Amazonklubbens forum skrev:
Extraktorröret på bilden funkar nog alldeles utmärkt. Det är den typen av rör man kör med i klassiska rallycupen enligt Appendix K. Där klarar de värsta av att få ut bortåt 150hk med B18 och dubbla SU.
Ett grenrör av den där typen skulle enligt Volvo R-sport katalogen från tidigt 80-tal ge 4hk till på mellanregister. Original gjutjärnsgrenröret från -67 och framåt med dubbla utlopp gav högre toppeffekt på maxvarv men mindre på mellanregister.
På den nyare typen av extraktorrör som tillverkas av Timos Motor och säljs av flera olika trimfirmor går de mittre rören utanför de från sidorna. Skillnaden l längd på rören blir då mindre. Jag vet dock inte hur stor skillnad det gör.
Dessa rör finns i 3 olika dimensioner för "lite -mera - mycket" trimmad motor.
Någon av de andra här på forumet kanske kan förklara till vilka motorbyggen det ena eller andra funkar bäst.
Köper du ett begagnat rör, kolla att det inte är bucklor på rören som stör flödet och att röret inte är skevt eller har slagit sig. Bäst är att kolla att alla flänsar mot toppen ligger absolut plant. bästa är at skruva fast det mot en topp utan insugsröret och känna runt flänsarna med bladmått.
Surfa runt lite på det här forumet så hittar du en hel del matnyttigt.