3220
Sök

Inkoppling av Lamda i styrsystemet?

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Vart och regbesiktiga bilen idag. Fick avslag pga att min kat inte var inkopplad och att den inte fungerade pga av de.

Motor är en B230ET, med styrsystem Motronic 1,8. Någon som vet hur jag kopplar in detta i systemet och får bilen att gå riktigt?

CO halten är juster bar på denna modell och visar 3,0 ( 3,5 ) HC
Tacksam för alla svar och ideer...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
#2
ET använder inte varken katalysator eller lambda.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#3
Nej jag vet detta, men enligt besiktingen så vill de ha avgascertifikatet och jag visade upp detta och de gick inte med de heller... ringde även SRFO om detta och dem gick ju inte att prata med för de var ju lika " borta " som dem på besiktningen.


NITROUS skrev:
ET använder inte varken katalysator eller lambda.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 november 2009
#4
var för bilmodell och årsmodell försöker du regbesikta med en ET då? är det motorbyte du gjort lär du ha en motor med hela avgasreningssystemet som använder katalysator från början, exempelvis FT/FK.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#5
Det är en Volvo 740 -88 GLT 16v som rasade för mig för ett par månader sedan.
så jag hängde i en B230ET med alla boxar m.m.
Enligt SRFO så skulle jag har kvar min katt från 16v till det nya men den går ju inte att koppla in i systemet vad jag vet just nu.



Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!


Det är detta jag har gjort...

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.


Men det kanske ska var så här? De var ju dåliga på att förklara vad jag skulle göra utan de sa bara fixa detta så ordnar de sig neutral ?

NITROUS skrev:
var för bilmodell och årsmodell försöker du regbesikta med en ET då? är det motorbyte du gjort lär du ha en motor med hela avgasreningssystemet som använder katalysator från början, exempelvis FT/FK.
Senast redigerat av XeptiQ (9 november 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

driftsättare
169 Inlägg
9 november 2009
#6
det jobbiga för dig nu är väl att det inte går med bara motorbyte till en sådan gammal motor för din bil är nyare än -75 och då är det motor med katalysator orginal och lambdastyrning orginal som gäller för o regga som motorbyte om du inte kan skaka fram avgasintyg ifrån volvo på den motormodellen och då ska det sitta ett orginalavgassystem tillhörande bil och nya motorn med kat då bilen är ifrån 88 men lycka till o få fram de papprerna går inte på VAG iallafall hehe


driftsättare
169 Inlägg
9 november 2009
#7
har du avgaspapper på den motorn så ska det gå bara en dum besiktningsgubbe som tror han vet i såfall tyvärr


1 758 Inlägg
9 november 2009
#8
Byta till motor utan kat är i praktiken kört på en Volvo av den årsmodellen. Teoretiskt ska det gå om du får tag i ett avgascert, men det får du inte, eftersom Volvo är riktigt griniga med att ge ut papper. Jag är en av alla de som försökt, men enda chansen verkar vara om det är en importbil du ska regbesikta. Då kan de gå med på att skriva ut ett avgascert - om du kan uppge chassi- och motornummer som stämmer mot deras databas.
Om du däremot tar en motor som har kat och lambdareglering original så slipper du krav på avgascert.
Senast redigerat av schnauz (9 november 2009)

Whatever :)
1 652 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#9
Jo de vet jag och avgascert har jag... men de gick inte ändå..
men tänkte göra en liten fuling, eller aa polaren ville de smile eftersom de går att justera CO på denna så kan man ju ställa ner den till 0.5-1.0 och sen dra in lamdasladden till kabelhärvan och tejpa fast den där... då bör den ju gå igenom?
Menar de, fast lamdan inte visar något så kan jag ju ändå justera CO manuellt. och de är ju de som kommer att visas på panelen när de läser av den... ?

jooeell skrev:
har du avgaspapper på den motorn så ska det gå bara en dum besiktningsgubbe som tror han vet i såfall tyvärr
Senast redigerat av XeptiQ (9 november 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök