Hunted skrev:
kolvas skrev:
Det handlar nog om hur händig du är och vad det får kosta.
Den gamla plattan går att använda men du borde kanske toppa upp den så du får en ny bättre yta, idag kan man köpa självvibrerande oljeavstötande betong som blir riktigt fin i ytan och lätt att hålla ren.
Är de gamla väggarna murade av lättbetongblock eller nåt liknande?
hur är takhöjden & skicket på taket?
sist men inte minst är hur fint du själv har tänkt dig att ha det.
Tack Kolvas för ditt svar.
Vill givetvis komma undan så billigt som möjligt med tanke på att jag har ett husköp att finansiera om det nu blir av. Är inte gniden eller så, men kan tänka mig att leva med sämre standard för att slippa anstränga ekonomin till bristningsgränsen. Kan säga direkt att jag inte är något profs någonstans, snarare glad novis.
Ja, det var det jag tänkte på ang. golvet, man köper betongen, slodar den jämn och fin och är nöjd med det. Kanske passar på att slänga i några värmeslingor i skiten när man ändå håller på. Men skall man separera den gammla betongen från den nya på ngt sätt? Utifrån vad jag kunde se i begränsat skymningsljus att det är lättbetongblock, saknas tak, höjden skulle jag bedömma vara någonstans runt 2-2,2 meter. Finns det måhända att köpa färdiga byggsatser med takstolar, takplattor el. liknande och isolering?
Skit i värmeslingorna, ska du lägga sådant så måste du isolera under och då drar höjden på golvet iväg.
Du behöver inte separera den gamla betongplattan från den nya, det bästa är att leta upp någon att rådfråga angående armering.
Lättbetongvägar är bra isolering & brandskydd, bara att putsa å måla och sedan utanpåliggande elinstallation.
Taköjden hade jag nog höjt upp lite alternativt byggt A-takstolar så man får upp lite extra höjd i taket för t.ex en lift.
Takstolar finns att köpa färdiga, jag ska kolla med en polare som köpte färdiga varifrån han handlade sina.
Sen till värme & elbiten:
värme beror ju på hur mycket du tänkt att vara där och hur stort garaget är, valet som jag ser det är värmekanon diesel alt. gasol eller luft/luft-värmepump eller ren elvärme.
El där ska man tänka på att man kan nästan inte få för mycket ljus & uttag.
Tänk även på placering av maskiner såsom kompressor & utsugsfläkt pelarborr etc.
Förvaringshyllor & skåp är också bra att tänka på vart man ska ha det innan man ger sig på bygget.
Skicka över en liten skiss på garaget så kan jag göra en enkel ritning över elen som ett förslag iaf.