till annan person men det normala i sånna här fall är att nya ägaren inte får kredit dvs att han inte kan ta över billånet utan det står kvar på dig själv. Det bör även vara så att inte ens ett ägarbyte går att utföra pga att billån kräver normalt att låntagaren och den registrerade bilägaren är samma person.
Tja tänkte höra om någon vet om jag kan stå för lånet/finansieringen på bilen och morsan stå på själva bilen med tanke på hög försäkringom jag själv ska stå för den
tacksam för svar mvh emil
Tror du att vi andra vill vara med och finansiera din skenförsäkring?
undrar hur de blir om man vill köpa en bil till nån annan? de går alltså inte o vara snäll mot nån annan?
A vill köpa en bil till B
A står på lånet o har bilen som säkerhet.
Men B står som ägare samt betalar skatt försäkring o dylikt.
??
Klart att du kan köpa en bil och ge bort den, men inte med ett lån där bilen står som säkerhet. och vem är så dum att man köper något för att ge bort utan att kunna betala det kontant.
Är ju lika idiotiskt som att åka på semester med lånade pengar
Spontant tycker jag det är många varningsklockor som ringer här.
Först har man inte råd att köpa bilen utan att ta lån, och sen har man inte råd att försäkra den utan måste skenförsäkra på förälder. Att man köper en bil på kredit är en sak, det förstår jag att folk gör om dom har goda marginaler på sina inkomster/utgifter. Men det trådskaparen menar på här tycker jag verkligen pekar på att bilen är för dyr. Välj en billigare bil som du har råd med.
Spontant tycker jag det är många varningsklockor som ringer här.
Först har man inte råd att köpa bilen utan att ta lån, och sen har man inte råd att försäkra den utan måste skenförsäkra på förälder. Att man köper en bil på kredit är en sak, det förstår jag att folk gör om dom har goda marginaler på sina inkomster/utgifter. Men det trådskaparen menar på här tycker jag verkligen pekar på att bilen är för dyr. Välj en billigare bil som du har råd med.
Håller med i ditt inlkägg. En bra ide innan man köper bil på kredit är att se hur mycket man kan spara per månad, kan man spara tex 4000 i månaden utan problem så borde man även kunna amortera den summan. Har man små marginaler är det bättre att spara och handla kontant.
handlar nog inte alltid om att folk inte har råd o betala..
det är mer att de e helt otroligt att man ska behöva betala bilens värde på ett år. När man sedan sitter där på pottan o diskuterar hur många pengar man ska få för sin bil för den blivit snodd etc. o inte ens får ut hälften av vad bilen var värd.