3647
Sök

Steg 3 chip till en saab 9-3 årsm 00!?

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#1
hej! är sugen på steg 3 till saaben! har i dagsläget! steg 1. så jag har redan halvsats avgasystem, och magnetventil. det som behövs till steg 3 är då alltså downpipe och steg 3 programvaran? undrar nu hur mycket det kan kosta att lämna in bilen och få steg 3? kan väll inte bli så himla dyrt. tänkte lämna in den på bsr! mvh

volvo 740:)

1 210 Inlägg
8 november 2009
#2
Enklast är väll att gå in bsr hemsida och kika så får du ett hum vad de kostar... wink
sen vad har du för steg 1 i den nu är de oxå bsr??

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#3
det är steg 1 från bsr som sitter i nu ja!

volvo 740:)

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
8 november 2009
#4
bör väl kosta som ett steg 3 men minus kostnaden för den hårdvaran som redan sitter i din bil gissar jag.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

1 210 Inlägg
8 november 2009
#5
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

1 497 Inlägg
8 november 2009
#6
Ekis! skrev:
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

T7 och LMM i en -00:a.
Alltså finns det ingen mapsensor.

1 Inlägg
8 november 2009
#7
Du kan ju kolla vad det kostar på www.tmchiptuning.com dom har prislista på många märken.
Dom finns på många ställen i Sverige

1 210 Inlägg
8 november 2009
#8
AxlSam skrev:
Ekis! skrev:
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

T7 och LMM i en -00:a.
Alltså finns det ingen mapsensor.

Helt riktigt... såg bilden bara så antog att de gällde en NG900...

nu har TS ändrat rubriken tongue

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#9
jag har t5 motorn så det finns ingen lmm, utan det sitter mapsensor!

volvo 740:)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 november 2009
#10
Ekis! skrev:
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

Hmm roll kanske en sportkatt om han vill kolla undan billigare och skippa 3bars mappsensorn.....han ska väll ändå inte ladda över 1,54bar med steg 3? hmm även öppna filtret skadar mer än vad det gör nytta! mad

men IC är ett välldigt bra val! smile
Senast redigerat av kwansa (8 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#11
öppet filter skadar väll inte på t5 motorn?!

volvo 740:)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 november 2009
#12
740addon skrev:
öppet filter skadar väll inte på t5 motorn?!

okej då, det skadar mindre på en t5 tongue men det brukar ändå suga varmluft för vissa.

btw, du har alltså en 154hk? roll
såfall skulle jag iaf se till att byta ic! eftersom du inte har x-flow ic (du har troligvis den med anslutningar på samma sida)
Senast redigerat av kwansa (8 november 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#13
hoppas inte min suger varmluft iaf! har ju avskärmning+ ett  3" bio flex rör draget till filtret! borde hjälpa lite smile

volvo 740:)

336 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#14
japp jag har 154 orginal! och ja anslutningarna sitter på samma sida! och ic ska på i vinter:)

volvo 740:)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
8 november 2009
#15
740addon skrev:
japp jag har 154 orginal! och ja anslutningarna sitter på samma sida! och ic ska på i vinter:)

låter mycke klokt smile btw, det finns härliga killar på denna jord som kör med hemmapulade program som kostar 1/10 mot vad ett program från bsr kostar tex, men dem större firmorna brukar inte ta många kronor om man vill byta upp sig 1 eller 2 steg smile

Om man ska över steg 3 så skulle jag börja uppgradera bromsar, chassi osv smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 210 Inlägg
8 november 2009
#16
kwansa skrev:
Ekis! skrev:
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

Hmm roll kanske en sportkatt om han vill kolla undan billigare och skippa 3bars mappsensorn.....han ska väll ändå inte ladda över 1,54bar med steg 3? hmm även öppna filtret skadar mer än vad det gör nytta! mad

men IC är ett välldigt bra val! smile

nä helt riktigt öppet filter skadar inte T5 motorn lol så där hade du fel... nej men en varför inte förebygga för mera effekt på en gång? 245hk är inte mycket att komma i längden han kommer ledsna tror ja... smile

mycke vill ha mer tongue

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 november 2009
#17
Ekis! skrev:
kwansa skrev:
Ekis! skrev:
Du bör få rabatt av dom i så fall.. lättats är att ta kontakt med dom smile
Och diskutera... sen för ett steg 3 skulle de ju inte skada med ny IC, 3" downpipe race kisse,öppet filter, kanske 3 bars mappsensor..
och för att göra de ännu roligare så byter du turbo sen och koppling smile men ej ett måste..

Hmm roll kanske en sportkatt om han vill kolla undan billigare och skippa 3bars mappsensorn.....han ska väll ändå inte ladda över 1,54bar med steg 3? hmm även öppna filtret skadar mer än vad det gör nytta! mad

men IC är ett välldigt bra val! smile

nä helt riktigt öppet filter skadar inte T5 motorn lol så där hade du fel... nej men en varför inte förebygga för mera effekt på en gång? 245hk är inte mycket att komma i längden han kommer ledsna tror ja... smile

mycke vill ha mer tongue

tänk på lådan!
jag skulle aldrig köra med över 250hk utan diff....känns rätt värdelöst mellan 0-100 såfall med mer än 245hk.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 497 Inlägg
10 november 2009
#18
Misstänker att du har en vanlig 2,0t?
I så fall har du ett GT17 agg vilket stressas något enormt
vid 245hp.

Skall du köra driftsäkert så skaffa dig ett TD04 agg.

5 710 Inlägg
11 november 2009
#19
Hmmm....
• En T7 bil har en MAP-sensor men den används inte på samma sätt som i en T5 bil.
• Att säga att "motorn inte tar skada av öppet filter om det är en T5 motor" är inte korrekt.
Det finns ett antal nackdelar med ett öppet filter men några av de mest kända är:
    1.Oljan som kan skada luftmassemätaren.
    2.Den sämre reningsgraden


En T5 motor har ju som bekant inte någon LMM = den kan inte gå sönder MEN....det förändrar inte punkt 2.


Till ursprungsfrågan.
För att komplettera upp hårdvaran för att kunna köra steg 3 mjukvaran behöver du 3"DP (som du listata ut) men oxo en annan katalysator.
BSR hade en "sportkatalysator" i sitt steg 3 men en race-kat skadar heller inte om du kan hitta en sådan billigt.

Man brukar få duktigt med rabatt på mjukvaruuppgraderingar om man kan visa att den programvaran som sitter i bilen nu är av samma leverantör.
Jag betalade 1600 spänn för en uppgradering av steg men nu har vi inte samma leverantör = ring o hör efter!

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök