falloutboy skrev:
golfarn_nr1: vad rekommenderar du att köpa för svets om jag ska svesta bilplåt lite halvt amatörmässigt? Eller nåt som fungerar lite "allround".
Man pratar MIG svets här... Men det är igentligen MAG ni pratar om.
Hårfin skilnad, kan tyckas. Bara gasen som skiljer åt, resten av utrustningen är identisk. Bara mitten bokstaven som skiljer. I=Inert (Inaktiv.) A= Aktiv. Skilnade i resultat är dock mycket större. Kolsyran i MAG svets gasen blandar sig aktivt i processen och man får djupare inträngning.
I alla fall. Det är MAG svets du skall ha för att laga bilar. Helsvetsa INTE längre sträckor, risk för sprickbildning runt svetsen... Svetsa 2cm, 2cm utan och svetsa 2 cm igen. osv...
Det krävs teknik när man svetsar längre sträckor i bil, värmen från svetsen får annars plåten att slå sig så den blir omöjlig att få rätsida på.
TIG används idag mest till rostfritt. Även vanligt stål går utmärkt att svetsa, men TIG är ganska långsam metod, vilket innebär att man hinner tillföra mycket värme i det man svetsar. Man använder också TIG till rotsvets i grövre plåtar, för att slippa slagg bildning på rotsidan av svetsen. Att använda TIG till bilplåt är nästan lika dåligt (Även fast det går.) som gas svetsning. För mycket värme, plåten slår sig.
MMA eller pinne kan användas på mindre nogranna delar i bilen, med låg ström och tunna pinnar. (Rekomenderas INTE för lekmän.)
Lite förkortningar på "elsvetsar":
MMA =
Manual
Metall
Arc
MIG =
Metall
Inert
Gas
MAG =
Metall
Active
Gas
TIG =
Tungsten
Inert
Gas (Kallas även
WIG =
Wolfram
Inert
Gas.)
Skall du köpa svets för att laga bilar, köp då en MIG/MAG svets, köp eller hyr en flaska med Misson-22 skydsgas. (Misson gasen består av kolsyra, sifran anger hur många procent, resten består av Argon.) Svetsar du sedan med Misson gas, så svetsar du MAG, svetsar du med ren Argon (Eller Helium) så svetsar du MIG.
Man kan i sverige idag köpa 10 liters flaskor, större går endast att hyra. Börja med att köpa en 10L flaska, blir det mycket svetsande är det lönt att hyra en 50 liters flaska från en gas depå.
Lycka till!