3910
Sök

Ta buss-körkort ?

204 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#1
Funderar på att ta buss-körkort. Mest för att ha som merit när jag söker jobb.
Har ABC-behörighet som det är nu.

Men hur är det med "vanliga" bussar. Har dom flesta normal manuell växellåda eller är det lådor
med hög/lågväxel och annat?

Köra buss i övrigt? Är det några andra konstigheter förutom att det är stort fordon som man ska ratta och därmed kunna kontrollera.

Skriver man nytt särskilt teoriprov för D-behörigheten?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 september 2009
#2
är oftast någon form av split/range låda på bussar, men dom nyare har ofta en automat eller halvautomatisk växellåda,
Tror det är mer meriterande att ha ABECE kort än att bara ha ABCD, lägg hellre ner pengarna på släp istället för buss smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
6 september 2009
#3
helt omöjligt att svara på smile

allt från 6växlade H-lådor till 8växlade slaglåda och div hel och halv aut lådor

dom som vi har på vårat jobb är
6växlad h-låda (trycklyftstyrd)
8växlad slaglåda (2delar en hög och en låg som man får trycka till med spaken för att aktivera)
halv automatiska lådor enbart koppling men möjlighet att välja växel manuellt

sen små bussarna är vanliga 5 och 6växlade h-lådor

buss teorin måste man skriva
inte speciellt krånglit betydligt mycket enklare än B teorin smile

nackdelen att privat ta kortet är att man i princip inte får köra någonstans med kortet enbart 5mil från utgångspunkten
finns dock skolor att gå där man får yrkeskompetens bevis och allt som behövs
gick själv en sån skola när jag tog mitt D-kort
och vill man så finns det ganska rikligt med jobb
jag siktade ganska högt och vägrade sitta och köra stadsbuss
kör nu skolbuss på vardagarna (visst det låter jobbigt men riktigt guldkörnignar)
sen när tid finns kör jag beställningstrafik allt från Silja buss till idrottskörningar och vanlig turism osv

helt okej att jobba med betydligt skojigare än att köra lastbil eftersom man för det mesta slipper dessa tok körningar man får göra med lastbil eftersom passagerarna inte orkar sitta hur länge som helst i bussen smile

ska oxå tillägga att det är ganska mycket svårare att köra buss än vanlig lastbil
eftersom man aldrig har dom där 2-2.5meter överhäng åt alla håll vilket kräver att man klarar av att göra mer än 1sak samtidigt smile
tex så drar röven 2.5meter rakt åt sidan när man kliver iväg med fullt rattutslag på en buss med styrbar boggie vilket många inte riktigt förstår så div saker som står brevid brukar få sig lite smällar smile
Senast redigerat av Growe (6 september 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

9 108 Inlägg
7 september 2009
#4
Tror nog också det är mer meriterande att ha släp-behörigheterna. Visst kanske dom blir imponerade att du jobbat med massa olika saker men dom kanske även tror att du tröttnar snabbt som fan på det du gör? wink


7 275 Inlägg
7 september 2009
#5
MilleN skrev:
Tror nog också det är mer meriterande att ha släp-behörigheterna. Visst kanske dom blir imponerade att du jobbat med massa olika saker men dom kanske även tror att du tröttnar snabbt som fan på det du gör? wink

Därför skriver man ett riktigt CV så arbetsgivaren inte behöver oroa sig över något wink


4 005 Inlägg
7 september 2009
#6
En viktig sak som du ska tänka på när du kör upp för buss är att ha en med halvautomat (med koppling) och inte helautomat.

Många nya bussar är ju automatlådor rakt igenom, men många äldre är ju inte det, så om du har ett kort med manuell låda så är du ännu mer eftertraktad.

Ska du köra någonting annat än stadstrafik så över du ett yrkeskompetensbevis för buss, alla prov finns att göra på vägverket. Vet inte om man får göra det privat hos eximinator (skola) längre.

Klurigaste med buss är ju som sagt allt överhäng överallt. Ta det bara lite lugnt och ta ut gott om plats så löser det sig. O kör försiktigt o mjuikt så får du glada passagerare som sjunger en busschaffööör.. en busschafför... en glad busschafööör.. smile


482 Inlägg
30 oktober 2009
#7
funderar också på att ta D-kort , tänkte på en annan ska får man köra c-korts reggade bilar o husbilar på det? Kan man regga om En bil lr husbill till d-kort annars?

just real power
no turbo shit

4 005 Inlägg
31 oktober 2009
#8
snackcalahan skrev:
funderar också på att ta D-kort , tänkte på en annan ska får man köra c-korts reggade bilar o husbilar på det? Kan man regga om En bil lr husbill till d-kort annars?

hmm! Du kanske ska klura lite på vad "C-korts reggade bilar o husbilar" betyder egentligen? smile

Anledningen till att man omreggar bussar till lastbilar är att bland annat för att man ska kunna köra det på C-kort och lite annorlunda regler gällande vikter, passagerare m.m.

Sålänge du ska köra under 9 passagerare, så är det bättre att fordonet är inregistrerat som tung lastbil.


482 Inlägg
31 oktober 2009
#9
linuslinje skrev:
snackcalahan skrev:
funderar också på att ta D-kort , tänkte på en annan ska får man köra c-korts reggade bilar o husbilar på det? Kan man regga om En bil lr husbill till d-kort annars?

hmm! Du kanske ska klura lite på vad "C-korts reggade bilar o husbilar" betyder egentligen? smile

Anledningen till att man omreggar bussar till lastbilar är att bland annat för att man ska kunna köra det på C-kort och lite annorlunda regler gällande vikter, passagerare m.m.

Sålänge du ska köra under 9 passagerare, så är det bättre att fordonet är inregistrerat som tung lastbil.

Okej tack då klarna det lite smile Då borde det inte vara några problem o regga om alltså? så länge det stämmer med sittplatser o så. Tänkte på det nån annan skrev om automat o manuell , är det olika kort för dom? om man tar för manuell får man köra automat då också?

just real power
no turbo shit

4 005 Inlägg
1 november 2009
#10
snackcalahan skrev:
linuslinje skrev:
snackcalahan skrev:
funderar också på att ta D-kort , tänkte på en annan ska får man köra c-korts reggade bilar o husbilar på det? Kan man regga om En bil lr husbill till d-kort annars?

hmm! Du kanske ska klura lite på vad "C-korts reggade bilar o husbilar" betyder egentligen? smile

Anledningen till att man omreggar bussar till lastbilar är att bland annat för att man ska kunna köra det på C-kort och lite annorlunda regler gällande vikter, passagerare m.m.

Sålänge du ska köra under 9 passagerare, så är det bättre att fordonet är inregistrerat som tung lastbil.

Okej tack då klarna det lite smile Då borde det inte vara några problem o regga om alltså? så länge det stämmer med sittplatser o så. Tänkte på det nån annan skrev om automat o manuell , är det olika kort för dom? om man tar för manuell får man köra automat då också?

Ska du ta buss-kort, satsa som sagt på manuell. Då får du köra automatlådorna med men inte tvärtom. Många firmor säger blankt nej till folk som inte har kort för båda.


8 883 Inlägg
1 november 2009
#11
linuslinje skrev:
snackcalahan skrev:
linuslinje skrev:
hmm! Du kanske ska klura lite på vad "C-korts reggade bilar o husbilar" betyder egentligen? smile

Anledningen till att man omreggar bussar till lastbilar är att bland annat för att man ska kunna köra det på C-kort och lite annorlunda regler gällande vikter, passagerare m.m.

Sålänge du ska köra under 9 passagerare, så är det bättre att fordonet är inregistrerat som tung lastbil.

Okej tack då klarna det lite smile Då borde det inte vara några problem o regga om alltså? så länge det stämmer med sittplatser o så. Tänkte på det nån annan skrev om automat o manuell , är det olika kort för dom? om man tar för manuell får man köra automat då också?

Ska du ta buss-kort, satsa som sagt på manuell. Då får du köra automatlådorna med men inte tvärtom. Många firmor säger blankt nej till folk som inte har kort för båda.

Finns det verkligen 2-olika D-kort? Jag har då inget tilläg på mitt vad beträffar automat eller manuel är iofs 20år sedan jag tog mina behörigheter så det kan ju ha ändrats.
Hittar ingen info om det heller när jag Googlat en stund.
Har du en källa till ditt påstående?
Senast redigerat av Hamilton (1 november 2009)

Fotograf på tierpidag.se

KINGU
65 Inlägg
1 november 2009
#12
Mycket enkla regler finns där.
1: Har du kört upp med en manuel buss får du köra både manuel och automat.
2. Har du kört upp med automat buss får du BARA köra automat och inte manuel detta framgår av tillägg i körkortet sk begränsning.

Alla vägar går via Bmw M3.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
1 november 2009
#13
m3_kosova skrev:
Mycket enkla regler finns där.
1: Har du kört upp med en manuel buss får du köra både manuel och automat.
2. Har du kört upp med automat buss får du BARA köra automat och inte manuel detta framgår av tillägg i körkortet sk begränsning.

detta gäller även för B-kortet.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

German Engineering
9 083 Inlägg
1 november 2009
#14
Jag funderar också på att ta buss-körkort, verkar vara ett spännande jobb smile Alltid bra med meriter ifall man söker jobb senare smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

4 005 Inlägg
1 november 2009
#15
m3_kosova skrev:
Mycket enkla regler finns där.
1: Har du kört upp med en manuel buss får du köra både manuel och automat.
2. Har du kört upp med automat buss får du BARA köra automat och inte manuel detta framgår av tillägg i körkortet sk begränsning.

Mycket bra svar, jag känner att jag inte behöver svara på tidigare talare. smile

Skillnaden mellan B och D (förutom att det är samma regel ang begränsning) är väl att det kanske är lite MER förödande att köpa bussutbildning, göra alla prov, köra upp, göra yrkeskompetensproven och utbildningen och sen så får man inte köra bara för att man har kört upp med automat.

Jag körde upp med en semiautomat, den var väldigt trevlig. Som en SMG-låda (växel upp eller växel ner) fast med koppling och en smart knapp man trycker så väljer lådan själv vilken växel som passar bäst för den hastigheten och anpassade varvet. Det blev väldigt proffsiga växlingar vilket jag fick beröm för... heh,



Sök