3000
Sök

Felkod: Magnetventil/Turbotrycksgivare v70 TDI -99/00

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
Hallå!

Nu söker jag några turbo experter som man själv inte är.. tongue

Motorelektronik lampan började lysa och jag diagnoserade bilen, Fick upp en felkod på Magnetventilen/Turbotrycksventilen..

Köpte ut en ny magnetventil och monterade, släckte lampan och när man åkte hem tändes lampan igen mad

Bilen går i ett så kallat nödläge och blir slö, turbon och bilen i övrigt går riktigt bra ända fram till att nödläget slås i och bilen blir som sagt slö!

Som sagt har magnetventilen bytts ut och börjar fundera om alla vaccum slangarna sitter rätt och är dragna rätt nu hmm

och även vad fler alternativ det finns att fixa felet eller va jag ska kika efter.. om en spricka i en slang finns, tänds då lampan och varnar för magnetventilen då slangarna går igenom den, den skysterar ju tryck osv??

Hur mycket behövs för att lampan ska tändas, ett litet hål eller en stor spricka i en slang..?

Felsöker och får endast upp ett fel på magnetventilen så den hittra ju inga andra fel så som läckage eller att den tappar tryck vid någon slang..

Hoppas det blev något vettigt skrivet men hoppas jag kan få någon hjälp!
Ska åka in till en verkstad så får de kolla lite närmre nu på måndag.. men söker nu eran hjälp om någon kan ha erfarenhet av detta.. sad

Håller tummarna!
Mvh Kim


1 Inlägg
5 november 2009
#2
gör en puminställning garanterat felet på bilen

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#3
cb84 skrev:
gör en puminställning garanterat felet på bilen

Puminställning? tongue

Tänkte om de är rättstavat eller ska de vara pump inställning? Bara för att vara 100%

Tacksam för ditt svar! ska kollas upp!
Mvh Kim


Turbotekniker
54 Inlägg
5 november 2009
#4
Kolla lite noggranare vad felkoden säger. Jag skulle tro att felet är att turbon lämnar ett för högt laddtryck vilket sätter bilen i nödläge för att undvika motorskada.

Om du har en VNT turbo så är det ofta kärvande VNT funktion eller klocka vilket kräver utbytes eller en renovering. Med vanlig wastegateklocka så kan det vara läckande slang till wastegaten eller tex trasig wastegateklocka eller att luckan/armen fastnat av någon orsak.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#5
Airtune skrev:
Kolla lite noggranare vad felkoden säger. Jag skulle tro att felet är att turbon lämnar ett för högt laddtryck vilket sätter bilen i nödläge för att undvika motorskada.

Om du har en VNT turbo så är det ofta kärvande VNT funktion eller klocka vilket kräver utbytes eller en renovering. Med vanlig wastegateklocka så kan det vara läckande slang till wastegaten eller tex trasig wastegateklocka eller att luckan/armen fastnat av någon orsak.

Tackar för den infon smile
Men ska lämna in bilen på måndag, funderar då på hur de ska kunna se vidare i felkoden? tongue

Är en blåst billackerare så funderar bara.. de som kan detta verkar ju kunna se allt.. men den slås ju in i nödläget för att den får förhögt turbotryck enligt förra ägaren..

Men jag får fråga va de får fram för felkod de som kan detta.. annars brukar vi bara koppla in en lampsläckar "Data" och släcka lampan och den hittar ju bara magnetventilen som är felet.. men ska kika vidare! smile

Vet inte om det är en VNT turbo på men ska ta reda på det. är ju iallefall orginal allt och inge chips här inte tongue
Tackar för svaret och hoppas det löser sig snart!
Mvh Kim



Sök