2722
Sök

Lära sig svetsa

1 723 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#1
Jag tänkte lära mig svetsa, hatar att alltid behöva be andra om hjälp då jag kan göra det själv efter lite träning.

Biltema, clas O och jula har billiga svetsar (flusstråd). En sån borde väl fungera för mig om jag ska svetsa i bilplåt?

Nån med nåt bra tips för att komma igång? (utöver tipset "ut å svetsa"). Nån enkel "manual", lite instruktioner, vad man ska tänka på osv....

2fast4you
371 Inlägg
2 mars 2007
#2
hej fluss tråd är inget att rekomendera på bilplåt.. för flusstråden behöver mye ström o bilplåten är så tunn.. det jag rekomenderar är vanlig 1mm tråd o kolsyre tub.. kolsyre fungerar fint till bilsvetsning.. och mig finns inte svårt att lära sig..  mvh licens svetsare i norge

haru kört fast eller

Avstängd
1 031 Inlägg
2 mars 2007
#3
Köp en billig (4000-6000) och öva...  jag har en med flusstråd utan gas och den funkar fint till avgassystem m.m...


397 Inlägg
2 mars 2007
#4
Är det svårt att svetsa rostfritt?
Jag hyr ett garage och i det garaget står en ESAB svets, helt oavnänd och ägaren till garaget har sagt att jag får använda den men fattar inte hur..
Det är en liten gasflaska brevid den också.. men ägaren till den säger att det är en elsvets, men varför den flaskan då?

/ Stoffe

1 436 Inlägg
2 mars 2007
#5
Är det någon som läst biltemas svetshanbok och kan säga om den var bra/dålig?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

egen företagare
630 Inlägg
2 mars 2007
#6
fråga om det är en bågsvets/pinnsvets iså fall kan jag inte rekomendera att svetsa bilplåt med den, det krävs oändligt med träning... MIG är det bästa på bil, till rostfritt ska du använda dig av en TIG svets...
Ska du ha lösa delar kan jag bygga åt dig bara jag får en ritning, jag kan svarva, fräsa, svetsa osv...


397 Inlägg
2 mars 2007
#7
oj oj oj, vad är det han har då?
Han säger elsvets, men det säger mig inte mkt?
vad är det för skillnad på mig å tig?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#8
pzymon skrev:
fråga om det är en bågsvets/pinnsvets iså fall kan jag inte rekomendera att svetsa bilplåt med den, det krävs oändligt med träning... MIG är det bästa på bil, till rostfritt ska du använda dig av en TIG svets...
Ska du ha lösa delar kan jag bygga åt dig bara jag får en ritning, jag kan svarva, fräsa, svetsa osv...

Varför SKA man använda TIG till rostfritt????

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#9
impresst skrev:
hej fluss tråd är inget att rekomendera på bilplåt.. för flusstråden behöver mye ström o bilplåten är så tunn.. det jag rekomenderar är vanlig 1mm tråd o kolsyre tub.. kolsyre fungerar fint till bilsvetsning.. och mig finns inte svårt att lära sig..  mvh licens svetsare i norge

Vad för kompetenser har du?

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Meister
6 763 Inlägg
2 mars 2007
#10
Chassin ska man svettsa med TIG för MIG svetsen blir hård och kan spricka medans TIG:en blir mjuk och lite rörlig. TIG = Tungstenmetangas eler något sådan och MIG vet jag inte.. Men ska du svettsa lite för egetbruk så är det MIG som gäller. väldigt lätt att använda. Bara att lägga emot och trycka på knappen och styra lite.


Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 mars 2007
#11
camaro67 skrev:
Chassin ska man svettsa med TIG för MIG svetsen blir hård och kan spricka medans TIG:en blir mjuk och lite rörlig. TIG = Tungstenmetangas eler något sådan och MIG vet jag inte.. Men ska du svettsa lite för egetbruk så är det MIG som gäller. väldigt lätt att använda. Bara att lägga emot och trycka på knappen och styra lite.

det är inte så lätt som du säger att svetsa med en MIG svets måste kunna dra den helt rakt och lagom fort då det inte får bli för krokigt eller för tunt om man vill ha det snyggt
är själv rätt så säker med både MIG och pinnsvets då jag e bonnpöjk tongue
började svetsa som 10åring tongue
på gammla cycklar å sån skit och pinnsvetsen har jag inte lärt mig tillräkligt för att våga ge mig på en bil med den
men MIG svetsen är svår men den har jag lärt mig det bästa man kan ha när man svetsar tillexempel rost på en bil är en metangasbrännare och alu eller koppar tråd och trycka på tråd samtidigt som man smälter ihop det med brännaren
det är jävligt lätt när man gort det några gånger och bli bättre resultat plus att det inte rostar som det gör från till exempel från en svets elektrod

Ha de bra
// Viktor


Meister
6 763 Inlägg
2 mars 2007
#12
Team-Adolfsson skrev:
camaro67 skrev:
Chassin ska man svettsa med TIG för MIG svetsen blir hård och kan spricka medans TIG:en blir mjuk och lite rörlig. TIG = Tungstenmetangas eler något sådan och MIG vet jag inte.. Men ska du svettsa lite för egetbruk så är det MIG som gäller. väldigt lätt att använda. Bara att lägga emot och trycka på knappen och styra lite.

det är inte så lätt som du säger att svetsa med en MIG svets måste kunna dra den helt rakt och lagom fort då det inte får bli för krokigt eller för tunt om man vill ha det snyggt
är själv rätt så säker med både MIG och pinnsvets då jag e bonnpöjk tongue
började svetsa som 10åring tongue
på gammla cycklar å sån skit och pinnsvetsen har jag inte lärt mig tillräkligt för att våga ge mig på en bil med den
men MIG svetsen är svår men den har jag lärt mig det bästa man kan ha när man svetsar tillexempel rost på en bil är en metangasbrännare och alu eller koppar tråd och trycka på tråd samtidigt som man smälter ihop det med brännaren
det är jävligt lätt när man gort det några gånger och bli bättre resultat plus att det inte rostar som det gör från till exempel från en svets elektrod

Ha de bra
// Viktor

Och dra samtidigt är svårt. Men jag menar att punkta hela vägen.


LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#13
camaro67 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
camaro67 skrev:
Chassin ska man svettsa med TIG för MIG svetsen blir hård och kan spricka medans TIG:en blir mjuk och lite rörlig. TIG = Tungstenmetangas eler något sådan och MIG vet jag inte.. Men ska du svettsa lite för egetbruk så är det MIG som gäller. väldigt lätt att använda. Bara att lägga emot och trycka på knappen och styra lite.

det är inte så lätt som du säger att svetsa med en MIG svets måste kunna dra den helt rakt och lagom fort då det inte får bli för krokigt eller för tunt om man vill ha det snyggt
är själv rätt så säker med både MIG och pinnsvets då jag e bonnpöjk tongue
började svetsa som 10åring tongue
på gammla cycklar å sån skit och pinnsvetsen har jag inte lärt mig tillräkligt för att våga ge mig på en bil med den
men MIG svetsen är svår men den har jag lärt mig det bästa man kan ha när man svetsar tillexempel rost på en bil är en metangasbrännare och alu eller koppar tråd och trycka på tråd samtidigt som man smälter ihop det med brännaren
det är jävligt lätt när man gort det några gånger och bli bättre resultat plus att det inte rostar som det gör från till exempel från en svets elektrod

Ha de bra
// Viktor

Och dra samtidigt är svårt. Men jag menar att punkta hela vägen.

Kan ju inte bara punkta hela vägen?? Ser ju förjävligt ut.... öva

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 723 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#14
golfarn_nr1: vad rekommenderar du att köpa för svets om jag ska svesta bilplåt lite halvt amatörmässigt? Eller nåt som fungerar lite "allround".

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#15
falloutboy skrev:
golfarn_nr1: vad rekommenderar du att köpa för svets om jag ska svesta bilplåt lite halvt amatörmässigt? Eller nåt som fungerar lite "allround".

Jadu... Köp antingen en MIG svets från Biltema men då måste du även köpa en gasflaska till den. Kan ej priset i huvet. Men de bästa är om du köper en MMA svets. 

http://www.kemppi.com/inet/kemppi/sv/ak … uct%20Info


Den är mkt bättre och du tjänar i längden på att köpa den.  du behöver dock träna mkt mer än med MIG svetsen. Även om de ska vara amatörmässigt. De bästa att träna på är lägga ihop 2st plåtbitar typ 2mm och svetsa ihop dom. Eller så kör du bara på en vanlig plåtbit och försöker köra så rakt som möjligt så du får in ett bra tempo och balans. När du väl har lärt dig att köra med MMA svetsen kommer du inse att de var ett bättre köp en MIG svetsen. Du kan i princip köra allt med MMA svetsen.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 mars 2007
#16
En annan fråga om man får låna länken lite:) vad för plåt ska man ha samt var kan man köpa den? behöver nämligen bygga upp en nytt slut på bakrehjul huset... och de e en väldigt tunn metall från börjar tror de e 1 mm svetsa och så e de inga prob me bara vart ja ska fåtag i för slags plåt och var?

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 723 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#17
ok tack för svaren! smile

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
2 mars 2007
#18
nissan 200sx skrev:
En annan fråga om man får låna länken lite:) vad för plåt ska man ha samt var kan man köpa den? behöver nämligen bygga upp en nytt slut på bakrehjul huset... och de e en väldigt tunn metall från börjar tror de e 1 mm svetsa och så e de inga prob me bara vart ja ska fåtag i för slags plåt och var?


Ring till Tibnor och fråga. www.tibnor.se tror man kan handla som privatperson där. Eller nåt företag som säljer skrot. (Inte bilskrot!)

Mvh

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

1 893 Inlägg
2 mars 2007
#19
falloutboy skrev:
golfarn_nr1: vad rekommenderar du att köpa för svets om jag ska svesta bilplåt lite halvt amatörmässigt? Eller nåt som fungerar lite "allround".

Man pratar MIG svets här... Men det är igentligen MAG ni pratar om.
Hårfin skilnad, kan tyckas. Bara gasen som skiljer åt, resten av utrustningen är identisk. Bara mitten bokstaven som skiljer. I=Inert (Inaktiv.) A= Aktiv. Skilnade i resultat är dock mycket större. Kolsyran i MAG svets gasen blandar sig aktivt i processen och man får djupare inträngning.

I alla fall. Det är MAG svets du skall ha för att laga bilar. Helsvetsa INTE längre sträckor, risk för sprickbildning runt svetsen... Svetsa 2cm, 2cm utan och svetsa 2 cm igen. osv...
Det krävs teknik när man svetsar längre sträckor i bil, värmen från svetsen får annars plåten att slå sig så den blir omöjlig att få rätsida på.

TIG används idag mest till rostfritt. Även vanligt stål går utmärkt att svetsa, men TIG är ganska långsam metod, vilket innebär att man hinner tillföra mycket värme i det man svetsar. Man använder också TIG till rotsvets i grövre plåtar, för att slippa slagg bildning på rotsidan av svetsen. Att använda TIG till bilplåt är nästan lika dåligt (Även fast det går.) som gas svetsning. För mycket värme, plåten slår sig.

MMA eller pinne kan användas på mindre nogranna delar i bilen, med låg ström och tunna pinnar. (Rekomenderas INTE för lekmän.)

Lite förkortningar på "elsvetsar":
MMA = Manual Metall Arc
MIG = Metall Inert Gas
MAG = Metall Active Gas
TIG = Tungsten Inert Gas (Kallas även WIG = Wolfram Inert Gas.)

Skall du köpa svets för att laga bilar, köp då en MIG/MAG svets, köp eller hyr en flaska med Misson-22 skydsgas. (Misson gasen består av kolsyra, sifran anger hur många procent, resten består av Argon.) Svetsar du sedan med Misson gas, så svetsar du MAG, svetsar du med ren Argon (Eller Helium) så svetsar du MIG.

Man kan i sverige idag köpa 10 liters flaskor, större går endast att hyra. Börja med att köpa en 10L flaska, blir det mycket svetsande är det lönt att hyra en 50 liters flaska från en gas depå.

Lycka till! smile


1 723 Inlägg
2 mars 2007
Trådstartare
#20
tack, mycket bra svar smile


Sök