Rquired skrev:sirmiro skrev:Rquired skrev:Jag är övertygad om Alternativ B i alla fall.
Suv byter fil på motorvägen, trycker volvon av vägen, volvon tar skyddsräcket i 90km/h. - Det gör ont.
Suv byter fil på motorvägen, trycker mcn, mcn har fortfarande gott om plats innan räcken, mc-åkaren gasar till och passerar suven på nån sekund, ingen skadad.
Ska vi se till olycksrisk får vi förutsätta att det är likadana situationer med samma hastigheter. Och med tanke på hur snabbt en bra förare på mc kan göra en undanmanöver och hur liten plats den tar jämfört med en bil så är inte bilen med automatik säkrare.
Sen att många kör på tok för fort på mc hör inte till diskussionen, annars ska de jämföras med samma hastighet i bil. Och en bil som kommer i 200km/h och sicksackar i trafik mot en hoj som gör dito, sen byter en suv fil oväntat, då har jag svårt att se att någon överlever utan en j***a massa tur oavsett fordon och volvon är INTE gjord för att köra in i en bil som kör 100km/h långsammare och sen snurra runt i motorvägsfart till den stannar...
Ur den synvinkeln så absolut, men som du säkert förstår var meningen med mitt exempel att hojåkaren inte kommer undan. Att köra runt på en motorcykel och tro att man kommer kunna göra en undanmanöver i varje situation är inget annat än löjligt.
Ett förbättrat exempel, en Suv byter fil. Du kör på en väg med räcken, och får därmed tre utvägar;
1. Tvärnita, bilen bakom klipper rätt in i dig och du flyger upp på huven av bilen och bryter ryggen och X andra viktiga ben och kroppsdelar mot vindrutan. Sedan flyger du av bilen och träffar *vad som nu finns till hands*
2. Du ger full gas, kör in i bilen framför och träffar bakänden. Bryter handleden och vinglar bakåt och DÅ klipper SUVen dig. Du kläms mot räcket eller kläms in under bilen.
3. Du ligger kvar och hoppas fyllekärringen i Suv:en ser dig, och kläms mot räcket eller kläms in under bilen.
Samma situation i en vanlig Volvo?
1. Påkörning bakifrån, säg att hastighetsskillnaden är ~30km/h vilket ger rätt bra skador på aktern. Men eftersom du sitter i en så himla bra och säker Volvo klarar du dig undan med en Whiplashskada.
2. Träffar bilen framför, eftersom du sitter bältad i en plåtlåda och hastighetsskillnaden inte är så stor händer inte så mycket. Men din bil kläms mot räcket.
3. Din bil kläms mot räcket, vilket ger stora plåtskador men du kliver ut oskadd och får en chans att skälla ut kärringen i SUVen.
Klart det finns situationer där man kan "smita undan" med en MC, men i många situationer går inte en krock att undvika oavsett fordon. Och DÅ är man glad över att man sitter i en plåtlåda.
Du är inte så "van" att köra hoj märker jag. Sådana situationer där idiotkärringar kör med stora (och små) fordon, råkar man ut för dagligen när man kör hoj, och jag lever än. Du anar inte hur snabbt man kan reagera och manöverera med en hoj..
. Påkörning bakifrån, säg att hastighetsskillnaden är ~30km/h vilket ger rätt bra skador på aktern.
Om man ligger i en 100 till 150 och blir påkörd, så lär man garanterat fara av vägen med medföljande vurpor och bilskrotning som påföljd.
Din bil kläms mot räcket, vilket ger stora plåtskador men du kliver ut oskadd
Yea right, samma där har du en 100 till 150 märlor och kläms in i ett vägräcke i den hastigheten så kan jag garantera dig att du inte "kliver oskadd ur och skäller ner tanten" utan snarare så voltar man "ett par varv"..
2. Träffar bilen framför, eftersom du sitter bältad i en plåtlåda och hastighetsskillnaden inte är så stor händer inte så mycket. Men din bil kläms mot räcket.
Även samma där i hög hastighet så har den en väldans negativ inverkan på fordonets stabilitet, bör även tas med skador på fordonet, som renderar en kraftig avåkning eller kollision med annat fordon..
Senast redigerat av blacken (23 november 2009)
0
0
0
0