3083
Sök

Oljetemperatur utan oljekylare...BMW E34 527 M20B27 Sugis

Bmw Entusiast
110 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
#1
Aloha. Har en Bmw e34 som är smått trimmad med dessa delar

M20B25 Block, Strokad till 2,7 liter
M20B20 Stakar
M20B25 Kolvar
M21D24 Vevaxel
M21D24 Oljepump
M20B25 Topplock små portad
Enem Z10 Kamaxel
MegaSquirt V2,2 Med extra koden
2,5tums avlopp
6st Separata spjäll

Problemet är att när man har kört motorn varm o börjat kräma lite mer på gasen o hållit runt vid 5-7000 rpm en stund o sen lugnat ner sej lite o stängt av bilen 10 min senare så ryker det vitt ur vevhus venten, det luktar olja givetvis. Men kan det bero på för varm olja ?

Har stadiga 5 bar i oljetryck ibland även mera yikes Men jag kör utan oljekylare på bilen.. Kan det vita som ryker ur vevhus venten bero då på för varm olja eller vad är det för fel ? Har ingen cathtank eller något kopplat till ventilkåpan. Den spiller ej heller ut nån olja på kåpan.

Komp prov har jag redan gjort och har mellan 10-10,5 på cylindrarna ( Varm motor)

Motorn drar inte vatten eller olja för den delen heller utan allt i motorn verkar helt frisk.

Motorn är även renoverad för ca 3 körtimmar sen.

OBS det börjar bara ryka då man pinat på mera !

Hjälp mej !


12 086 Inlägg
7 oktober 2009
#2
5 bar oljetryck? Är inte de lite mkt?

Jag har en polare med en 400hk 850 tubro, hans bil ryker vitt ur vevhusventilation under tung körning. Så har den alltid gjort och det är de ända jag kan relatera till smile

926 Inlägg
7 oktober 2009
#3
Skaffa en termometer som har koll på oljetempen. En vettig oljetemp är AO.
För varje 10 grader som tempen ökar så halveras livslängden på oljan. SÅ det är stor skillnad om man har 120 grader eller 130 grader.

SÅ oljekylare är ett väldigt effektivt sätt att skona motorn.

Mats

3 235 Inlägg
7 oktober 2009
#4
Det kan komma vitaktig dimma från varmkörd olja, inget ovanligt.
Om din olja blir för varm vågar jag dock inte svara på, skaffa oljetemp, så har du bättre koll.


761 Inlägg
10 november 2009
#5
Sugmotorer och höga varvtal ger alltid extrem oljetemp. Det är min erfarenhet.
Det är inte hur mycket man gasar, utan helt enkelt hur högt varv man ligger på som genererar hög oljetemp.

Sätter du dit tempmätare så garanterar jag att du sätter dit oljekylare ganska snabbt därefter wink


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
10 november 2009
#6
Har samma recept som du på ett ungefär fast med kompressor.
Det är inget jag har oroat mig för.
Motorn har hållt i 3 säsonger utan att ha öppnats.
Då har jag kört både stripp och bana

Min körs dock på E85 så det blir ju lite kondens som försvinner ut ur vevhusventen.
Men som sagt jag är inte orolig.

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

761 Inlägg
11 november 2009
#7
E85 har ju dock ca 200grader lägre avgastemp, vilket också sänker tempen i förbränningsrummet och därmed oljetempen.


Proud Member of Kööken Racing!
1 056 Inlägg
11 november 2009
#8
dannnej skrev:
E85 har ju dock ca 200grader lägre avgastemp, vilket också sänker tempen i förbränningsrummet och därmed oljetempen.

Du har så rätt så =]
Men vid hårdkörning så borde ju oljetempen ändå bli högre?

Behöver du nått specialtillverkat? Ask me!
Proud member of kööken Racing
Bmw E30 Supercharged "Hellsifür - Mean but clean!" http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=116196
Projekt jag är delaktig i: Bmw M3 E30 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=167936

1 062 Inlägg
11 november 2009
#9
dannnej skrev:
E85 har ju dock ca 200grader lägre avgastemp, vilket också sänker tempen i förbränningsrummet och därmed oljetempen.

Absolut fullständigt felaktigt. Avgastempen talar inte om vad för förbränningstemp man har. Förbränningstempen med E85 är högre samtidigt som avgastempen är lägre.
(om man inte har misslyckats fullständigt..)

M.V.H.


761 Inlägg
11 november 2009
#10
Du menar att e85 brinner snabbare än bensin?

Oktantalet talar ju för det, men det faktum att man höjer tändningen rejält med e85 talar emot det.


1 062 Inlägg
11 november 2009
#11
dannnej skrev:
Du menar att e85 brinner snabbare än bensin?

Oktantalet talar ju för det, men det faktum att man höjer tändningen rejält med e85 talar emot det.

Höjer tändingen rejält, rakt av?? Om man vebodtrimmar kanske....
Iom att det brinner fortare men samtidigt har klart högre oktantal så får man för ett optimalt tändläge under motorns alla driftsfall ibland tidigarelägga och ibland senarelägga tändningen.
Senarelägga där det annars skulle brinna klart för tidigt för att generera maximalt cylindertryck och tidigarelägga där det annars vi bensindrift skulle spika. (vilket givetvis gynnar effekten, verkningsgraden och förbrukningen)

Fakta från de som mäter när de mappar (finns ju olika sätt) säger att tempen ökar.
Det faktum att alla biltillverkare med möjlighet till E85 i tanken kör med kallare stift talar för det om inte annat.


M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (11 november 2009)


761 Inlägg
12 november 2009
#12
Klart tempen ökar undertiden man mappar, eftersom man trycker ut mer och mer effekt så är det naturligt.

ska man jämför ska det vara samma motor om först är mappad till bensin och sen till e85, dock är sånna här experiment ganska sällsynta i praktiken.

Tändningen är aldrig senare med e85 än bensin. Återigen med samma motorer o båda jämförelserna.


1 062 Inlägg
13 november 2009
#13
dannnej skrev:
Tändningen är aldrig senare med e85 än bensin. Återigen med samma motorer o båda jämförelserna.

Jo, det kan den vara! Just iom att E85 brinner fortare! Annars skulle man tappa effekt och förbrukningen skulle bli onödigt hög på de områden där det ändå inte spikar med Bensin och där tändningen ligger "optimalt" ur verkningsgradssynpunkt i orginalprogrammen. Eller för att undvika jättehöga förbränningstryck Kika i programmen från Volvo, Saab mfl med Flexifuelmotorer. Tändmapparna skiljer både hit&dit jämfört med Bensin.

M.V.H.



Sök