4162
Sök

Grundläggande info om B230ET

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja.
För ett tag sedan fick jag rem ras på min 16v. och har nu fått mig en B230ET som skall hängas i. Bytet är redan gjort och väntar på besiktning.

Men vet absolut inget om denna motor förutom att de ligger en 531 topp ( ej bearbetad )
Finns de något man bör veta om denna motor innan man börjar med att lägga in ett chipp eller liknande, med tanke på stakar och kolvar.

vad mycket klarar stakarna av samt kolvar.
vad långt hänger insuget med innan man får modda om de.
vad mycket klarar turbon av i ladd och när är de dags att uppgradera den. ( vid ett visst hk )
Senast redigerat av XeptiQ (24 oktober 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 oktober 2009
#2
ja den går inte igenom besiktningen. vad är det du nvill veta om den då? att den har kassa stakar vet du ju redan

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
ja den går inte igenom besiktningen. vad är det du nvill veta om den då? att den har kassa stakar vet du ju redan

Vet och vet att den har kassa staker de fick jag reda på av en kompis, men vad långt hänger de med,
och sen att den går i genom bes orginal. Har redan kollat ut detta, har avgascertifikatet på motor och har tagit den som ett helt paket. var inne med de förra veckan och fick ett par 2:or som jag ska rätta till sen är de klart

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 oktober 2009
#4
vad är det för årsmodell på motorn?
stakarna pallar typ inte strax   efter 1,0 bar så blir dom krökta
insug hänger med till över 300hk ialla fall
turbon han du ställa på max 0,9-1,0 bar innan den börjar trycka in varmluft i motorn å du förlorar hästar istället, intercoolern brukar ge upp där också

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

13 Inlägg
24 oktober 2009
#5
jag hade en 745t 89 och jag körde nästan 1 år med 1,2 i ladd. jag hade en snurra från 850 t5, a-kam,eget byggt grenrör,tilläggssprut


13 Inlägg
24 oktober 2009
#6
glömde att skiva en större ic


Whatever :)
1 652 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#7
qvick82 skrev:
jag hade en 745t 89 och jag körde nästan 1 år med 1,2 i ladd. jag hade en snurra från 850 t5, a-kam,eget byggt grenrör,tilläggssprut

okej de låter ju bra de men de var en 89:a min är en 84:a smile så vet inte skillnanden på stakarna.. dina kanske verkar vara i bättre stål?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#8
Okej,
Motorn är en 84:a...
laddet är ju helt okej då, tänker inte ladda så mycket. så 1.0 bar räcker just nu iaf.


turboforssen skrev:
vad är det för årsmodell på motorn?
stakarna pallar typ inte strax   efter 1,0 bar så blir dom krökta
insug hänger med till över 300hk ialla fall
turbon han du ställa på max 0,9-1,0 bar innan den börjar trycka in varmluft i motorn å du förlorar hästar istället, intercoolern brukar ge upp där också

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

128 Inlägg
25 oktober 2009
#9
har sett orginal insug på 700hk motorer med.. men dina stakar tål knappt chipstrimning, riktigt mög. Minsta lilla spikning sen kan de va kört.

Burn IF performance

Whatever :)
1 652 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#10
vampyren skrev:
har sett orginal insug på 700hk motorer med.. men dina stakar tål knappt chipstrimning, riktigt mög. Minsta lilla spikning sen kan de va kört.

ah okej, de är såpass, men är de likadant med kolvarna med då?
är ju lika bra att byta stakar och kolvar samtidigt då..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#11
qvick82 skrev:
jag hade en 745t 89 och jag körde nästan 1 år med 1,2 i ladd. jag hade en snurra från 850 t5, a-kam,eget byggt grenrör,tilläggssprut

jo d et går att kora med 1,2 i ladd men rev du ner motorn å kolla hur stakarna såg ut ? så här såg mina stakar ut men ett pik ladd på 1,3 bilen gick fortfarande bra
https://www1.garaget.org/gallery/archive/59194/569590_a90l76.jpg

vad är det för  hk du satsar på ? original kovarna hänger med en bra bit dom med , så länge det inte spikar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

71 Inlägg
2 november 2009
#12
Lånar tråden lite .

Kan man sätta i FT stakar i ett b230et block för att få det att hålla??kan man även i så fall köra med original kolvar till detta block??

Tack på förhand

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#13
_ninen skrev:
Lånar tråden lite .

Kan man sätta i FT stakar i ett b230et block för att få det att hålla??kan man även i så fall köra med original kolvar till detta block??

Tack på förhand

ja

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök