3590
Sök

Motorbyte 850 T5 passar motorn?

180 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
Hej .

Jag har en volvo 855 T5 "B5234" som vevlagret gått i och nu ska ja byta motor.
Jag undrar om Volvo V70 T5 -00 motor passar? motorfästen elkablage och allt. ?`????

Har nämligen hittat en v70 T5 -00 motor och behöver info om det bara är att sätta i den v70 t5 motorn i min 850 eller om man måste byta något?

passar de med motorfästerna, alla elkablar, osv osv.

Vilken motor är "bäst" v70 T5 eller 850 T5?
Hade nu köpt en 850 T5 motor eller V70 T5 motor och stoppat i?

Mvh: Robin Blomberg

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 november 2009
V70 T5 motorn kan ha andra motorfästen, och antagligen har väl VVT börjat dyka upp på denna modell, har jag för mig?
Sen tar du el, insug och allt annat från din gamla motor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

180 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
V70 T5 motorn kan ha andra motorfästen, och antagligen har väl VVT börjat dyka upp på denna modell, har jag för mig?

VVT? Men har de andra motorfästen går de ju inte
tänkte ju hämta motorn imon

180 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
är de inte andra databoxar osv osv också..

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 november 2009
blomberg_ktm skrev:
TurbOla skrev:

VVT står för variabla ventil tider.

Som sagt, är inte 100% på motorfästena, men har för mig att de inte stämmer.
Men varför måste du ha med databoxar och sådant?
Varför kan du inte bara använda elsystemet från din nuvarande bil?
Om det är vevlagerna eller ramlagerna som är kassa, så är det ju bara att byta bottendel och ev. toppen, sen är det ju bara att skruva dit original elektronik, insug, grenrör...

180 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
blomberg_ktm skrev:
TurbOla skrev:

VVT står för variabla ventil tider.

Som sagt, är inte 100% på motorfästena, men har för mig att de inte stämmer.
Men varför måste du ha med databoxar och sådant?
Varför kan du inte bara använda elsystemet från din nuvarande bil?
Om det är vevlagerna eller ramlagerna som är kassa, så är det ju bara att byta bottendel och ev. toppen, sen är det ju bara att skruva dit original elektronik, insug, grenrör...

Okej.. Jag vill bara skifta motor big_smile . och kan ja använda all kringutrustning som sitter i mitt motor rum till denna nya motor så är det ju kanon men frågan är omm an kan det? elsystem, turbo, kyl, osv osv allt som går till motorn på något sätt..

Om det då är Variabla ventil tider på denna T5 -00 motor kan jag ej ha den då eller vadå?

Int ekul å köpa en motor om motorfästena ej passar =/

Hur hade du/ni gjort i min situation?

med lem
1 925 Inlägg
11 november 2009
blomberg_ktm skrev:
Hur hade du/ni gjort i min situation?

jag hade inte bytt motor wink

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

180 Inlägg
11 november 2009
Trådstartare
En kollade på bilden på den motorn nu och de va veriabla ventil tider på den såg han på ventilkåpan den passar klockrent i min men kommer ej starta. så de sket sig..

Någon som vet vad volvo v70 T5 motorerna heter som passar till min 850?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 november 2009
blomberg_ktm skrev:
En kollade på bilden på den motorn nu och de va veriabla ventil tider på den såg han på ventilkåpan den passar klockrent i min men kommer ej starta. så de sket sig..

Någon som vet vad volvo v70 T5 motorerna heter som passar till min 850?

Det finns VVT-låsningar att köpa tror jag, hör med torpis här på forumet.

Upp till -99 går bra annars. smile
850 T5, V70 T5, S70 T5 upp till -99, även R-motorerna, men fördel med dem som suttit i FWD-bilar, då AWD-blocken ser lite annorlunda ut.

Och ja, du använder all el m.m. från gamla motorn, och bara monterar på den nya.
Grenrör, turbo, insug och allt annat.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 november 2009
Bilen kommer visst starta med en VVT maskin och mig veterligen är det samma fästen så motorn ska passa fint i bilen.
Det finns plattor att köpa och ersätta VVT systemet med, tror bla Torpis sålde sånna.
Har dock för mig att all el inte är exakt samma men du kan ju som folk säger bara använda själva botten och toppdelen.

Autotech

180 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Japp okej.. Men hittade en T5 B5234 -94 idag på en skrot som ja köpte så den kommer på måndag så nu är det problemet löst smile Alltid bättre med samma motor också tycker ja..

De ja ska göra nu e att plocka ur blocket å vxl lådan de e det som sitter kvar nu..

Men vad behöver jag nu när ja byter motor? packningen mellan motor å v-låda är bytt på min men kan man använda den packningen igen nu när ja byter motor? eller är det klister packning?

Nått annat ja bör tänka på eller som behövs köpas?
Självklart starta ja upp motorn me billigare olja sedan ur med den å i med mobil1 eller liknande helsyntet.

180 Inlägg
12 november 2009
Trådstartare
Hörde även från en kompis att ja bör byta turbo och oljekyl pga. att de kan ha kommit in spån där från vevlagret`? går de inte tvätta de istället för att köpa nytt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 november 2009
blomberg_ktm skrev:
Hörde även från en kompis att ja bör byta turbo och oljekyl pga. att de kan ha kommit in spån där från vevlagret`? går de inte tvätta de istället för att köpa nytt?

Jag hade fatt i en pump med tryck och retur, och fint filter, kopplade till oljekylarens slangar, i med diesel, tuta och kör...
Blev rent, och ja det fanns en del skit där i.
Turbon vet jag inte hur man rengör, ev. får man dela den.
Jag har inte delat min i alla fall.

blomberg_ktm skrev:
Men vad behöver jag nu när ja byter motor? packningen mellan motor å v-låda är bytt på min men kan man använda den packningen igen nu när ja byter motor? eller är det klister packning?

Nått annat ja bör tänka på eller som behövs köpas?
Självklart starta ja upp motorn me billigare olja sedan ur med den å i med mobil1 eller liknande helsyntet.

Ärligt talat, försöker du spara in 100 spänn på packboxen till bakre vevaxeltätningen?
Varför i helvete skulle man göra en sån sak? mad
Du får nog dela den gamla motorn för att få loss den andra packboxen hel.

Klisterpackning har du till oljetråget, mellandelen som veven ligger i, undersidan av blocket och ventilkåpan.

Sök