loudness skrev:
golfarn_nr1 skrev:
camaro67 skrev:
Och dra samtidigt är svårt. Men jag menar att punkta hela vägen.
Kan ju inte bara punkta hela vägen?? Ser ju förjävligt ut.... öva
kan inte hålla med dej... har för mej svetsare slipar bort de mesta av skarven för att de ska bli snyggare .. då spelar de ju ingen roll om de är punktat eller inte.. sen är de med god fördel att punkta för plåten hinner svalna och den slår sig inte.. att dra en helsvets med en gång tror jag ingen hade gett sig på pga värmeutvecklingen.. klart de går an på 13mmbonnaplåt men inte på en bilplåt
edit: tips till trådskaparen.. börja med att svetsa rätt grovt för då lär du dej snart att få en snygg fog sen är de bara och klätra ner till tunnare material.. rekomentarer mig med gastup.. pinne går fint med men är svårare att få ett jämt flöde mm..
har alltid svetsat heldragna linher på bil plåten när man väl fått in hur det funkar i skallen så går det
om du tillexempel ska bara lägga över en plåt över golvet och punkta dit och du ska slipa bort skarven hur hade du tänkt dig att det skulle hålla slipar du bort lite lite av punkten så börjar det rosta och det rostar mycket fort en liten punkt som är slipad kan rosta bort på ett par månader men om du drar en hellinje så behöver inget slipas utan bara lägga lite kemsik metall på undersidan och med en heldragen linje håller det tätare och blir öven dubbelt så starkt
kör man med rätt svets och rätt värme på svetsen kan du svetsa ganska länge på samma ställe även på tunn bilplåt
och alla som säger att biltemas svetsar är bra jisses det är dom sämsta svetsar jag provat
även dom som finns på jula är totalt värdelösa dom funkar bra ett tag men så småningom så säger värmekontrollen upp sig och då är det lite avigt att svetsa
och ni som tror att jag inte vet vad jag snackar om så kan jag mina saker inom detta ämnet
varit bonne i 17 år samt varit på vissa firmor som behöv hjälp med svetsning
även så har min far lärt upp mig från första början och alla jag känner som är svetsare har ej trott att det är sant att han har svetsat hiop en bil nyckel med pinn svets
han vad även den som byggde en särskild vagn som man körde silo till djuren me
den va 12 M lång och ca 2M bredd
han svetsade ihop precis allt på den som axlar och allt
den vägnen gorde vi på ca 3 veckor då man var ute varje dag mellan ca 9 och 11 på kvällen
aja palla detta nu
Ha det bra
// Viktor
edit pallar ej fixa alla stavfel det får ni tåla